Har bytt till golvvärme i källaren. De gamla radiatorrören (2-rörs system), som nu är bortmonterade, var "infrästa" i väggen. Urhuggningen är ca 5-7cm djup och 10 cm bred och flera meter lång per rum... Väggmaterialet är blåbetong.
Hur lagar man detta på effektivaste sättet? Att bygga på med lager efter lager putsbruk C kommer ta tid. Att såga till bitar att ytong/siporex som sedan fästa med mur/putsbruk C kan vara ett sätt, men känns som omständigt och att det kommer ta lång tid.
Om jag kvastar/grundar urhuggningen med ex grundningsbruk A, finns det sedan någon fyllnadsmassa jag kan använda istället (utöver gipsbruk). exempelvis något lagringsspackel typ laga vägg inne https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Dammreducerat väggspackel för uppfyllnad, avjämning och slätspackling av vägg och tak inomhus. Skikttjocklek: upp till 100 mm i ett skikt. Lämplig som underlag för klinker, tapeter och målning."

mvh
Richard

Jag kan inte säga annat än att jag har använt gipsbruk med gott resultat vid liknande ingrepp.
Jag har dock för mig att Ardex ska ha en produkt som ska vara bra för detta också.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jag kan inte säga annat än att jag har använt gipsbruk med gott resultat vid liknande ingrepp.
Jag har dock för mig att Ardex ska ha en produkt som ska vara bra för detta också.

Samma här, gipsbruk är smidigt att jobba med, jag har putsat källarväggar med gipsbruk och fyllt igen likande kanaler som efterfrågas av ts. Fyllde ut med lättbetongbitar som jag såga till i lämplig storlek och putsa upp hela väggen efteråt.

• Gilla
RichardRR och 1 till
  • Laddar…
B
Jag har lagat liknande med murbruk b och kross från lecablock/ytong (kapspill o dylikt). Packat till det i hålet. Yttersta delen sista 1cm ca, sparar man och lägger i putsbruk C eller gipsputs (samma som övriga väggen, så man får samma finish). Naturligtvis måste murbruket härda innan man putsar ytan.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har lagat liknande med murbruk b och kross från lecablock/ytong (kapspill o dylikt). Packat till det i hålet. Yttersta delen sista 1cm ca, sparar man och lägger i putsbruk C eller gipsputs (samma som övriga väggen, så man får samma finish). Naturligtvis måste murbruket härda innan man putsar ytan.
Gjorde på det sättet nu.
Slammade lite med grundningsbruk A, sedan tidsödande arbetet med att skära till ytongbitar, mura med murbruk b.
Puts blir senare...

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Så här gick det till...

• Vägg under renovering med synligt armeringsnät och pågående putsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under renovering med exponerade tegelstenar och delvis borttaget puts samt vertikal installationskanal.
    Skapa konto
  • Vägg under renovering med synlig murbruk, tegelstenar och en hink med bruk.
    Skapa konto
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Kör med gipsputs. Det är oslagbart och enklast. Så länge det inte är oisolerad yttervägg

anders07 anders07 skrev:
Kör med gipsputs. Det är oslagbart och enklast. Så länge det inte är oisolerad yttervägg
Har läst/hört mycket gott om gipsputs. Just denna vägg är mellan hall och garage, men övriga väggar är oisolerade ytterväggar.
Den typen av skador/hål, som i mitt fall urhuggna kanaler, skulle du laga det enbart med gipsputs. DVS fylla hela skadan enbart med puts? Eller blandar jag ihop gipsbruk och gipsputs för det ändamålet?

mvh
Richard

R RichardRR skrev:
Har läst/hört mycket gott om gipsputs. Just denna vägg är mellan hall och garage, men övriga väggar är oisolerade ytterväggar.
Den typen av skador/hål, som i mitt fall urhuggna kanaler, skulle du laga det enbart med gipsputs. DVS fylla hela skadan enbart med puts? Eller blandar jag ihop gipsbruk och gipsputs för det ändamålet?

mvh
Richard
Bara gipsputs... Jag har lagat otaliga av mina lättbetong/ytong väggar med gipsputs...

anders07 anders07 skrev:
Bara gipsputs... Jag har lagat otaliga av mina lättbetong/ytong väggar med gipsputs...
Kan tillägga, blanda putset till typ tandkrämskonsistens så att det hänger kvar på spackeln om du vänder den upp som ner.
Blöt väggen ordentligt (men inte så det rinner) med en blomspruta före du lägger på puts.
Du kan lägga fler lager men gärna då lite ojämnt i undre lagret så det får bättre fäste.
Blöt inte mellan lagren.

Riv av slutytan med trä, plast eller metall beroende på hur slät du vill ha den.
Det går att fukta ytan när du river/glättar men var försiktig med vattnet för det blir lätt glansigt och fläckigt om du lägger för mycket eller ojämt m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.