Byggmaterial & Byggteknik
Schwen92: Hej, hjälper en vän att skruva ett pooldäck, han har byggt 4x4 m med reglar 45x95 och cc42 ( det var så långt virket räckte då marken var tydligen mer ojämn än han tänkt är den ca 30 cm upp från mark. Han satte 8 grova marksskruvar från Jula runt om med 1 m mellanrum sedan har han klossat hela konstruktionen med stenplattor och 100x100 stolpklossar var ca 25-30cm höga var 60e cm
JontePe: Heej! Jag har precis gjort klart formen och är i steget att armera. Såg på ett annat forum att en person som gör samma som jag, gjuter mot befintligt golv sticker in armering i den delen som redan är klar och sen har ett utstick på 200mm. Är det nödvändigt? Behöver jag ha något mer? Distanser mellan varje pinne? Kommer ha armeringsnät överallt. Bifogar lite bilder, skriv om det är
preben89: Ok tusind tack. Nordgips altså det är bättre, andra kända märken (jag har ingen koll) ?
chris_lom: Klockrent, stort tack! Provar Et1975:s råd med armering i befintliga järn..
DennisCA: Jo jag funderar på att bygga ett soptak. Dom är vanliga här i Finland, typ såhär tänkte jag på först: [bild] Men jag började fundera om man skulle murat ett istället för att snickra.... Det skulle bli ganska unikt. Iallafall väggarna hade fått vara murade. Jag har en platta som jag gjöt för flera år sen som soptunnorna står på, meningen har varit att bygga ett soptak men det har
nikasp: [citat] Jag tror du missförstår mig. Men jag skulle personligen välja (helst) trä eller betong vid nybygge. Har blivit mer traditionell och cirkulärekonomiskt tänkande efter vi köpte torp 2015. Vill att man ska kunna renovera och byta ut, gärna själv med normala verktyg vid behov.
Awes78: Hej På ladugårdens ena hörn har syllen inklusive lodräta stolpar tagit skada och är delvis ruttnade. kan jag byta ut dem mot limträbalkar och skarva den liggande delen ?
gimmok: Tack! Det är inte byggt än så det är planering som gäller nu. Såhär tänkte jag att den går in i förrådet. Sedan tänker jag att man fäster bjälklaget till förrådet i limträbalken med balkskor då bjälklaget är vinkelrätt mot limträbalken. Det borde funka tycker jag. Tänkt anlita konstruktör för dimensionering för att vara säker men onödiga pengar om ni som har mer
Jonas Blom: [citat] tack för erbjudandet. Jag tror jag har en plan så det är lugnt, skulle det vara så att jag ändrar mig och behöver hjälp så hör jag av mig med en fråga. Allt gott
MVJK: [citat] Ja de är bärande om de perforerade kanterna limmas ihop. Men det förutsätter att jag lägger allt omlott, vilket jag kommer göra nu efter jag korrigerat misstaget :-) Stort tack! Smått panikslagen när jag tänkte att jag behövde riva ut allt och börja om, men om de är skarvade på en regel bör det vara ”ok”
orjanovich: Hej, hur gjorde TS sedan? Jag har samma problem. Tretex eller liknande träfiberskiva samt direkt bakom ligger en plastfolie. På bygglovsritning står det 9 mm board. Mockfjärds elementhus. Min plan är att gipsa direkt på detta alternativt en tunn installationsvägg… men båda punkterar tätskiktet.
L8.: [citat] Hittade en plåtslagare på nätet där jag bor. Mailade , så nu väntar jag nyfiket på svar. tack för svar, eftersom jag är själv, och inte i närheten av hantverkare. Så Är jag supertacksam för denna hjälpen.
marp68: Förresten, har även sett en variant där man bara vrider ut den övre delen. Alltså inte som allmoge-borden där man drog ut en pinne rakt ut.
TheKangas: Jag har såna Nadura-plattor i min hall som jag lagt själv. Gillar det skarpt! Jag har inte hittat någon butik som haft dom hemma förutom där jag köpte plattorna, Returcompaniet i Höör i Skåne... Bjelin hade innan att man kunde beställa hem prover, finns inte den möjligheten kvar? [bild] [bild]
useless: Trä krymper och spricker. Gillar man inte det får man bygga med andra material.
MVJK: Hej! Ska byta befintligt golvspån mot spårat golvspån för värmegolv och samtidigt flytta en vägg ca 50cm. Hur ska jag sätta upp nya väggen? Jag har två lösningar jag ser framför mig: 1. Ny 45x170 regel som jag fäster syllen på på ovansidan, sen sätter jag en regel på varje sida som golvspånet kan vila på (se förslag nedan) 2. Kortare regel som är vertikalt fäst, sen sätter
MVJK: Hej! Ska flytta en innervägg samtidigt som jag byter ut befintligt golvspån mot spårat golvspån för värmegolv. Nya väggen kommer därför inte att stå på golvspån, och undrar om jag sätter den direkt över befintligt golvbjälklag, eller sätter dit ny 45x170 regel som jag sätter syllen på. Se min bifogade illustration. Vad skulle ni som erfarna byggare göra?
Alko: Suck, autocomplete gjorde om "Slutstryka" till "Slitstyrka" i rubriken..
Himmelsfararen: [citat] Ptjaaa, inte så dum, ska kolla på Bauhaus. Tackar!
Jotre: Hej på er, kommer behöva byta ut delar av fasaden och ovanför farstukvisten är det i dagsläget ett droppbleck som är inte är korrekt monterat. (Se bild) Behöver lite råd på hur jag enklast/snyggast monterar det enligt standard. Räcker det med att såga ut ett snitt i panelen, knacka in blecket och sedan skruva? Eller hur hade ni enklast löst detta? tacksam för svar:) [bild] [bild]
BirgitS: Om det stämmer att det är fackverkstakstolar och vinden inte har börjat belastats på ett oplanerat sätt (förråd) så bör inga innerväggar vara bärande. Väggens tjocklek säger väldigt lite.
Anonymiserad 122206: Ber om ursäkt, läste slarvigt! Dock tror jag att din oro är obefogad, vad gäller betongen.
PeterO-: Ja, hade jag haft en planslip eller en planhyvel hade jag gjort det. Tack för tipset.
supereldare: Jag gjorde som någon skrev, hällde i en påse grillkol och tände på. Det låg och glödde i hålet under natten och dagen efter kunde jag gräva mej ner till en meter. C:a 60 cm ner var det sen ingen tjäle som jag oroade mej för..
BäverBerra: Toppen, tack för svar! Ska kolla vidare på de materialet.