Hej!
Jag ska dela av ett rum till barnen med en innervägg!
En vägg som jag i framtiden kommer ta ner igen när behovet inte finns!
Och jag vill inte få skruvhål i det massiva trägolvet som ligger där!
En tanke jag har haft är att förankra mellanväggen i väggar och tak och ha en regel längst ner som bara är förankrad i väggarna!
Mellanväggen blir 3,2meter lång och bestå av 45×70 regel och pärlspont spikad rätt i reglarna! Kommer den svikta på mitten vid golvnivå? Jag tänker att om man gör den tajt så det hela tiden är tryck mot golv och tak så kommer det gå! Jag hoppas iaf😄

• Gilla
Pontus Jonason
  • Laddar…
Jag tror att det går. Om du lägger en gummimatta med hög friktion mellan golv/regel och tak regel och sedan bankar in stående reglar som är någon millimeter eller två för långa så går det nog bra.

nikasp
I boken "Bygga, fixa, bo" med arga snickaren finns exakt instruktion för en sådan vägg. Stålregel med filt på baksidan mot golv och tak, sedan kilar du träreglar mellan tak och golvreglarna så det blir ingen åverkan någonstans.

• Gilla
Bröli
  • Laddar…
Vi testar! Tack för respons!

• Gilla
phyx
  • Laddar…
Det gick riktigt bra! Ryckte och slet i reglarna innan jag satte skivor och det fanns inte tillstymmelse till svikt! Nu är det bara dom nedrans skarvarna som ska spacklas innan tapetsering!

• Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Kanon, vi har andra barnet på gång om en månad så framöver blir det nog en likadan hos oss också :)

Jag byggde enbart med träregel och enkelgips !

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
I boken "Bygga, fixa, bo" med arga snickaren finns exakt instruktion för en sådan vägg. Stålregel med filt på baksidan mot golv och tak, sedan kilar du träreglar mellan tak och golvreglarna så det blir ingen åverkan någonstans.
Sitter med boken framför mig, bra sätt att bygga på, men var tusan hittar jag plåtskenor som är klädda i filt?

• Gilla
Bröli
  • Laddar…
Aha, stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.