Jag håller på att renovera min lägenhet på söder i Sthlm. Det är ett gammalt 50-tals hus med blåbetong i ej bärande väggar.

Jag ska nu riva en vägg, göra en ny dörröppning samt bygga igen två dörrar. Jag bor på våning 14 och vill helst slippa bortforsling av material i största möjliga mån och undrar om det är dumt att mura igen dörrarna genom att återanvända betongen? Är det bättre/ enklare att köra betongen till återvinningscentral och köra på reglar och gipsskivor?

Har du gjort någon radonmätning eller kollat hur radioaktivt materialet är?

Nej, jag har ganska nyligen köpt lägenheten men vet att föreningen ska göra en radonmätning snart.

B
Får man chansen att bli av med blåbetong skulle jag definitivt gjort mig av med det. Undantag är väl om lägenheten har en bra bit under 100 bq på radonprovet.

Ska man regla och gipsa igen hålet, så bör du överväga att gipsa hela väggen, för att inte få rörelser.

Jag hade murat igen det med lecablock.

• Gilla
Bossebu och 1 till
  • Laddar…
Då skulle jag ha tagit bort den helt, men tänk på att om du har en vägg som inte är i block utan helt gjuten i lättbetong så är det nog inte blåbetong även om den har en lätt blyblå nyans. Men om det inte är någon radonmätning gjord så kan det vara var värt att vara förebyggande då det helt klart är en nackdel vid en eventuell försäljning i framtiden att ha höga radonvärden. Om du är säker på att det är Blåbetong kan det vara värt att faktiskt mäta strålningen om du beslutar att behålla den. Har hört om folk som blivit rekommenderade att inte ha sängen mot väggen då strålningen varit för hög.

• Gilla
Bossebu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.