2 645 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Måttanpassat virke; 8x160, 8x105
Hej!
Jag är på jakt efter måttanpassat hyvlat furu i två dimensioner.
1. 8x105
2. 8x160
Det enda måttet som är helt fast är bredden 105mm på den första. I nödfall kan jag gå upp till 12mm tjocklek, men skulle gärna slippa.
Någon som har tips på en bra leverantör? Har varit i kontakt med en lokal såg (Uppsala), men de var även lantbrukare och hade inget utrymme för mindre beställningar just nu.
Har själv ingen erfarenhet alls av måttbeställt virke.
1. 8x105
2. 8x160
Det enda måttet som är helt fast är bredden 105mm på den första. I nödfall kan jag gå upp till 12mm tjocklek, men skulle gärna slippa.
Någon som har tips på en bra leverantör? Har varit i kontakt med en lokal såg (Uppsala), men de var även lantbrukare och hade inget utrymme för mindre beställningar just nu.
Jag föreslår att du limmar planhyvlad furu till önskad bredd, det finns i 8mm tjocklekM Messier1994 skrev:Hej!
1. 8x105
2. 8x160
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det du behöver är ett specialsnickeri. Så tunna dimensioner hyvlar man fram i en planhyvel och kantar i en justersåg. De har dessutom den skvistrena och torkade fur som ändamålet kräver, den finns inte på en bondsåg.
Hur mycket ska du ha?M Messier1994 skrev:Hej!
1. 8x105
2. 8x160
Lidl säljer just nu en enkel plan- och rikthyvel. Köp en sån så kan du hyvla ner vanliga lister från bygghandeln.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Be din närmsta handlare kontakta PO.Hiller, de kan hyvla på beställning 
Tänkte köpa mina lister från dem, men det blev lite väl dyrt för den lilla mängd vi skulle ha. Så efter lite diskussion körde jag på furu(var intresserad av gran).
Tänkte köpa mina lister från dem, men det blev lite väl dyrt för den lilla mängd vi skulle ha. Så efter lite diskussion körde jag på furu(var intresserad av gran).
Tack alla!
Har fått hjälp från Veckebo Såg. Det dröjer några veckor till leverans men de har varit väldigt hjälpsamma och tror resultatet blir bra.
https://veckebosag.se/
Har fått hjälp från Veckebo Såg. Det dröjer några veckor till leverans men de har varit väldigt hjälpsamma och tror resultatet blir bra.
https://veckebosag.se/
Klicka här för att svara