Hej,
Jag måste bygga en front ovanför min ELFA skjutdörrsgarderob. Bredd 230 cm och höjd 23 cm. Djupet från framsidan av al-profilen till framsidan av konsolerna är ca 6 mm. Dvs. om jag skulle använda gipsskiva så får jag ett överhäng med rå gipskant om ni förstår vad jag menar.
Vad ska jag använda för nån skiva här? Golv till tak är ca 15 mm högre på den vänstra sidan för att komplicera det hela. Ska jag använda vitt silikon för att täta den glipa som blir innan jag målar?
Tacksam för tips!
Jag måste bygga en front ovanför min ELFA skjutdörrsgarderob. Bredd 230 cm och höjd 23 cm. Djupet från framsidan av al-profilen till framsidan av konsolerna är ca 6 mm. Dvs. om jag skulle använda gipsskiva så får jag ett överhäng med rå gipskant om ni förstår vad jag menar.
Vad ska jag använda för nån skiva här? Golv till tak är ca 15 mm högre på den vänstra sidan för att komplicera det hela. Ska jag använda vitt silikon för att täta den glipa som blir innan jag målar?
Tacksam för tips!
Vit masonit/board borde fungera.
Använd latexfog/akrylfog, inte silikon.
/Kent
Använd latexfog/akrylfog, inte silikon.
/Kent
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
MDF finns i 6 mm annars. Skulle gissa på att det hade gått bra att limma fast skivbiten direkt mot de vita hängpinnarna. MDF är lite mer formstabil än masonit. Detta skulle jag gjort. Och sen satt akrylfog där det glipar och sen måla.
Går att sätta läkt i taket med så man får något att fästa i.
/Kent
/Kent
Tack för svaren! DÅ blir det 6 mm MDF och latexfog. Finlirar man passningen med Surform? Kollade just taket och avståndet mellan skena och tak är som kortast på mitten så det blir en svag båge från vägg till vägg.
Tack igen för tipset om 6 mm MDF. Det blev grymt bra! (om jag får säga det själv)
Det var lite trixigt att få till passningen mot taket då det var väldigt ojämnt så jag fick kassera en bit men sen blev det ca 2-4 mm spalt som jag fogade. Återstår bara lite slipning och sen målning, lägger upp nån bild sen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

