40 070 läst ·
14 svar
40k läst
14 svar
Uppfylla brandklass EI30?
Lämnade in ritningar på ett garage till stadsbyggnadskontoret och det var viss förvirring hur jag behövde uppfylla brandklass EI30.
Jag har inifrån sett:
- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45 mm stenull
- diffusionsspärr
- 95 mm stenull
- vindspärr
- läkt
- träpanel
Frågan som uppstod var om det behövde dubbla gipsskivor eller om gipsskiva + OSB räckte.
Nån som har koll?
/Dea
Jag har inifrån sett:
- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45 mm stenull
- diffusionsspärr
- 95 mm stenull
- vindspärr
- läkt
- träpanel
Frågan som uppstod var om det behövde dubbla gipsskivor eller om gipsskiva + OSB räckte.
Nån som har koll?
/Dea
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Klassen på väggen borde vara rei 30. Då den torde vara bärande. Väggen klarar nog brandkravet men för att vara säker kontrollera produktbladet för osb:n om den klarar Ei 15 då är du hemma!
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vet ej. Min höftskjutning säger att det borde räcka.
För att vara säker, kontrollera osb:n alt kolla på paroc, isovers, gyprocs hemsida de har typfasader med brandklassser.
För att vara säker, kontrollera osb:n alt kolla på paroc, isovers, gyprocs hemsida de har typfasader med brandklassser.
Det räcker med råge! Det borde de ha koll på på stadsbyggnadskontoret tycker jag. Generellt sett så spelar det ingen roll om skivan är gips eller OSB, det är tjockleken det hänger på. OSB-skivan i din vägg behövs inte för att uppnå EI30.
Se exempel i träguiden:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Se exempel i träguiden:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vill du förtydliga vilken vägg som du tycker påvisar att eir 30 klara med råge utan osb
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Därav min fråga
Där har ni förstås en poäng, tänkte inte på det...
Jag tror dock att man räknar med att brandlasten finns på insidan väggen, alltså borde utsidan inte spela någon roll i sammanhanget. Det är som sagt vad jag tror.
När jag skulle få slutbevis för mitt garage där jag har inrett en lägenhet på loftet var kravet EI30 och jag satte råspont och gips i innertaket i garaget istället för på K-ritning angivet dubbelgips. Handläggaren på kommunen anmärkte på detta men efter kontakt med kommunens räddningstjänstchef konstaterades att det var samma klassning som dubbel gips. Eftersom 1/3 av garaget är öppet upp i nock så är det även en vägg med EI30 mellan lägenhet/garage. Där sitter det 12mm plywood+13gips på garagesidan och plywood+liggande skeppspanel 15*120. Även dessa varianter var samma klassning som dubbelgips.
Vad är anledningen till att det krävs EI30? Har det med avstånd till annan byggnad att göra så kan det ju kanske spela roll att du har vindspärr istället för utegips men OSB+gips på insidan borde inte påverka klassningen.
Jag tror dock att man räknar med att brandlasten finns på insidan väggen, alltså borde utsidan inte spela någon roll i sammanhanget. Det är som sagt vad jag tror.
När jag skulle få slutbevis för mitt garage där jag har inrett en lägenhet på loftet var kravet EI30 och jag satte råspont och gips i innertaket i garaget istället för på K-ritning angivet dubbelgips. Handläggaren på kommunen anmärkte på detta men efter kontakt med kommunens räddningstjänstchef konstaterades att det var samma klassning som dubbel gips. Eftersom 1/3 av garaget är öppet upp i nock så är det även en vägg med EI30 mellan lägenhet/garage. Där sitter det 12mm plywood+13gips på garagesidan och plywood+liggande skeppspanel 15*120. Även dessa varianter var samma klassning som dubbelgips.
Vad är anledningen till att det krävs EI30? Har det med avstånd till annan byggnad att göra så kan det ju kanske spela roll att du har vindspärr istället för utegips men OSB+gips på insidan borde inte påverka klassningen.
EI30 krävdes om garaget låg närmare vägg på huset med fönster än 8 meter.
Dom har inte sagt nej till att min lösning uppfyllde EI30 men dom kunde inte heller säga ja på en direkt fråga....
Har för säkerhetsskull förberett nya ritningar med OSB + dubbelgips på insidan om enkelgips inte skulle bli godkänt (har gjort en full 3D-modell i SketchUp så det tog inte många minuter att generera ut nya ritningar
).
/Dea
Dom har inte sagt nej till att min lösning uppfyllde EI30 men dom kunde inte heller säga ja på en direkt fråga....
Har för säkerhetsskull förberett nya ritningar med OSB + dubbelgips på insidan om enkelgips inte skulle bli godkänt (har gjort en full 3D-modell i SketchUp så det tog inte många minuter att generera ut nya ritningar
/Dea
EI står för täthet och isolering, 30 står för antal minuter byggnadsdelen skall stå emot brand. (Krav på bärighet betecknas REI, gäller endast för våningen under en bostadVilla vista skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
HejT Tbr53 skrev:
tråden är iofs från 2015 men ganska korrekt formulerat, kravet gäller även lokaler med stadigvarande verksamhet vill jag minnas, dock gäller det nog inte garage
Jag gör ett försök att väcka liv i denna gamla tråd, eftersom jag behöver göra en brandskyddsdokumentation med brandklasskrav EI30
Jag har byggt på följande sätt i mitt attefallshus (från insidan)
14mm träpanel - Ångbroms - 95mm Träfiberisolering - Vindskydd - 45mm planktimmer.
Uppfyller mina väggar kraven på EI30, eller vad råder ni mig att göra?
Tack på förhand
14mm träpanel - Ångbroms - 95mm Träfiberisolering - Vindskydd - 45mm planktimmer.
Tack på förhand
Redigerat:
J JPL70 skrev:Jag gör ett försök att väcka liv i denna gamla tråd, eftersom jag behöver göra en brandskyddsdokumentation med brandklasskrav EI30
Tack på förhand![]()
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Klicka här för att svara