P
Pa & Sa: [citat] Jag har inga planer på att ta ner osb'n. Och jag tror ju inte att det ramlar ner heller utan frågan är ju mest om det fins risk att skivan hänger ner sig. Taket kommer bli belyst så skulle det hänga ner sig om ett år eller två så kommer det troligtvis synas väldigt väl på grund av belysningen. Jag är lite oerfaren med osb i tak, och försöker man söka på det så får man
2 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Tyvärr finns det en del skräckexempel i några trådar där snickare är de som har dimensionerat balkar som inte alls klarar påfrestningarna. [citat] I alla fall är det tvärtom, om det är skarvat ovanför väggen så måste det fortsätta att finnas stöd för skarven eller så får man göra om bjälklagret.
3 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Husfix är väl plast i har jag för mig så det passar inte i murstockar.
3 svar · 2,4k läst
·
J
Joak: Det ska finnas springor runt om så skivan kan röra sig.
13 svar · 6,8k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Tack. Bra input. Sidorna säkras med eps-betong och isolerskivorna läggs omlott och hålla ihopa med varandra så det borde inte vara något problem. MEN mkt tacksam för allt man kan tänka på innan men gör det. Blir så mkt jobbigare att komma på saker efteråt….
6 svar · 2,9k läst
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Japp men det är lite så jag hade tänkt det i vardagsrummet där halva är källare och reglat och halva är jordgolv som blir platta. Problemet här är att det inte går att göra två slingor utan slangen måste gå fram och tillbaka mellan spån och platta. Detta eftersom skarven till källaren går snett igenom rummet…
5 svar · 1,2k läst
·
F
Fixaren06: Vi ska byta fasad och har en krypgrund med rätt så stora ingångar. Krypgrunden har en avfuktare med undertryck. Kan man sätta luckor för dessa ingångar till krypgrunden med tryckat virke eller ska man använda vanligt virke för att bygga sina luckor? I dagsläget sitter äldre luckor ihopbyggt från den panel vi nu ska riva.
0 svar · 1,2k läst
Z
z_bumbi: Det går om du knackar/borrar/bilar sönder fogen. Om du vill byta grind etc och helt vill dölja stången så kan du enkelt kap stången, slipa ner och sedan borra ur så du kan täcka med lite nytt bruk/vad du har använt. Är det inget krav att dölja så kapar du bara och slipar ev ner. Det smarta om du vill dölja är iofs att sätta beslagen för nya gångjärn över stället. Att gjuta on
14 svar · 2,3k läst
·
S
Sstridsberg: [citat] Har du ett bättre svar nu efter några år? :) Jag har nämligen tänkt göra samma sak till våren (skjuta upp tak med dyckert över liten altan)
3 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Du får samma svar som sist. [citat] #4 I hus från 1927 kan det också finnas väggar som är nödvändiga för stabiliteten. Måste undersökas på plats om grunden klarar av det ökade trycket från pelarna. Ingrepp i bärande konstruktioner kräver en godkänd bygganmälan.
1 svar · 782 läst
·
K
karlmb: [citat] Ska leta upp. Så här såg iaf formarna ut.
22 svar · 26,2k läst
·
frma71
frma71: Gammalt inlägg, men jag ser att du fortfarande är aktiv :) Hur djupa och stora hål borrade du ? Hur fick du upp materialet ? [citat] [citat]
8 svar · 3,5k läst
T
Trissa: Hej! Jag förstår jag utryckt mig fel : jag vill bygga ett helt nytt tak över allt i hop MEN på samma ledd som det andra , tanken var lite vad för dimensioner jag skulle behöva använda ? Det kluriga är ju att det nya garaget till h har bredden 5 meter o den "delen" blir ju självbärande , däremot kan man ju på det "gamla" garaget använda i princip hela taket som stöd för takstolen
5 svar · 1,6k läst
·
B
b8q: [citat] Nja, någon behörighet krävs inte - det är ju inte som körkort eller elbehörighet - man kan säkert lära sig ett instrument helt på egen hand, om man bara vill köpa en begagnad totalstation och lattja med. Men vill man ha ett JOBB i branschen väljer arbetsgivaren säkert i första hand folk med utbildning.
