Hej,
Ska byta ut min underdimensionerad bärlina till altantaket och samtidigt passa på att flytta ut den något.
På grund av höjdbekymmer är jag inne på att sätta en stålbalk istället för limträ/kerto.
Finns det något program för att räkna stålbalkar liknande de program som finns för limträ? Eller finns det någon här som skulle kunna räkna vilken stålbalk som krävs? Är inne på en HEA-balk.
Kort info om förutsättningar:
Altantaket är 3meter djupt och 5meter brett.
Ena sida sitter i husfasaden andra halvan ska hamna på stålbalken (röd linje på bifogad bild)
Oisolerat betongpannor
Taklutning: 14grader
Cc på takstolar: 1200mm
Snözon: 2,5
Ska byta ut min underdimensionerad bärlina till altantaket och samtidigt passa på att flytta ut den något.
På grund av höjdbekymmer är jag inne på att sätta en stålbalk istället för limträ/kerto.
Finns det något program för att räkna stålbalkar liknande de program som finns för limträ? Eller finns det någon här som skulle kunna räkna vilken stålbalk som krävs? Är inne på en HEA-balk.
Kort info om förutsättningar:
Altantaket är 3meter djupt och 5meter brett.
Ena sida sitter i husfasaden andra halvan ska hamna på stålbalken (röd linje på bifogad bild)
Oisolerat betongpannor
Taklutning: 14grader
Cc på takstolar: 1200mm
Snözon: 2,5
S scorp1on skrev:
Tack för svar! skulle man kunna få ner nedböjningen om man kör en något högre IPE-balk, typ IPE200? Eller blir det något annat som ställer till det då? Vippning?
Klicka här för att svara