5 584 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Innervägg på golv eller bjälklag?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 511 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 511 inlägg
Jag står själv inför stora problem nu då jag tänkte byta till spånskivor, men befintligt brädgolv är lagt på mellanbjälklaget innan väggarna ställdes dit, vilket innebär att jag inte kan byta ett rum i taget eftersom när jag kapar av brädorna längst in mot väggen så sabbar jag bärigheten fram till nästa bjälke i rummet intill, plus att eftersom väggen står på golvet så kommer den sjunka samtidigt.
Dessutom har jag läst mig till något som kallas flanktransmissioner som gör att ljud hörs bättre i intillliggande rum ifall golvet är ett enda stort golv. Jag hade utan att tveka en sekund slagit upp väggarna på bjälklaget och sen lagt spånskivor rum för rum. Och som jag förstår det ska man inte låta spånskivan närmast dörren gå ut i hallen utan kapas så att hallgolvet och rumsgolvet möts med nån mm mellanrum under tröskeln.
Dessutom har jag läst mig till något som kallas flanktransmissioner som gör att ljud hörs bättre i intillliggande rum ifall golvet är ett enda stort golv. Jag hade utan att tveka en sekund slagit upp väggarna på bjälklaget och sen lagt spånskivor rum för rum. Och som jag förstår det ska man inte låta spånskivan närmast dörren gå ut i hallen utan kapas så att hallgolvet och rumsgolvet möts med nån mm mellanrum under tröskeln.
Just nu lutar det åt ställa innerväggen på bjälklaget. Pratade med en snickare och ett bra argument han nämnde är att om man får en vattenläcka är det mycket lättare att bryta upp golvet om inte innerväggarna står på golvet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 511 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 511 inlägg
Tycker jag låter som ett mkt bra argument också, visst man ska såklart förutsätta att man inte får vattenläckor, men shit happens. Jag tycker du gör helt rätt.ZipLock skrev:
Klicka här för att svara