11 284 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
bygga hus med sandwich element?
Hej. Ny på forumet men har läst en del dom senaste veckorna.
Nu till frågan: varför bygger ingen med sandwich element på liggande, alltså plåt-pir isolering-plåt element. Med metall stomme tex. 100x100mm balkar, med tex. 4m mellanrum efter långväggar stående på insidan i huset och en balk ovanpå dom som takstolarna ligger på.
Sedan bräder på stående på insidan som skruvas med plåt skruvar och gips på brädorna. Utsidan likadan med trä fasad tex.
Fördelarna är
#smalare ytterväggar, (140mm isolering skulle det räcka med)
#inga köldbryggor
#inget trä som möglar innuti väggen.
#Skulle få huset snabbt vindtätt och isolerat (varje element är lite över 1m högt)
#elementen är lätta och man får dom i valfria längder (min.2m) så vid fönstren kapar man ur lite på nedre och övre elementet.
#kvm priset är jag inte säker på men borde vara ca 500kr/kvm
I min värld är det endast fördelar förutom metall stommen som kan ta lite i ögonen men går ju att bygga in till viss del, särskilt övre delen när huset får ca 3,3-3,6m inner höjd beroende på element tillverkare.
Vad tror ni andra?
Nu till frågan: varför bygger ingen med sandwich element på liggande, alltså plåt-pir isolering-plåt element. Med metall stomme tex. 100x100mm balkar, med tex. 4m mellanrum efter långväggar stående på insidan i huset och en balk ovanpå dom som takstolarna ligger på.
Sedan bräder på stående på insidan som skruvas med plåt skruvar och gips på brädorna. Utsidan likadan med trä fasad tex.
Fördelarna är
#inga köldbryggor
#Skulle få huset snabbt vindtätt och isolerat (varje element är lite över 1m högt)
#elementen är lätta och man får dom i valfria längder (min.2m) så vid fönstren kapar man ur lite på nedre och övre elementet.
I min värld är det endast fördelar förutom metall stommen som kan ta lite i ögonen men går ju att bygga in till viss del, särskilt övre delen när huset får ca 3,3-3,6m inner höjd beroende på element tillverkare.
Vad tror ni andra?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Du tror inte det beror på kostnaden för stommen? Hade det totalt vart billigare så hade man säkert byggt så.
Flerbostadshus byggs nästan bara på liknande sätt idag men de måste ofta ha en betong/stål stomme för att klara antalet våningar.
Flerbostadshus byggs nästan bara på liknande sätt idag men de måste ofta ha en betong/stål stomme för att klara antalet våningar.
Tror inte det skiljer värst mycket i tid. Jag själv skulle nog hellre svetsa lite än att spika ihop plank bitar, isolera, stifta plast osv.det blir ju isolerat och väder tätt på en gång. Vissa av balkarna skulle jag få till skrot pris. Vad tror ni om själva byggsättet då? Blir ju i princip en mini hall.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Nu kommer merparten av husen som byggs i Sverige inte som plickepin utan som moduler, det även villor och fritidshus. De har väl oftast bara en syll, väggar och sedan takstolarna? För dessa blir det klart dyrare och mer komplicerat att lägga till en stomme av stål.
För flerbostadshus bygger man mest med Betong, Kingspan, Alucubond mfl och väggelement typ vanliga väggar.
För ditt eget lilla projekt ser jag inget hinder. Har du bara ordentliga ritningar och konstruktionsunderlag så bör det inte vara några problem att få bygga så.
För flerbostadshus bygger man mest med Betong, Kingspan, Alucubond mfl och väggelement typ vanliga väggar.
För ditt eget lilla projekt ser jag inget hinder. Har du bara ordentliga ritningar och konstruktionsunderlag så bör det inte vara några problem att få bygga så.
Hur gick det?? Också fundera lite på samma sätt.F funderarn skrev:Hej. Ny på forumet men har läst en del dom senaste veckorna.
Fördelarna är
#inga köldbryggor
Vad tror ni andra?
Klicka här för att svara