Byggahus.se

Måttanpassat virke; 8x160, 8x105

1. M
    Medlem · 198 inlägg
    Hej!

Jag är på jakt efter måttanpassat hyvlat furu i två dimensioner.
    1. 8x105
    2. 8x160

Det enda måttet som är helt fast är bredden 105mm på den första. I nödfall kan jag gå upp till 12mm tjocklek, men skulle gärna slippa.

Någon som har tips på en bra leverantör? Har varit i kontakt med en lokal såg (Uppsala), men de var även lantbrukare och hade inget utrymme för mindre beställningar just nu.

Har själv ingen erfarenhet alls av måttbeställt virke.

2. F
    Medlem · Östergötland · 2 339 inlägg

fribygg

Medlem
    Jag föreslår att du limmar planhyvlad furu till önskad bredd, det finns i 8mm tjocklek

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 198 inlägg
    Ska prova!

Är det bara trälim och tving?

4. M
    Medlem · 198 inlägg
    Fast de kommer synas som lister och ska vara betsas. Har spammat sågar inom några tiotals mil, hoppas få napp, för att slippa en skarv.

5. J
    Medlem · Blekinge · 9 911 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Det du behöver är ett specialsnickeri. Så tunna dimensioner hyvlar man fram i en planhyvel och kantar i en justersåg. De har dessutom den skvistrena och torkade fur som ändamålet kräver, den finns inte på en bondsåg.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Blekinge · 9 411 inlägg

andersmc

Medlem
    Hur mycket ska du ha?

Lidl säljer just nu en enkel plan- och rikthyvel. Köp en sån så kan du hyvla ner vanliga lister från bygghandeln.

• Laddar…
  7. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 483 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Be din närmsta handlare kontakta PO.Hiller, de kan hyvla på beställning :)

Tänkte köpa mina lister från dem, men det blev lite väl dyrt för den lilla mängd vi skulle ha. Så efter lite diskussion körde jag på furu(var intresserad av gran).

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 198 inlägg
    Tack alla!

Har fått hjälp från Veckebo Såg. Det dröjer några veckor till leverans men de har varit väldigt hjälpsamma och tror resultatet blir bra.
    https://veckebosag.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.