Byggmaterial & Byggteknik
Yrrol: Jag ska stärka en regel på takstolarna, den horisontella (hanbjälke?). Den är 10x10 och jag ska sätta 45x220 på sidorna. I ändarna har jag tänkt borra och sätta m16 eller m20 gängstav för låsa samman alla delar. Men så vill jag sammanpressa längst med också med vanliga skruv. Såg att Essve har en särskild skruv: ET-T konstruktionsskruv. Skulle ni säga att dessa är bättre eller
Fogdeholm: [citat] Mitt hus verkar vara det som har mest problem men jag har ju inte varit nere i grannarnas källare så jag vet ju inte säkert. Det jag funderar på är om det KAN vara dräneringen men även om det kan vara ett spräckt/läckande rör från dagvattnet.
Daniel Barnaniel: Trälim, avstånd skruv typ 20. Finns säkert instruktioner från tillverkare på nätet om du är osäker.
Mihdrin: Du har rätt. Både i att jag borde svarat i den gamla tråden samt att det är som du säger. Fick tag i byggherren, han verifierade att det är träfasad med luftspalt. Skrev på kontraktet för ungefär 30 minuter efter mitt inlägg. Tack för hjälpen alla.
Daniel Barnaniel: Klarar mer än gips självklart men det var väl inte frågan? Du vill ha något att skruva upp köket mot- kortlingsrader så kan du gipsa direkt eller ply, helst 15 svarar jag. Oklart om väggen vid elskåp du får kanska snacka med hantverkaren igen?
KnockOnWood: [citat] Nej det där var nog fel! Det var nog bara två dörrar per garderob.
Majoda: [citat] okej tack för svar! :) Jag funderar lite kring det med impregneringen, om de betyder att det måste vara det där medlet som förbjöds sedan? Eller bytte de till något annat strax efter de förbjöds liksom. Eller va det då man helt slutade med tryckta syllar?
Myrstacken: [citat] Det funkar inte alls faktiskt det är bara en myt för att formen ser ut som ljudabsorment.. Ändå är det många replokaler med ungdomar som fortfarande gör på detta viset.. Kanske hjälper det i ett skyddsrum med betongväggar för att minska efterklangen som du säger. Men det är en kul klassiker
Smarteus: [citat] jag började testa med det. Men var svårt att mäta hur mycket det behövdes. För det räckte inte med ”någon” tyvärr. :) Och det var med ojämnt nedtill än uppe. krävdes 10st ganska tjocka brickor i slutändan på mitten. Så tror inte det hade blivit så bra tyvärr. Önskar det hade gått. [bild]
Skånepöjk: [citat] jag drar i 3 skruvar rakt ner betongen får suga fast! Smart!
Oldboy: Det där är nog ett exempel på långvarig deformation pga tyngd. Tror inte ens att det går att trycka tillbaka den till rakt läge, möjligtvis med en permanent pelare under. Tror inte att det är ngn fara, utan bara en estetisk fråga. Gissar att enda sättet att lösa det hela permanent är att riva upp och byta balk till en kraftigare. Om det inte är befogat med byte av balk pga rasrisk
herge: Vi behöver ett rum till och tänkte ta tag i gamla pannrummet och förvandla det till boende. Det finns ett liter krux och det är att inkommande vatten och el kommer in här och det vill jag ju gömma på ett snyggt sätt. [bild] Funderar på hur man ska göra med väggarna på ett smidigt och snyggt sätt. Vi har tillgång till mekanisk frånluft så ett sätt skulle kunna vara att regla ut
Stefan1972: kommer du åt undersidan så är det väl enklast att angripa det därifrån? Oftast ser man väl vilket steg som rör sig väl mycket och då får man fästa det bättre på valfritt sätt.
