Jonatan79
Jonatan79: Har ni funderat på klinker istället? Tar bort en del av dina problem och kräver minimalt underhåll :)
3 svar · 1,4k läst
·
D
Derbyboy: Planen är att bygga baldakinen/lådan av reglar, 34x145mm, sedan klä den med gips. Jag tänker att det borde fungera eftersom lådan kan skruvas med vinklar över en takregel (även om nästan 2/3 av vikten kommer hamna mellan takreglarna. Vad är risken, nedböjningen blir för stor mellan reglarna och juni huntonitskivorna trycks isär.
1 svar · 925 läst
·
Alex husbyggare
Alex husbyggare: Kör på en hea140 ist lika bra så det blir bra från början men tack för all tips och hjälp, är ju det man har byggahus.se till
16 svar · 7,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag tror utan att ha jämfört att stenlimmet fäster mycket bättre på lecablocken och bör bli starkare därför.
3 svar · 2,3k läst
·
B
Byggareberg: Såhär byggde jag vår pergola, har sedan satt fast de i både blomlåda mellan två av pelarna samt satt armeringsnät som tak och på en av sidorna för att låta blommorna växa upp. Har satt tre stycken 70x45 som spänner mellan sidorna för att hålla fast taket av armeringsnät. [bild]
2 svar · 1,1k läst
I
Ingro: Vi ska bygga isolerad passage mellan tegelvilla och uterum med aluminium/plastlister. Hur ska man få det tätt? Tips?
0 svar · 1,1k läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Vad skulle sotaren ha för åsikt om det menar du? Jag kan inte läsa någonstans att man inte skulle kunna limma gips på murstocken.
8 svar · 2,5k läst
·
Macki
Macki: [citat] Jag står inför ett liknande projekt och eran lösning känns som den snabbaste och bästa.
23 svar · 16,5k läst
·
människa
människa: Jo jag menar det. Grundningsbruk på båda sidor dessutom, & dräneringsskivor på utsidan
8 svar · 2,5k läst
G
Gabbe1: Om det är ett oisolerat förråd så skulle jag inte brytt mig alls. Se det som ventilation.
3 svar · 2,5k läst
·
ehrlind
ehrlind: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/barande-innervagg/konstruktionsvirke/principlosning/
14 svar · 40,0k läst
MVJK
MVJK: Jag står inför liknande val hemma men undrar hur jag sätter upp väggen om den ska ligga parallellt fast mellan två bjälklag?
4 svar · 5,6k läst
B
Bjelkan: Vet nån om slipdamm/sågspån från bangkirai som yr runt är dåligt vid inandning? Det är väl aldrig bra med sånt oavsett träslag men är detta något speciellt?
26 svar · 13,8k läst
·
JONSTE
JONSTE: [citat] Tack igen. Jo det mest är väl förbjudet att elda, bäst köra till återvinningen.
4 svar · 1,8k läst
·
P
patriksod: Det man inte ser på bilden är att den lutar brant neråt så den ligger under sidoskenornas högsta punkt
7 svar · 2,1k läst
·
P
perfri: Det låter ju väldigt troligt att det är som du säger! Tack Birgit!
7 svar · 1,2k läst
·
S
Sven-Erik_R: Tjena! Har nu rivit väggar och tak i vardagsrummet. Bakom masonitskivorna som satt på väggarna blottas nu en vägg (se bild) som ser ut som en katastrof. Väggarna är dubbelteglade med luftspalt. Innerväggen är putsad, lappad, lagad. Jag har inga uppgifter på husets ålder mer än att den delen står på en gråstensgrund. Tanken är att allt skall putsas och målas för att det skall bli
0 svar · 1,5k läst
·
G
Gabsson: Hur blev väggen med gipsputs?!
33 svar · 31,2k läst
·
S
Skogsmusen: [citat] [citat] Har skickat PM till dig angående ett sågverk i Skåne.:D
4 svar · 1,7k läst
Z
ZDPSJB: Hej. Har någon ett förslag på hur en sådan konstruktionslösning skulle kunna se ut? Den vänstra delen av sadeltak ska vara ryggåstak och huvuddelen av taket saxtakstolar. Hur ser en sådan infästning ut mellan ryggåstakbalken mot saxtakstolarna? Tack
0 svar · 646 läst
·
FredrikR
FredrikR: Här kan du mata in värden och få ut sågvinklar. https://jansson.us/jcompound.html
2 svar · 3,6k läst
·
A
Android89: [citat] Vet redan
23 svar · 3,0k läst
Bonnlurken
Bonnlurken: [citat] Mycket bra! Så blir det. Tackar :cool:
2 svar · 1,4k läst
·
R
robbs: [citat] Bra tips! Det borde ju funka, får passa på att göra det innan vi lägger om taket så blir kanske sättningar och belastning mindre.
2 svar · 3,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Lägg på 70mm och häfta tex vindstopp/ångbroms som håller fast det,
2 svar · 1,7k läst
·
L
lillErnst: Hur blev det Moreno77? Planerar samma sak som du, vore kul att se lite bilder på hur du gjorde :)
8 svar · 12,1k läst
·
S
scorp1on: IPE balkar är mer vippningsbenägna men om man har tillräcklig stagning så är det inga problem.
3 svar · 2,3k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Reviderar mig själv Tänker mig nu cc300 på bjälklaget och 45x220. Bärlinorna fortfarande skruvlimmade 2 eller 3 45x220. Enligt träguiden så får jag ca 15mm nedböjning med bjälklagets uppbyggnad. Men den tar inte hänsyn till om bärlinan också sviktar.
2 svar · 1,5k läst
·
nikasp
nikasp: Jäklar, hatar själv när man inte återkopplar. Ska se om det finns någon bild sen, sökte upp den här för att tipsa någon annan. Har hunnit flytta 4 ggr på de här 13 åren :D
11 svar · 4,1k läst
·
H
heimlaga: Jag skulle svetsa dit skarvbitar och gjuta ihop. För säkerhets skull
26 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.