Byggmaterial & Byggteknik
heimlaga: Jag skulle svetsa dit skarvbitar och gjuta ihop. För säkerhets skull
Amrich: Jag fortsätter denna tråd med ett par nya frågor som dykt upp. Fråga 1 besvaras lämpligast av den som skickat offerten men han har tagit påskledigt. 1. Jag tog för givet att takstolarna med mellanbjälkar i alt. 1 gjorde att det blev cc60 eftersom det var det jag önskade. Det slog mig dock nu att de har räknat på 13st takstolar och 12 mellanbjälkar så det borde bli mindre (cc45?) för
Minimalisten: [citat] Jag läser på lite olika sidor att man inte bör borra djupare än 30 mm annars finns risken att träffa rör mm. Röda plugg ser ut att va längre. Fungerar det med 25 mm plugg och 30 mm skruv?
BirgitS: Det fanns tidigare en byggkonstruktör som besvarade många frågor om t.ex. avväxlingar och liknande men han är inte längre här.
Beccert: Hej! Jag är på jakt efter ”panel som sitter på rulle”, bifogar en bild på exakt det jag söker. Det heter tambour wood tydligen på engelska. Men vet någon vad det heter på svenska? Jag ska ge nytt liv till en tv-bänk och tänkte att det skulle spara mig väldigt mycket tid om jag kunde hitta detta material. Tacksam för hjälp!
bighenk: Håller på slutföra ritningen men stött på en design fundering. Ser det förjävligt ut om carportens panel och tak inte är I linje med garaget ? Tycker taket kommer sticka ut så mycket mot grannens gräsmatta om jag har dom i linje samt måste bygga ut så långt från pelarna om jag ska ha panelen i linje Lägger upp en liten video som visar från programmet jag använder till ritningen.
Ludde85: [citat] Bifogat har du en slarvig skiss. Jag är helt med på att detta är tokfel sätt att använda en balk, men jag vill slippa bygga något annat. Så det hade varit gött om det räckte att förstärka med en bit plattstång. Edit: Lasten är fastspänd i den närmaste "flänsen" på balken (flänsen till vänster på skissen). Det som bygger upp utrymmet och håller lasten i flänsen på
Nygge72: Hej, jag skulle behöva räta en sommarstuga som står en bit från mark på plint. Jag tänkte då använda mig av balk som får gå under huset från ena kanten till den andra så man kan lyfts huset direkt, sen gjuta plintar. Sprang då på att det finns glasfiberbalkar. Är det någon som har erfarenhet av dessa hur pass starka de är om de skulle gå att använda för ändamålet? Avstånd
Mikael_L: Schysst trådlyft, mitt inlägg var från 2009 :D Bottningslisten klämmer fast plastfolien mot regeln, så fogen behöver inte fästa mot plasten egentligen. Det sitter där det ska ändå. Såhär ser bottningslist för den som undrar, finns i olika dimensioner, en del fabrikat har ett hål i mitten (som makaroner). Jag köpte min från Biltema som åtminstone just då låg bra i pris, hur det
BirgitS: När det gäller planlösningen invändigt blir det mycket enklare om entré, kök, tvätt, ett sovrum och vardagsrum naturligt finns på samma plan eftersom tillgänglighetsreglerna kräver det. Tänk också på att det ska antingen gå att köra bil tills man är i nivå med entrén eller så måste det gå att få till en tillgänglighetsanpassad ramp fram till ytterdörren.
