2 485 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Gips mot källarvägg
Hej alla
Jag vill sätta gipsvägg mot vår källarvägg.
Väggen är av isoblock, slammad på båda sidor, & med dräneringsskivor på utsidan.
Så ingen fukt bör kunna leta sig igenom tycker jag.
Tycker ni jag borde ha en luftspalt ändå mellan mur & gips? Om möjligt vill jag undvika det för att spara plats.
Jag funderar på om man kan sätta en underlagspapp mellan muren & gipset utan luft.
Synpunkter ?
Jag vill sätta gipsvägg mot vår källarvägg.
Väggen är av isoblock, slammad på båda sidor, & med dräneringsskivor på utsidan.
Så ingen fukt bör kunna leta sig igenom tycker jag.
Tycker ni jag borde ha en luftspalt ändå mellan mur & gips? Om möjligt vill jag undvika det för att spara plats.
Jag funderar på om man kan sätta en underlagspapp mellan muren & gipset utan luft.
Synpunkter ?
Tack Anders.
Jag satte innerpanel mot muren i ett annat rum. Där reglade jag med 30mm trä som jag hade häftat underlagspapps-remsor bakom.
Men i det här rummet vill jag verkligen spara plats, & vill helst inte putsa
Jag satte innerpanel mot muren i ett annat rum. Där reglade jag med 30mm trä som jag hade häftat underlagspapps-remsor bakom.
Men i det här rummet vill jag verkligen spara plats, & vill helst inte putsa
När jag gjorde badrummet så fäste jag Jackons våtrumsskivor direkt på muren med deras "slagdymlingar" som förborras & slås in. Det är nästan som en stor expanderspik med stor platt skalle.A AndersS skrev:
Jag tänkte att dom kanske funkar på gips också om man är väldigt försiktig
....men isoblocken är väl täta i detta avseende?
Isåfall limmar man väl upp gipsskivorna? Finns bruk för det eller så använder man putsbruk som är klistrigt....
Kanske ett samtal till tillverkaren av isoblocken för att verifera att det inte är en dum ide att skippa luftspalten?
Isåfall limmar man väl upp gipsskivorna? Finns bruk för det eller så använder man putsbruk som är klistrigt....
Kanske ett samtal till tillverkaren av isoblocken för att verifera att det inte är en dum ide att skippa luftspalten?
Klicka här för att svara