Tjena, har sökt på nätet men har svårt å tyda beräkningar.

kort och gott undrar jag vad en hea 100 balk klarar i belastning om den är 3,5mlång och står på stolp i vardera ände?
Och om nån vet nedböjning i mm vid viss vikt?

har ett badrum som ska byggas i gamla köket hemma. Bjälklaget fria längd är ca 4m mellan yttervägg och bärande innervägg som bjälklaget alltså ligger på.

i gamla köket kommer det bli 2 rum. Ett badrum mot yttervägg och ett kapprum innan badrummet.

i tvättstugan i källaren finns en icke bärande innervägg som ska rivas, utrymmet som är ca 1m mellan vägg och yttervägg huserar en bastu och wc

balken ska upp innan innervägg rivs, och anledningen till att jag vill få upp en balk innan rivning är för att ta höjd för OM det skulle va så att bjälklaget böjt ned sig och börjat belasta innerväggen, och jag vill ju inte få sättningar i bjälklaget som skulle kunna resultera sprickor i badrummet som ska byggas.

alla väggar vi pratar om är murade tegelväggar.

fri längd på hea 100 balk blir ju 3,5 meter mellan stålstolparna.

bjälklaget kommer då ligga i yttervägg, 1M fritt sen aväxlat på hea balk sen ytterligare 2,6M till bärande innervägg.

nu kanske ni tycker att jag tar i för mkt med avväxlingar när bef bjälklag har så kort fri gängade längd, jag ska ju dessutom regla om bjälklag till cc30, men som det är i dag är golvet så jävla stumt å fint, man kan inte tro att det är ett 80 år gammalt träbjälklag och med ea balken i källaren kommer den ligga mitt under nya badrummet så det kommer verkligen inte bli något svikt

mvh Alex

Hej!

HEA100, L=3,5 meter belastad med 10 kN.
Såg att du kanske ville ha något mer stöd, men ja, det går att beräkna. Ta kontakt med en byggnadsingenjör så kan dom lösa det.

Simulation av böjning på HEA100 balk med 10 kN last, färgkodad efter displacement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tack för beräkningen.

10kn= 1 ton?

vad kan man räkna med för vikter på ett badrum?
Nu är det ju inga punktlistor utan spritt över hela balkens längd.

du hade inte kunnat räkna på en hea 140 balk?

B JSaltberg skrev:
Hej!

HEA100, L=3,5 meter belastad med 10 kN.
Såg att du kanske ville ha något mer stöd, men ja, det går att beräkna. Ta kontakt med en byggnadsingenjör så kan dom lösa det.

[bild]

hur ska jag tolka nedböjningen, i mm enligt skalan eller enligt bild att den böjt ned sig motsvarande balkens tjocklek?
Tolkar det som att balken belastas med 10kn i mitten?

Jag ville bara visa på att det går att räkna på detta, men jag ser helst att du tar in expertis på detta om du inte vet. Gärna någon som får kolla på helheten av huset och hur belastningarna blir. Vet du mer precist vad lasterna blir så kan man ju räkna på distans, men som du kanske förstår tar det lite tid att göra detta och bolla fram och tillbaka vad som är rimligt.

Bilden är överdriven för att visa hur lasterna går, men skalan till vänster stämmer. Balken är belastad med ~1 ton över hela balkens längd.

En 3.5m lång HEA 140 som belastas med 1 ton utbredd last kommer böja ner 2.5mm

Formeln för nedböjning av en fritt upplagd balk med jämnt utbredd belastning är: (5 x lasten (i Newton) x längden upphöjt i 3) / 384 x E (elasticitetsmodul) x I (tröghetsmoment).

Redigerat:
B JSaltberg skrev:
Jag ville bara visa på att det går att räkna på detta, men jag ser helst att du tar in expertis på detta om du inte vet. Gärna någon som får kolla på helheten av huset och hur belastningarna blir. Vet du mer precist vad lasterna blir så kan man ju räkna på distans, men som du kanske förstår tar det lite tid att göra detta och bolla fram och tillbaka vad som är rimligt.