Mats-S: PL400 är helt ofarligt. I mitt tidigare liv som Timmerman/Snickare körde vi med det nästan dagligen ... än så länge (25 år sedan) så har jag inga sakdor av det ... vad jag vet :) Kör med plasthandskar om du är orolig, utmärkt att limma ett furugolv med.
haikopaiko: [citat] Har fäst i min i brösthöjd mellan två äppelträd i trädgården, funkar bra. Har även förankrat ett segeltak i varsit av träd samt en gammal parasollfot i marken.
människa: Tack Tjrex Vi lämnade offertförfrågan till tre olika trävaruhus. Derome, XL Bygg & Woody i närområdet & två av dessa angav 5x90 skruv till stommen. Vi skrev 90mm skruv till stommen i offertförfrågan. Så därför antog jag att 5mm var ok, även om 6mm självklart pallar mer. Kanske man kan sätta 3 skruv istället för två i varje :thinking:
Peppe123: Hej, jag är på gång att byta taket på mitt hus då de gamla eternitpannorna inte längre håller tätt. Min tanke är att lägga ett betongpannetak, nu är min fråga kommer mina takstolar klara denna extra lasten? Taket är ca 13m långt, varje sida är 5m bred, lutningen är ca 27grader, takstolarna är byggda av 130x45 virke det sitter totalt 15 takstolar på huset snömängden får nog
Kri113: Har gips med spottar i taket hemma där spackling och målning är sisådär från förra ägare. Jag skulle vilja få upp panelplattor i taket. Jag tog ner några spottar, petade upp mobilen för att filma och kolla reglarna ovanför gipset. Min uppfattning är att cc måttet är lite väl stort mellan dessa reglar och att panelplattor i taket blir för tungt? Frågan är: kan jag försäkra
avendere: [citat] Detta var ett tag sen (skrev inlägget 2018) så jag kan gladeligen meddela att efter 4 år utan ångspärr är golvet ff i nyskick (minus ungarnas "naturliga" patina). Som sagt, bättre riskera ytskiktet än bjälklaget. MVH: Marcus
Agurg: Hej, Håller på att fixa i ett av rummen i vårt hus. Murstocken i rummet har en glatt vit färg målad på sig som vi gärna vill bli av med. Enklast att bara måla över med lämplig värmetålig färg, vi tänker svart? Bör vi putsa utan något först för att få färgen att fasta bättre?^ Ett annat alternativ är att riva yttersta lagret med färg och puts så teglet kommer fram. Funkar
Stefan1972: Det beror ju helt på hur det är ihopsatt. Är det fasligt mycket/grov spik så blir det svärare. Sitter de med små dyckert kanske det är lätt.
BSOD: [citat] Relevant fråga, jag föredrar också att gjuta på plats.
Veronika Tynnerman: Hittade du någon lösning? Har samma problem nämligen!
JSE: Nej måla direkt på är inte roligt.. Sätt någon duk eller renoveringstapet först.
EddieHansson: Ska du inte lägga mer än 45mm? Oavsett är alternativ bättre för spikarna har då regel rakt igenom (45+28).
fribygg: TS verkar ju i sin andra tråd i samma ämne tveksam till att spackla in kablarna, då får jag rekommendera att ni anlitar en duktig elektriker som kan göra en snygg utanpåliggande installation istället.
Mokhalad: [citat] Tack! Då tror jag fått alla möjliga alternativ att prova.
Oldboy: Min uppfattning är att takfotsventilation ska man inte överdriva så där hade jag nog inte gjort ngt. Ventilation av kallutrymmen i allmänhet och garage/carport i synnerhet är otroligt svårt att veta vad som kommer att fungera. Det är ju ändå enkla byggnader så man kan gott pröva sig fram. I detta fall beror det också på hur välventilerad själva carporten är. Finns ju allt från
ByggD: Hej! Jag har fått underlag från min konstruktör som ser ut enligt nedan. En ny limträstolpe ska resas på plats innan den gamla ytterväggen med infälld gammal stolpe rivs. Går det att resa den nya stolpen i verkligheten eftersom den på kommer att vara för lång innan den kommer på plats... Går det att banka den på plats eller finns det något knep? Går det att göra den något för
z_bumbi: Är det inte enklare att köpa spik i lämplig dimension? Förutsatt att inte spiken redan sitter fast i listerna för då blir det enklare att använda befintlig.
mossanbo: Tack för alla hjälpsamma tips. Det finns ju bra alternativ till dyra färdiga balkar.