1 939 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Dumt att ta bort träullit? (garageinnertak)
Som rubriken lyder. Jag står inför en upprustning av mitt garage, mest ny färg, ommöblering och liknande. Garaget är "under jord", dvs motfyllt på två sidor, garagport/fönster mot en sida och husets källare på den sista. Utrymmet är oisolerat, gjuten platta, väggar i lättbetong och med vad som verkar vara ett gjutet tak. den enda "beklädnaden" som finns i utrymmet är att taket har försetts med träullitplattor.
Jag funderar på hur mycket jag kan förlora på att ta bort dessa nu när jag ändå ska ha utrymmet fritt?
Mina främsta incitament är för att lättare kunna montera ljusarmaturer eller andra fixturer i innertaket, samt att ev tjäna några centimeters takhöjd då det är väldigt begränsat med sådant.
Men träullit är ju ett bra material om man ska tro marknadsföringen. Vad har jag att förlora på att ta bort detta ur ett oisolerat, i övrigt betongklätt utrymme som ett garage? Ljud, fukt, temperatur? Dela med er av era tankar.
Jag funderar på hur mycket jag kan förlora på att ta bort dessa nu när jag ändå ska ha utrymmet fritt?
Mina främsta incitament är för att lättare kunna montera ljusarmaturer eller andra fixturer i innertaket, samt att ev tjäna några centimeters takhöjd då det är väldigt begränsat med sådant.
Men träullit är ju ett bra material om man ska tro marknadsföringen. Vad har jag att förlora på att ta bort detta ur ett oisolerat, i övrigt betongklätt utrymme som ett garage? Ljud, fukt, temperatur? Dela med er av era tankar.
Klicka här för att svara