Byggahus.se

Uppfylla brandklass EI30?

1. D
    Medlem Nivå 8
    Lämnade in ritningar på ett garage till stadsbyggnadskontoret och det var viss förvirring hur jag behövde uppfylla brandklass EI30.

Jag har inifrån sett:
    - 13 mm gips
    - 11 mm OSB
    - 45 mm stenull
    - diffusionsspärr
    - 95 mm stenull
    - vindspärr
    - läkt
    - träpanel

Frågan som uppstod var om det behövde dubbla gipsskivor eller om gipsskiva + OSB räckte.

Nån som har koll?

/Dea

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Klassen på väggen borde vara rei 30. Då den torde vara bärande. Väggen klarar nog brandkravet men för att vara säker kontrollera produktbladet för osb:n om den klarar Ei 15 då är du hemma!

3. haavard
    Medlem Nivå 11
    Räcker det inte med 13 gips och 140 stenull?

4. V
    Medlem · Nivå 9
    Vet ej. Min höftskjutning säger att det borde räcka.

För att vara säker, kontrollera osb:n alt kolla på paroc, isovers, gyprocs hemsida de har typfasader med brandklassser.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Det räcker med råge! Det borde de ha koll på på stadsbyggnadskontoret tycker jag. Generellt sett så spelar det ingen roll om skivan är gips eller OSB, det är tjockleken det hänger på. OSB-skivan i din vägg behövs inte för att uppnå EI30.

Se exempel i träguiden:
    http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

6. V
    Medlem · Nivå 9
    Vill du förtydliga vilken vägg som du tycker påvisar att eir 30 klara med råge utan osb

7. D
    Medlem Nivå 8
    Låter bra!

Exemplen i träguiden var med skivor på båda sidor stommen vilket jag inte kommer att ha.

/Dea

8. V
    Medlem · Nivå 9
    Därav min fråga

9. S
    Medlem Nivå 4
    Där har ni förstås en poäng, tänkte inte på det...

Jag tror dock att man räknar med att brandlasten finns på insidan väggen, alltså borde utsidan inte spela någon roll i sammanhanget. Det är som sagt vad jag tror.

När jag skulle få slutbevis för mitt garage där jag har inrett en lägenhet på loftet var kravet EI30 och jag satte råspont och gips i innertaket i garaget istället för på K-ritning angivet dubbelgips. Handläggaren på kommunen anmärkte på detta men efter kontakt med kommunens räddningstjänstchef konstaterades att det var samma klassning som dubbel gips. Eftersom 1/3 av garaget är öppet upp i nock så är det även en vägg med EI30 mellan lägenhet/garage. Där sitter det 12mm plywood+13gips på garagesidan och plywood+liggande skeppspanel 15*120. Även dessa varianter var samma klassning som dubbelgips.

Vad är anledningen till att det krävs EI30? Har det med avstånd till annan byggnad att göra så kan det ju kanske spela roll att du har vindspärr istället för utegips men OSB+gips på insidan borde inte påverka klassningen.

10. D
    Medlem Nivå 8
    EI30 krävdes om garaget låg närmare vägg på huset med fönster än 8 meter.
    Dom har inte sagt nej till att min lösning uppfyllde EI30 men dom kunde inte heller säga ja på en direkt fråga....

Har för säkerhetsskull förberett nya ritningar med OSB + dubbelgips på insidan om enkelgips inte skulle bli godkänt (har gjort en full 3D-modell i SketchUp så det tog inte många minuter att generera ut nya ritningar :) ).

/Dea