Byggmaterial & Byggteknik
nybyggarn3: Tror golvlister är lite mindre kritiskt än dörrfoder eftersom man kan kapa dom aningens långa så de trycker in i hörnen.
neo11: Man kan brädriva lite, blir ju lite ojämnt när man käppat. Men väggarna måste vara helt raka, använd rätkäpp. Är ju inte ett badrum, men plattsättningen blir lättare om väggarna är raka.
DenNyfikne: [citat] Det är varmt ovanför. Okej. Men då kan jag sova lugnt tills vidare. ☺️ Tusen tack för svar! Trevlig helg!
neo11: Det enda sättet att laga sprickan på ett bra sätt är att hugga ner putsen på hela huset, och putsa om. Sen kanske sprickan kommer tillbaka om några år. Edit:ser att det är en gammal tråd
xLnT: [citat] Ja, de är lite korta, jag tog 5,2x110mm C4
Daahornbo: Nej varm blir den inte kanske lite ljummen bara. Har ju prydnader i olika material där utan några problem
justusandersson: Det skulle kunna vara fackverkstakstolar, ser inga spår av inredning på vinden. I så fall blir dimensionerna ganska små i den delen av Frankrike. Mot verkliga orkanstyrkor är det inte mycket som håller.
byggarebosse: Plintarna (Byggmax, 50 cm plintar) nere i marken. Nu dags för stolpar till staket 120 cm... Blir lite fundersam - testat och det går precis att trycka igenom M12 genom hålen i plintjärnen, men borde man kanske köra på M10 istället. Fördelar, nackdelar? Tänker spontant att M12 inte kommmer kunna röra sig det minsta (fördel) vilket M10 ev kan (nackdel) då hålet är lite större än M10
Tobbelobben: [citat] Nu rullar de goda förslagen in…. En sandwich blir det! Då slipper jag även bränna barnen eller mig på ytterplåten på luckan. Tack Dan!
Düsseldorff: Riv upp sprickan med en spatel. Damma av noga, inget löst gips. Laga sprickan med reparationsspackel (typ multi filler). Slipa. Tejpa med glasfibertejp eller pappersremsa. Bredspackla. Slipa. Måla.
Lattjo-Snickaren: [citat] ditt andra alternativ här var även det jag hade övervägt först. Men jag var rädd att ytterväggarna skulle bygga inåt huskroppen mer då - eller kan jag positionera 195-syllen ca 45 mm utanför betongplattans kant (eller mer?) - står väggstommarna stabilt på plattan ändå då?
Dan M: Gammal tråd, såg att jag inte svarat. Gjorde i slutändan som @Thomas_Blekinge föreslog; fyllde upp med marksten och flytspackel runt det. Tänkte att det golvet kommer ändå inte belastas. Lät det torka ett par veckor. Det blev bra till slut, jämnt och fint underlag och än har det inte satt sig...
justusandersson: Tätt, rakvuxet och kvistfritt ger bäst resultat. C 24 ska inte innehålla så mycket stora kvistar eftersom det ska vara taget ur bättre, visuellt sorterat virke. Ett alternativ är annars att använda ytterpanel av norrländsk gran och skruvlimma. Hanbjälkar bestod förr nästan alltid av dubbla brädor med mellanlägg. Hanbjälkar är utsatta för dragkrafter vilket kan vara bra att tänka
justusandersson: 18 mm björkplywood är ett kanonmaterial att jobba med. Även den kvalitén som du tänker dig. Jag tror den har 15 skikt. Jag skulle strunta i en furunos och bara rundfräsa plywoodkanten. Som unerlag för målning med täckande färg är björkplywooden överlägsen. Den tål mycket större slitage. Sedan gäller det att se till att trappan är stabil innan renoveringen så du inte får
pacman42: [citat] Jo, jag har gjort liknande. I mitt fall dock kanalplast. Det finns ingen isolering mellan kanalplasten ovanpå regeln, Dvs ingen isolering där kanalplasten ligger an på nocken. Idiotisk konstruktion. Hade jag fasat ovanpå så hade det blivit bättre och tätare.
Falken123: Hej, jag är i en liknande situation och undrar hur ditt borttaget av den öppna spisen eventuellt påverkade självdraget i ditt hus. Jag har min öppna spis på övre plan och är på väg att ta bort den men bekymrar mig över hur det påverkar ventilationen i stort. Jag har ett hus med självdrag. Har inte använt den öppna spisen speciellt mycket, men misstänker att dess skorsten kanske
Skånepåg: Nu har jag (äntligen) gjort en ordentlig ritning istället för min schematiska skiss. Något jag faktiskt glömde bort i min skiss innan var murstocken.
Simonsilver: Huset är byggt 69… Elektrikern kommer i veckan och kollar på lite annat, han för väl slänga ett getöga på detta med.
David Noorzoy: Hej! Tack för frågan. Vi har tagit upp paneler i undertak utanför huset samt krypit ned till kanten på taket uppe i vinden. Vi ser inte något problem med sjunkande takstolar eller järnbalkar. Problemet med sjunkande innertak i matrummet ser vi drabbar från mitten av matrummet fram till altandörren. Vi tror nu det beror på att förra ägaren tog bort en bärande vägg i köket när de
Snickarkirre: Som Rickard.ag skrev. Tänk bara på att kolla så att skruven är för stålregel eller kombi skruv. Finns både spånskiveskruv och gipsskruv som endast är för träregel och de drar inte.
Robert-san01: Glömde skriva att jag körde med "Dubb"/spikplugg i metall.
BengtH: [citat] Förr brukade man väl svedja/bränna stolparnas ända som skulle i marken för att undvika röta. Men kanske tvivelaktigt iom att stolparna är impregnerade ? :thinking:
Mario: Hjälper en kompis att renovera hus, ett Boro-hus från 1970. Håller i skrivande stund på att riva köket för kommande renovering. River gipsen på väggarna för kommande elinstallation, idag är all el utanpåliggande i plastkanaler. Upptäckte när vi började riva gipsen att i alla skivskarvar är det limmat en tätningslist av gummi. Har aldrig sett detta tidigare, vad var tanken med
BSOD: Ja, borra igen. Blir det ett stort hål som är ovalt (istället för två hål nära varandra) kan man ibland trycka i t.ex. tändstickor/tandpetare, för att få hålet lite tightare så pluggen sitter. Går ju även att trycka i lite montagelim i hålet, om man är osäker. Exakt hur man bör göra beror ju även lite på belastningen: är det ett köksskåp eller en lätt tavelram som ska
justusandersson: När du måste fylla utrymmet mellan reglarna (som vid 45 mm) tror jag att det är bättre att använda en isolering med större volymvikt än glasull. Tänk på att det krävs olika typer av åtgärder för att ljudisoleringen ska ha effekt över hela frekvensområdet.
elpaco: Och ja - putsen är kosmetisk. Ni kan vänta med att fixa det om ni tex vill fokusera på övervåningen först. Det viktiga som står ovan är att inte ha organiskt material stående/liggande på kall platta och hålla källare rumstempererad och avfuktad.
brfbo: Ett alternativ jag sett är att ha liggande panel en bit upp på väggen och resten stående, ger lite extra "liv" åt rummet. När jag själv satte pärlspont hemma så limmade jag upp den, för att slippa få oönskade glipor, och det har fungerat nu under flera år, vet dock inte om det finns några risker med att limma?