Hej!

Jag är på jakt efter måttanpassat hyvlat furu i två dimensioner.
1. 8x105
2. 8x160

Det enda måttet som är helt fast är bredden 105mm på den första. I nödfall kan jag gå upp till 12mm tjocklek, men skulle gärna slippa.

Någon som har tips på en bra leverantör? Har varit i kontakt med en lokal såg (Uppsala), men de var även lantbrukare och hade inget utrymme för mindre beställningar just nu.

Har själv ingen erfarenhet alls av måttbeställt virke.

M Messier1994 skrev:
Hej!

1. 8x105
2. 8x160

Det enda måttet som är helt fast är bredden 105mm på den första. I nödfall kan jag gå upp till 12mm tjocklek, men skulle gärna slippa.

Någon som har tips på en bra leverantör? Har varit i kontakt med en lokal såg (Uppsala), men de var även lantbrukare och hade inget utrymme för mindre beställningar just nu.

Jag föreslår att du limmar planhyvlad furu till önskad bredd, det finns i 8mm tjocklek

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår att du limmar planhyvlad furu till önskad bredd, det finns i 8mm tjocklek
Ska prova!

Är det bara trälim och tving?

M Messier1994 skrev:
Ska prova!

Är det bara trälim och tving?
Fast de kommer synas som lister och ska vara betsas. Har spammat sågar inom några tiotals mil, hoppas få napp, för att slippa en skarv.

Det du behöver är ett specialsnickeri. Så tunna dimensioner hyvlar man fram i en planhyvel och kantar i en justersåg. De har dessutom den skvistrena och torkade fur som ändamålet kräver, den finns inte på en bondsåg.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Hej!

1. 8x105
2. 8x160

Hur mycket ska du ha?

Lidl säljer just nu en enkel plan- och rikthyvel. Köp en sån så kan du hyvla ner vanliga lister från bygghandeln.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
richardtenggren
Be din närmsta handlare kontakta PO.Hiller, de kan hyvla på beställning :)

Tänkte köpa mina lister från dem, men det blev lite väl dyrt för den lilla mängd vi skulle ha. Så efter lite diskussion körde jag på furu(var intresserad av gran).

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tack alla!

Har fått hjälp från Veckebo Såg. Det dröjer några veckor till leverans men de har varit väldigt hjälpsamma och tror resultatet blir bra.
https://veckebosag.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.