B
Bobrek: Tack för ditt inlägg, bra tanke
2 svar · 1,3k läst
·
Feike
Feike: Hej! Hur reparerar jag putsen på bästa sätt? Och vilket putsbruk kan jag använda? Se bifogad bild. Tack!
0 svar · 789 läst
·
Bronken
Bronken: Ja om du ska ha dubbla 45or är ju 90+ mm enklare. Annars finns ju 45+ mm stolpsko också.
2 svar · 1,6k läst
L
Lommond: Tack alla!
3 svar · 1,0k läst
·
L
P
Pittersenn: Ska bygga om befintlig carport till uterum och funderade på om man skulle putsa innerväggarna istället för att sätta liggande panel. Har försökt att läsa på om det men blir inte helt klar över det. Idag sitter det vanlig målad ytterpanel i carporten på två väggar, kommer att bygga upp en ytterligare för att stänga igen helt samt glasdörrar. Vad behöver jag göra för med
0 svar · 619 läst
K
kallekarwe: [citat] Tack! Låter vettigt alltihop.
19 svar · 6,6k läst
C
claym: Då hade jag , som jag skrev, slipat bort det å penslat på med tex jape. Alt struntat i det helt . För att mögel ska växa krävs : fukt, rätt temp och organiskt material. Tar man bort en av dessa växer det inte (du har ju inget tillskott av fukt så den faktorn är borta). jag hade nästa identisk situation som du: en fuktskada bakom en skiva jag rev. Exakt där skadan var hade en
5 svar · 3,0k läst
·
L
lillespillevinken: [citat] Jag förstår och sympatiserar med dig. Vi har nyss blivit klara med en helrenovering, men jag stör mig ändå på den svaga lukten, så jag är också sugen på att byta i framtiden, i alla fall i enstaka rum. Tråkigt att riva upp allt igen, men man ska ju ha något att göra nästa år med. :) Det verkar som syllbyte innifrån är relativt enkelt. Det verkar inte jättekrävande och
29 svar · 13,4k läst
·
B
Byggvm2022: Hur gjorde du? Har samma projekt framför mig.
2 svar · 11,8k läst
·
J
jbak: Hej Ska bygga ett skärmtak med tak av råspont och takpapp ut ifrån befintligt garage. Dimensioneringsprogrammet ifrån byggbeskrivningar.se säger att jag ska använda 90x90 limträstolpar som belastas cirka 20% samt bärlina av 225x45 C30. Jag skulle hellre vilja bygga stolpar av 2st 120x45 samt bärlina av exempelvis 2st ihopskruvade 145-195x45. Nu till min fråga. Vet någon hur man kan
0 svar · 1,5k läst
D
Derbyboy: Tänkte nog efter en del övervägande bygga en baldakin/sarg/låda till min köksfläkt av mdf. Måtten på lådan blir lika stor som fläkten, dvs 1000x500x145mm (LxBxH). kan man, är det normalt att kexa 16mm mdf? Vikten är viktig därför kör jag gärna på 16mm. Hur förstärker jag hörnen så att lådan håller ihop i skarvarna? Jag tänkte lämna in lådan för sprutlackering, går det
0 svar · 1,3k läst
R
Robert-san01: Jag har limmat alla speglar direkt på kaklet. Sätt en sträng runt hela kanten, pressa och sätt lite stadig tejp eller något som håller den i tryck över natten. Använde Soudal "high tack" monteringslim.
1 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Golvgips låter bra. De läggs tätt emot varandra så inte behöver du flytspackla emellan dem. P.S. Glöm inte att tänka på att det bygger mycket på höjden och kan därmed påverka trösklar och dörrar.
1 svar · 1,7k läst
M
Mortsken: [citat] Funderade också på det. Är ju bara ett räcke, så ska inte utsättas för så stora krafter.
8 svar · 2,1k läst
·
Phiplex
Phiplex: Behöver limma (+ täta) Ikea trätrall Utlängan mot metall och betong. Trallen är träplastkomposit. Kan Casco Superfix+ (svart) Montagelim funka? Eller finns något bättre? Behöver vara svart eller antracit.
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du kan ju kolla om du har stora hål just där skåpen (skenorna) ska skruvas fast.
9 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Den enda anledningen är att det tar för lång tid. Om det fanns skivor i rätt dimension för att sitta innanför reglarna hade det kanske varit annorlunda, men ingen normal byggarbetare har tid att kapa varenda skiva för att dom ska få plats.
2 svar · 1,3k läst
George M
George M: [citat] så blev det efter att ha syrat av teglet med ättikssprit, och klarlack 2k
1 svar · 1,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag vet bara att det finns, så googla eller fråga i färgaffären. Vanlig latexfärg ska du undvika
5 svar · 2,4k läst
S
Stugmannen: [citat] Gammal tråd men är i färd med en liknande lösning. Har en spännvid på strax över 7 meter. Varje överarm är 4.20 meter. Vilken dimension behöver överarmen vara för att kunna ta bort fackverket helt? Inga inner/bärande väggar finns. mvh
12 svar · 13,9k läst
·
F
Farendag: Hej! Jag ska riva ett förråd på ca 15 kvm bya. I rivningslovets kontrollplan ska det anges mängd trä till exempel. Hur räknar man ut detta på ett lätt sätt, finns det några tumregler?
0 svar · 1,2k läst
B
Bjorkman92: Det har jag inte men ska definitivt titta igenom och kontakta några där. Tack för tipset!
4 svar · 1,5k läst
·
D
Derbyboy: Har du tex kompakt lerjord och bottnar med stenkross så skapar du en uppsamlingsplats för vatten. Inte bra om det fryser.
9 svar · 13,3k läst
·
D
Derbyboy: Hej, Ska bygga en gipslåda och sätta i taket för en köksfläkt. Tänkte bygga den av reglar 34x145 och klä med gips. Hur gör jag bäst för att undvika att skarvarna spricker?
0 svar · 2,5k läst
Fotografen
Fotografen: Jo, balken lär ju vara istf mellanväggen på andra sidan huset. Den lär behövas.
28 svar · 4,3k läst
·
B
Bergo: Behöver lite råd och tips med takreglar, huset har ett mått på 5,5 x 4 meter spännvidd 4m , vilken dimension är att föredra? Och cc mått bor i zon 1,5? sedan ska man kila under bjälkarna eller såga ur så regeln ligger an helt mot hammarband ? Med vänlig hälsning,
0 svar · 690 läst
R
Rännil: [citat] Jag körde 2 strykningar med panelgrund. Den skulle ha inbyggd kvistlack så jag hoppas det räcker.
4 svar · 1,2k läst
N
nht1: [citat] ja fönstren kan bytas inifrån. mvh
5 svar · 878 läst
N
Niklaspe: Haha hade kunnat gå! Men kändes lindrigare göra plintgrund då och klä in samt isolera.
6 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: det har ju funkat med plast sen 77 finns där inga skador på stommen så varför ändra
2 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.