Hej! Håller på med konstruktionsritningar och skulle vilja veta på ett ungefär vilken takfotshöjd mina takstolar får.
Alltså måttet ytterkant stomme , rakt upp ovansida takstol.

Har kontaktat två tillverkare, men ingen vill ge mig detta utan beställning, det kanske är mycket jobb att få fram?

Spännvidd 5050
Ramverk
Tegel, råspont
Innertak gips
Kallvind
33 grader
1200cc

Någon som vet på ett ungefär vilken höjd jag kan räkna med? Behöver inte vara exakt.

Tack på förhand!

Konstruktionsritning av takstol och husvägg med måttangivelse för takfotshöjden markerad med en blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är ritat skalenligt så ser det ut att vara ca 35 cm.
 
G Gabbe1 skrev:
Om det är ritat skalenligt så ser det ut att vara ca 35 cm.
Hehe ja, det är jag som har ritat. Tog ett mått som jag kände mig säker på att jag kunde få i slutändan.

Men nu vill jag ha ner takfoten lite, och då vill jag veta om det finns några centimeter att hämta på takstolen.

Tack :)
 
Man mäter väl längs fasaden och upp till takbeläggningen?
 
Det bör inte vara något problem.
De ggr jag beställt takstolar så har tillverkaren frågat om vilken höjd stolen skall ha vid takfoten.
Oftast vill man inte minimera höjden eftersom det då inte får plats så mycket isolering. Men rent konstruktionsmässigt så är det oftast möjligt att skapa en takstol som bygger mindre på höjden än den som du ritat. I alla fall 5 cm går att ta bort jämfört med din bild.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det bör inte vara något problem.
De ggr jag beställt takstolar så har tillverkaren frågat om vilken höjd stolen skall ha vid takfoten.
Oftast vill man inte minimera höjden eftersom det då inte får plats så mycket isolering. Men rent konstruktionsmässigt så är det oftast möjligt att skapa en takstol som bygger mindre på höjden än den som du ritat. I alla fall 5 cm går att ta bort jämfört med din bild.
Helt sant, ja det kanske är dumt av mig att göra nättare. Tänkte inte på det..
Jag har tänkt mig 400mm på taket, vad tror du?

Har ritat upp gavel och långsida på vägg med penna och ser att takfotsbrädan hamnar väldigt högt. Men kanske bättre att sänka takhöjden något, ändra lite på fönstret.

Tack gabbe!
 
D Daniel 109 skrev:
Man mäter väl längs fasaden och upp till takbeläggningen?
Det är takfotsmåttet på takstolen, tror man säger så iallafall.
 
G Gabbe1 skrev:
Det bör inte vara något problem.
De ggr jag beställt takstolar så har tillverkaren frågat om vilken höjd stolen skall ha vid takfoten.
Oftast vill man inte minimera höjden eftersom det då inte får plats så mycket isolering. Men rent konstruktionsmässigt så är det oftast möjligt att skapa en takstol som bygger mindre på höjden än den som du ritat. I alla fall 5 cm går att ta bort jämfört med din bild.
Måste fråga, såg ett inlägg från dig i en annan tråd. Är din kallvind fortfarande problemfri?

Har också tänkt göra vinden med ytterest begränsad ventilation. Två gavelventiler dvs
 
W Wallawhoa skrev:
Måste fråga, såg ett inlägg från dig i en annan tråd. Är din kallvind fortfarande problemfri?

Har också tänkt göra vinden med ytterest begränsad ventilation. Två gavelventiler dvs
Japp.
Min filosofi är: ju mindre ventilation på en kallvind ju bättre. Gäller dock endast om man kan få en helt tät plastning mot bostadsutrymmet under.
Jag tror faktiskt att man kan strunta i gavelventilerna oxå, det kommer ändå alltid att läcka en del luft genom panel, råspont och diverse glipor.

Sen är det naturligtvis så att det kan vara stor skillnad på hur bra en kallvind klarar sig beroende på var i landet den befinner sig. Klimat, temp och luftfuktighet spelar nog stor roll.
 
G Gabbe1 skrev:
Japp.
Min filosofi är: ju mindre ventilation på en kallvind ju bättre. Gäller dock endast om man kan få en helt tät plastning mot bostadsutrymmet under.
Jag tror faktiskt att man kan strunta i gavelventilerna oxå, det kommer ändå alltid att läcka en del luft genom panel, råspont och diverse glipor.

Sen är det naturligtvis så att det kan vara stor skillnad på hur bra en kallvind klarar sig beroende på var i landet den befinner sig. Klimat, temp och luftfuktighet spelar nog stor roll.
Låter kanon! Man blir lite osäker när en del påstår motsatsen, även när fakta tydligt visar på motsatsen.

Du har inte isolerat utvändigt på taket va?
 
W Wallawhoa skrev:
Låter kanon! Man blir lite osäker när en del påstår motsatsen, även när fakta tydligt visar på motsatsen.

Du har inte isolerat utvändigt på taket va?
Även jag byggde med tät takfot när jag byggde nytt. Kör med cellulosaisolering och difföppen duk på råsponten. Men då är hust, som redan påpekats vikten av, väldigt tätt.
 
De tester jag har sett har det varit torrare i hus utan takfotsventilation. Gavelväggarna är ju difföppna även om man har tät takbeläggning.
Undantaget var första året innan byggfukten var borta. Så det är nog inte helt fel att ha avfuktare första året och sedan övervakning.
Cellulosa är ju också bra, det buffrar bra över fuktigare perioder.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
W Wallawhoa skrev:
Låter kanon! Man blir lite osäker när en del påstår motsatsen, även när fakta tydligt visar på motsatsen.

Du har inte isolerat utvändigt på taket va?
Jag är osäker på vilket tak du sett bilder på, men jag tror inte det var isolerat på utsidan. Jag har byggt och renoverat flera hus genom åren.
I mitt nuvarande hus (byggt -46) så har jag tilläggsisolerat utvändigt på råsonten med 100mm cellplast. Då det tidigare bara var lite sågspån i snedtaken så gjorde det stor skillnad, både sommar och vinter.
 
Hej! Nu har jag läst flera av dina trådar, vi verkar vara i ungefär samma sits med liknande materialval - jag sitter också och ritar blyertskonstruktioner för fullt (till en utbyggnad).
Hur löste du det med bredden på utstickande taktass?
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Hej! Nu har jag läst flera av dina trådar, vi verkar vara i ungefär samma sits med liknande materialval - jag sitter också och ritar blyertskonstruktioner för fullt (till en utbyggnad).
Hur löste du det med bredden på utstickande taktass?
Hej! Menar du bredden på den pålimmade taktassen?

Om ja, så höftar jag ett mått jag anser lämpligt. Kommer försöka bredda tassen så fort den går innanför underbräda panel. Tassen är även ca 80mm bred/tjock vilket möjliggör en tunnare spets
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.