Huggabuggaa: [citat] det är inga problem, men man får tänka på att rökröret har minsta avstånd till brännbart på 500mm samma sak gäller kaminen som också har ett visst avstånd till brännbart https://www.eldkraft.se/kategori/Rkrr
Allmänobildad: Om alla väggar också vore laserskurna och i modulmått skulle det nog gå fortare att sätta laserskurna plattor
Mazen: Kompromiss.. kör 5x40 hela vägen (skena + bricka bygger ca 5mm ), bra om skruven drar genom plyfan.. Edit: rvåa på den.
M_H: Har en gammal LED-list monterad i underkant på vår stödmur som ska bytas ut. Den nuvarande LED-listen sitter i en utfräst kanal på undersidan av toppstenen men för att inte trilla ut sitter den också fast med något som ser ut som små torkade kluttar av cement på baksidan av listen. Jag behöver antagligen fästa den nya listen på liknande sätt. Vad kan ha använts? Cement, stenlim
Leif i Skåne: Jag använde. Konstruktionsskruv Essve Et-T 8,2X220mm När jag monterade mina limträbalkar mot varandra, jag använde inte ett enda beslag eller balkskor. Det är viktigt att skruva i sned vinkel så skruven passerar så många årsringar som möjligt.
justusandersson: Jag tycker inte att sulan ser ut som den borde göra vid ett relativt modernt hus. Det verkar amatörmässigt (av bilderna att döma). Jag undrar om den är armerad. Gräv lite till så att hela sulan friläggs. Om marken är någorlunda stadig (morän, grus, sand, fast lera) borde det gå att förstärka. Då bör du ta hjälp av någon som är van vid grundläggningar. Är marken lösare tycker
Eli.G: Hej! Jag håller på att renovera ett hus och har mer eller mindre rivit ut allt för att bygga om från grunden (det är ett kataloghus från '83 som ingen älskat och som det rökts inomhus i). Numera är det en öppen planlösning samt öppet upp till nock, något över 3 m. Jag vill installera en vedspis i mitten av huset med skorstenen bredvid nocken och tänkte mura upp en skiljevägg som
justusandersson: Ganska vanligt i 30-talshus, inte minst om det finns ett garage i källaren. Du ska inte ha någon byggplast eftersom källaren får betraktas som uppvärmd.
Snickarkirre: Vanligt å vanligt men man kan göra så om man vill slippa kallras genom syll å hammarband. De e en smaksak om man vill köra liggandes eller ståendes först. Har ingen större betydelse. Men om du kör liggandes först kan du ju hålla upp vid syll och hammarband och sen när du kör ståendes så kan du ju gå ända upp och ner med reglarna. Du får lägga kortlingar längst uppe och nere
svuntrik: Då ska jag byta ut befintligt mot det där. Jag tänker att jag behåller de befintliga stående reglarna i 38x118 som kommer ner från nocken nu så de får vara kvar i den dimensionen. Stort tack för skissen och att du har tagit dig tid att räkna på det här!
LjLindgren: Hej. Jag har en nybörjarfråga. Har rivit ner glasfiber väv i gillestugan och givetvis följde putsen med ner. Att få tag i en murare som har tid att ta sig an uppdrag är lika svårt som att hitta en enhörning. Så. Jag tänkte bygga en ny innervägg istället. Det är två väggar som är ”ytterväggar” som jag tänkt göra på detta vis. Tänkte använda stålreglar eftersom det är i
Lars RA: Hej. Jag har en son i Australien som skall bygga hus. Det är mycket att ta ställning till. Han har nu frågat om jag vet om HEBEL fasadelement är bra. Vad jag förstår är det en Austaliensisk produkt som hävdar att den har energi-spararfördelar, men den kanske säljs internationellt. Har ni någon erfarenhet av dessa? Denna länk går till produktföretaget:
prototypen: Ska den vara riktigt bärande måste det vara vertikal armering också annars så spricker balken vågrätt så det blir en över och underhalva. Nu tror jag detta håller på att bli en överdrift, det ska väl muras ovanpå detta och den murningen bär sig självt så balken behövs nästan bara under murningsarbetet. Protte