Jag har ett äldre hus där jag tagit bort golvet för att byta ut spånisoleringen, men funderar nu på hur jag får så stabilt golv som möjligt.

Tidigare så var det spikat en 2” regel på bjälklaget och därefter 34 mm spontat trägolv men eftersom bjälklaget har olika avstånd så tänkte jag:
1) Skära in 145 mm isolering i det gamla bjälklaget
2) Lägga och vattra in 70x45 mm med cc60 vinkelrätt mot de gamla bjälklaget
3) Isolera med med 70 mm isolering
4) Skruva och limma 22 golvspånskiva

Så 2” regel plus 34 mm spontat trägolv ersätts av 70 mm regel (vinkelrätt) plus 22 mm golvspånskiva. Blir detta lika stabilt?
 
Jag har letat på forumet, men hittar bara hur man ska förstärka golvbjälklaget med befintlig höjd.

Min möjlighet är nämligen att jag kan höja golvet 70 mm och funderar då på att slå tre flugor i en smäll, nämligen:
1) En möjlighet att få golvet helt vågrätt
2) Få CC60 på bjälklaget som jag ska limma och skruva golvspånskiva på
3) Förstärka golvet så att det känns styvare

Därav min tidigare fråga om att lägga 45x70 mm vinkelrätt mot det befintliga bjälklaget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.