3 svar · 2,0k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Ja då är det verkligen på gränsen med plåt även över ett kallgarage men det bör fungera med typ trp. Även papp av 3° varianten är seriösare även fast jag har svårt att rekommendera den över ”riktig papp” ;)
10 svar · 2,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Ja!
11 svar · 2,9k läst
·
O
Oaken: Materialet du sågar i är inte lättbetong utan bränd lera. Föregångaren till leca. Har tyvärr inga bra tips med monteringen men ett litet tips kan vara att om du använder plugg kan du sätta pluggen så den expanderar uppåt och neråt istället för åt sidorna. Pluggen brukar expandera åt alla håll men mer åt ett visst håll.
8 svar · 6,5k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: [citat] alltid intressant med stora maskiner :cool:
1 svar · 1,4k läst
D
Dilato: [citat] Beror på hur skicklig du är med vinkelslipen, men varför skulle du göra det? Spräck brädan runt spiken (hammare och mejsel funkar) så du kan ta bort den, sen går du lös på spiken med vinkelslipen
6 svar · 2,0k läst
·
B
bighenk: [citat] Duktig å duktig. Vågar inte sätta mitt eller barnas liv på mina svets kunskaper men jag får kolla runt efter måttade balkar
13 svar · 3,4k läst
·
M
manner: jag skulle gräva ner en plint med en stolpsko i gräsmattan och sen fästa pergolan i den Typ denna https://www.byggmax.se/betongplint-p0352?gclid=EAIaIQobChMI39LWjob49gIVRPhRCh2XBg43EAQYASABEgLn5vD_BwE#1225=55340 Samma sak i stenplattorna. Ta bort en platta eller två och gräv ner en plint. Eller en sk jordskruv/jordankare kanske kan funka ? det är beroende på storlek på din pergola
1 svar · 1,7k läst
M
matsro: [citat] Ja, jag hoppas den är nåt som det. Men är inte hundra.
3 svar · 1,1k läst
F
Fhony: Ja jag hade förväntat mig att de stått på högkant istället
2 svar · 1,8k läst
·
M
Marcussjogren: Typ sådan här: https://www.byggmax.se/upphängningskrok-för-stege-2-p-skepphultstegen-p7021476?gclid=EAIaIQobChMIsKqJvfX19gIVepBoCR2_mQF-EAQYBCABEgIUxPD_BwE#913=57283
4 svar · 2,0k läst
JRX
JRX: Tack för bra svar! Det kommer bli Ankarmassa o plugg. Nu är det påsk o dags o bygga
6 svar · 3,3k läst
M
MarieLouiseGbg: Grannen la också bara på det befintliga eftersom deras grannar inte heller gjorde om det. Eftersom våra grannar inte vill göra om staketet måste vi låta den gamla stå kvar. Så du tänker att vi bygger ett helt nytt från grunden direkt bredvid med stolpar osv? Detta känns kanske onödigt och dyrare.
2 svar · 1,8k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Som jag tänkte. Grymt tack för snabba svar.
4 svar · 2,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: Jag ska försöka förklara lite mer ang mina drömmar , om det mer perfekta huset . Bor i ett hus byggt 2008 1,5 pl . Allt som händer på nedervåningen hörs upp till ö-våningen , om ngn går på golvet eller ngn pratar så hörs detta till våningen åvanför . Huset är byggt på en 15 cm tjock betongplatta , bärande vägg i mitten av nedre plan står direkt på betongen . Takstolar med
3 svar · 3,1k läst
·
G
gaspedal: Ska gjuta en uppfart 90 kvm 2-4% lutning. Ingen lera eller sankt idag. Plattan tänker jag blir 12 cm tjock armerad. Vad ska jag padda ner för fraktion/fraktioner innan passning? Hur mycket?
0 svar · 931 läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Absolut. Blir en cirkelsåg senare i år. Har tyvärr inte plats med ett sågbord, gersågen tar redan sina kvadrat... :D
6 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.