U
Går det inte sätta kortlingar på 60cc och lägga golvspånet längs med reglarna?

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Går det inte sätta kortlingar på 60cc och lägga golvspånet längs med reglarna?
Intressant! Det har jag inte tänkt på.

Eller sätt en kortling i varje ände av facket (där behöver du ändå sätta om du ska montera golvspån enligt anvisning) och en ny golvregel mellan dessa, mitt i facket. Eller med en kortling till i mitten av facket om det är trixigt med vattenrören.

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
Åsa Lund
Om du sätter reglar längs med bjälkarna för att få upplag för undergolv, och inte behöver styva upp bjälklaget, så kan du sätta reglar hela sträckan utom just vid vattenrören.

Varför hålla på och krångla med uppregling, golvspån och flytande golv?
Om du ändå vill ha ett trägolv så är det väl betydligt enklare att bara lägga in ett riktigt trägolv i lämplig dimension för att klara 95 cm cc?
Tvivlar på att det blir dyrare.

Bara för att verifiera mig själv har jag nu gjort en snabb googling och beräkning:
Antaget rumsstorlek ca 3,3 x 5,5 m, (bara för att få något mått på löpmeter reglar som kan tänkas behövas).
Räknat på 25 lm 45x120 reglar á 52 kr/m, (för hela rummet).

Byggmax reglar, golvspån och flytande trägolv (parkett, klick):
Billigaste parketten (trä, ej laminat): 200 kr/m2 => ca 400 kr/m2
Dyraste parketten(trä, ej laminat): 900 kr/m2 => ca 1100 kr/m2

Massivt trägolv 34x120 (gran) kan man hitta för 243 kr/m2
Massivt trägolv 45x145 (furu) kan man hitta för 407 kr/m2

• Gilla
Ådala och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Om det får plats med så tjockt undergolv för att sedan kunna lägga 15 mm parkett ovanpå är det jättebra!

Oldboy Oldboy skrev:
Varför hålla på och krångla med uppregling, golvspån och flytande golv?
Om du ändå vill ha ett trägolv så är det väl betydligt enklare att bara lägga in ett riktigt trägolv i lämplig dimension för att klara 95 cm cc?
Tvivlar på att det blir dyrare.

Bara för att verifiera mig själv har jag nu gjort en snabb googling och beräkning:
Antaget rumsstorlek ca 3,3 x 5,5 m, (bara för att få något mått på löpmeter reglar som kan tänkas behövas).
Räknat på 25 lm 45x120 reglar á 52 kr/m, (för hela rummet).

Byggmax reglar, golvspån och flytande trägolv (parkett, klick):
Billigaste parketten (trä, ej laminat): 200 kr/m2 => ca 400 kr/m2
Dyraste parketten(trä, ej laminat): 900 kr/m2 => ca 1100 kr/m2

Massivt trägolv 34x120 (gran) kan man hitta för 243 kr/m2
Massivt trägolv 45x145 (furu) kan man hitta för 407 kr/m2
Det har du nog helt rätt i. Tyvärr för sent nu… Hade jag gjort det igen skulle jag göra så som du föreslår. Det var bökigare än vad jag räknat med att fälla in reglar.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Hej! Jag har rivit upp ett lite svajigt råspont-golv och vill istället lägga golvspån och sedan ett 14 mm trägolv över det. Cc-måttet mellan reglarna varierar från 75 till 95 cm. Jag behöver tips på hur jag enklast reglar upp för att kunna lägga golvspånet. Det är mellanbjälklag.
Huset är från början ett torp från förra sekelskiftet, som sedan renoverades 1968. Det var då de spikade på reglar på originalbjälkarna för att rikta upp golvet antar jag.

[bild]
[bild]
Skotta ur alla spån till o börja med. Du kommer bli förvånad hur mycket vikt det ligger i packad spån. Du kommer säker hitta en och annan tegelsten och dyl. Komplettera med reglar emellan och isolera för stegljud. Lägg ett 25 mm gran eller furu golv uppepå.

• Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Såhär gjorde snickarna vi hade här för några år sen, i ett annat rum, innan de la golvspån. Det blev tillräckligt stabilt.
[bild] [bild]
Jag står inför ett liknande projekt och eran lösning känns som den snabbaste och bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.