Bilden är överdriven för att visa hur lasterna går, men skalan till vänster stämmer. Balken är belastad med ~1 ton över hela balkens längd.
jag förstår vad du säger, men är tacksam över att du tar dig tid.

då tolkar jag det som att 1ton spridd last över balken får en nedböjning på 1,84mm i mitten?

det är godkänt i min värld, har större marginaler och kan i värsta fall bara skimsa vissa reglar bjälklaget,

eftersom denna hea balk kommer gå längs med yttervägg där bjälklag är förankrat men 1M ifrån är det dessutom mindre laster i verkligheten som balken kommer bära

Alex

• Gilla
Valsaren
  • Laddar…
Alex husbyggare Alex husbyggare skrev:
då tolkar jag det som att 1ton spridd last över balken får en nedböjning på 1,84mm i mitten?
Det stämmer inte!

En HEA100, 3.5m, fritt upplagd och jämt utbredd last får en nedböjning på 7.5mm.

Att JSaltberg får andra värden (misstänker jag) beror på att han/hon räknat med en balk med fast inspända ändar.

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det stämmer inte!

En HEA100, 3.5m, fritt upplagd och jämt utbredd last får en nedböjning på 7.5mm.

Att JSaltberg får andra värden (misstänker jag) beror på att han/hon räknat med en balk med fast inspända ändar.
vid 10kn utbredd last?

fast inspända ändar tolkar jag som att både övre och undre fläns sitter med bult/svetsförband?

jag ska bulta fast balk mot stålstolpar, med det är ju såklart ej samma sak

Stämmer, fast inspänt i ändarna som jag visade.
Köp dig en Karl Björk för mekanik så kan du räkna på allt sen :)

Skulle tro att böjningen blir i Iy, alltså y-y, rätt mig gärna Gabbe.

Formel för balkböjning med värden på rutigt papper, beräkning av böjningspil i millimeter.
Skapa konto

Matematiska formler och diagram som visar belastning och böjning i balkar, relaterade till strukturell mekanik.
Skapa konto

Diagram och ekvationer för mekaniska beräkningar av punktlast och böjmoment i en balk.
Skapa konto

Tabell över varmvalsade bredfläns I-stänger med tekniska specifikationer och mått för olika H-profiler i stål S275JR, S355J2.
Skapa konto

rent generellt sett så sviktar balkar mer än man tror. En balk som enbart är 100mm hänger nog en del enbart på egenvikt på den längden.Vid stora öppningar och avväxlingar så är det inget ovanligt med 2-300mm balk som fälls in i tak delvis.

Alex husbyggare Alex husbyggare skrev:
vid 10kn utbredd last?

fast inspända ändar tolkar jag som att både övre och undre fläns sitter med bult/svetsförband?

jag ska bulta fast balk mot stålstolpar, med det är ju såklart ej samma sak
Fast inspänd är mycket svårt att åstadkomma i normala byggen.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
B JSaltberg skrev:
Stämmer, fast inspänt i ändarna som jag visade.
Köp dig en Karl Björk för mekanik så kan du räkna på allt sen :)

Skulle tro att böjningen blir i Iy, alltså y-y, rätt mig gärna Gabbe.

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Nja,
Tröghetsmomentet för en HEA100 är ca 349 cm4 (om man använder balken på det vanliga sättet)
Sen var det väl utbredd last (inte punktlast) som efterfrågades av TS.

För övrigt håller jag med dig om att man klarar sig mycket långt på Karl Björks lilla gula...

G Gabbe1 skrev:
För övrigt håller jag med dig om att man klarar sig mycket långt på Karl Björks lilla gula...
Den är röd nu för tiden ;)

B JSaltberg skrev:
Den är röd nu för tiden ;)
Ok, jag är gammal ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.