Hej,
Tänkte bygga en pergola på altanen, i ett hörn med huset som fästpunkt på 2 sidor och en stolpe.

Tänkte bygga ramen i 45x195, samt en mittenregel i 45x170, och liggande 28x70 som ”tak”. Spännvidden blir då 2,0m för 28x70, är det för mycket?
 
Ja det är för mycket. Dels för att det kan bli snö liggandes på som knäcker det, men sen så kommer brädorna med största sannolikhet att vrida sig.
 
Såhär byggde jag vår pergola, har sedan satt fast de i både blomlåda mellan två av pelarna samt satt armeringsnät som tak och på en av sidorna för att låta blommorna växa upp.

Har satt tre stycken 70x45 som spänner mellan sidorna för att hålla fast taket av armeringsnät.

278164384_488546756292158_4834116043371297434_n.png
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.