Byggmaterial & Byggteknik
Växthuslena: [citat] Tack jag lägger blocken mot mitten
SnickareHobb: Det borde kunna fungera. Ska höra med någon plåtverkstad om dom kan fixa. Tänkte det kanske fanns något färdigt att köpa. :-)
Huggedugge1: Ja, det däcket är ju en historia i sig. :crysmile: Jag köpte in två st 10,1m IPE balkar, 10 cm höga. När dom kom hängde dom som daggmaskar mellan lådorna dom skulle stå på. Tror inte säljaren hade riktigt koll… Nåväl, fick ta dit ett svetsföretag som svetsade ihop båda balkarna och sen boxade in dom med 3 mm cortenplåt. Sen fäste vi träbalkar cc: 30cm mellan balken och väggen
jonas889: Hej alla! Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag ska bygga upp en väggpanel på en inglasad balkong. Jag har inte så bra koll på byggteknik eller utförande. Väggen som är idag är bara gjord av plåt som (Se bilder). Runt om är det reglar i metall. Min fråga är egentligen hur jag ska gå tillväga? Ska jag fästa panelen direkt i metalreglarna eller ska jag göra som på bilden jag
BirgitS: Allt trå tar åt sig fukt och sväller när luftfuktigheten är hög samt ger i från sig fukt och krymper när luftfuktigheten är låg. Det sker ju med allt trä även inomhus.
Växthuslena: [citat] Jasså det låter ju inte alls bra..
Dissonans: Jag har letat på forumet, men hittar bara hur man ska förstärka golvbjälklaget med befintlig höjd. Min möjlighet är nämligen att jag kan höja golvet 70 mm och funderar då på att slå tre flugor i en smäll, nämligen: 1) En möjlighet att få golvet helt vågrätt 2) Få CC60 på bjälklaget som jag ska limma och skruva golvspånskiva på 3) Förstärka golvet så att det känns
Mats-S: [citat] Fördelen med plyfa är att du får en vägg som du enkelt kan fästa tavlor, krokar och annat diverse på, så jag skulle nog välja plyfa på bägge sidor om reglarna. Utanpå den kan du ersätta tretexen med gips för att få samma tjocklek på väggen.
Magnus Ar: [citat] Det som är på idag är betonglasyr. Är lasyr en bra metod för betongbänk utomhus? Ja då kanske jag fortsätter, men det kanske finna bättre alternativ? Bivax? Olja? Lack?
Joel Sverneborn: Stort tack för snabbt svar, kan vi då helt gå på rad C, när vi läser av fuktmätaren?
Niho86: [citat] Jag är inte så orolig för att putsen ska suga i sig vatten då det är en tunnputstyp som har låg vattengenomsläpplighet och hög ånggenomsläpplighet. Utsprånget är idag 45 cm och vill korta ner det till 25-30 cm, inte ta bort det helt. Tvekar mest för det är ytterligare ett arbetsmoment när man väl fått ner bef tak och är rädd för att huset ska upplevas ännu mer
raubtier: Var ut och kikade lite mer nu och det blir nog för tight att skruva mot ändarna tyvärr, lurades av att fotbrädan är lite högre så det ser ut att finnas mer att skruva i. Så det får nog bli alternativ 3 eller som du säger lägga dem bredvid och skruva parallellt. Eller har du något annat tips sen din renovering, om du hittade en bättre lösning? ;)
Kurtivan: [citat] Silikatfärg? Ta bort lös puts, vattna och dra på nytt t ex Weber 135.
tergo: Markskivan är tillverkad av obrännbar fukt- och vattenavvisande ROCKWOOL stenull. Markskiva är en mycket styv och hård skiva som är speciellt anpassad för markkonstruktioner, bottenplan och källarvägg. Markskiva (rockwool.com)
BirgitS: [citat] De fackverkstakstolar du har för vikten från taket ut på ytterväggarna så att inga väggar på våningsplanet under är bärande. Dock är det komplicerat att ta bort eller ändra en av dem. Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör (www.sbr.se) som kan se på plats vad som kan göras och hur problemet kan lösas. Ingrepp i bärande konstruktion kräver en godkänd
SueCia: Min första renovering när jag blev husägare var att riva ut ett uppreglat golv i gillesstuga och ersätta med nivellgolv . Det var jobbigt men inte svårt.
herregud: Ska bygga en gunga på altanen nästan som bilden nedan förutom att jag bara kommer ha en styck överliggare som går i mitten (högst upp) för gungorna. Jag hade först tänkt mig limfog 95x95 men kom sedan på att det inte är optimalt för ute kanske. Tror ni att 95x95 vanlig impregnerad balk kan fungera? Tänkte då att allt material ska vara 95x95 i konstruktionen. Bredd 2,5m, dvs spannet.
AngelFB: För info så gick det fint med vinkelslip med en diamantklinga ☺️ Tack för alla era svar!
Arne999: Räknade lite på en stor "carport". Tänkte mig ca 12x4m med en stolpe i mitten så det blir 2st 6m gluggar Knappade in detta på byggbeskrivningar.se och det gick tydligen inte att lösa med vad som fanns i deras databas iaf.... .. 115x630 limträ fixar inte detta alltså? verkar ju hel skummt... men jag skulle ju lätt kunna tänka mig att sätta kortllingar enligt nedan bild för att stärka
Arne999: jo men av estitiska skäl vill jag ju inte ha en grön utegipsskiva som ytskikt utan gärna måla alternativt sätta en skiva som är klar direkt typ fasadskiva
henche: Vi hade sådan vägg i gillestugan, var färg med något iblandat. Var oerhört drygt att bli av med... slutade med att jag skrapade ned det med förhoppning om att slippa putsa om väggen. Jag skippade omputsning men det syns skrapmärken. Vet du vad väggen består av? Gips? Förutom renoveringstapet finns renoveringsgips, kanske kan passa i detta fallet.
doubleH: Lyfter en gammal fråga - står på förpackningen att den inte tål kyla, men gäller det även den färdigbehandlade betongen eller endast ej applicerad lasyr...? Johan - testade du eller fick du svar nån annanstans?
mili1983: [citat] Tack för svar! Min byggare brukar ha koll på sådant men tänkte att jag ändå ställer frågan.
ÉlPon: Ok tack men vet inte om jag blev helt klok för det. Den som blir underkänd överskrider svikten L/300, men samtidigt visar den "bara" 88% nyttjandegrad, inte över 100%. Ska man då tolka det som att procenten istället är brottsgränsen? Och även om färgen står i samma ruta så är den mer kopplad till nedböjningen.
JanneJanne123: Tex här: https://www.pritecmaskin.se/produkt/sten-pirra-psl/ Googla på stenpirra för fler resultat.
Stenko: [QUOTE="z_bumbi, post: 4763417, member: 425619"]En fråga (