Hej, vi ska sätta upp väggar med saxade träreglar (ex 70-regel på en 95-ram). Jag kan inte någonstans hitta hur man praktiskt går tillväga med isoleringen. Är det speciell isolering som går att klämma in där det smalnar av eller ska man karva ut för reglar? Någon som har koll på detta?
Illustration av väggsektion med saxade träreglar, ISOVER UNI-isolering och dubbla gipsskivor.
https://www.isover.se/solutions/it03-traregelinnervagg-ei60-48-db

S Stenko skrev:
Hej, vi ska sätta upp väggar med saxade träreglar (ex 70-regel på en 95-ram). Jag kan inte någonstans hitta hur man praktiskt går tillväga med isoleringen. Är det speciell isolering som går att klämma in där det smalnar av eller ska man karva ut för reglar? Någon som har koll på detta?
[bild]
[länk]
Det finns slitsatde skivor för ändamålet.
Säkert inte billigt...
Kolla i pdf-manualen som finns att ladda ned om man följer din länk.

larsbj larsbj skrev:
Det finns slitsatde skivor för ändamålet.
Säkert inte billigt...
Kolla i pdf-manualen som finns att ladda ned om man följer din länk.
Jag har funderat på om man kan sätta 45mm iso som man trycker ihop och fyller upp sedan emellan facken med tjockare. Låter dyrt med slitsamt skivor som dessutom ska passa på olika typer av CC mått.
I manualen hittade jag bara allmänna anvisningar för isolering inget om saxade reglar. Har du hittat något om det?

S Stenko skrev:
Jag har funderat på om man kan sätta 45mm iso som man trycker ihop och fyller upp sedan emellan facken med tjockare. Låter dyrt med slitsamt skivor som dessutom ska passa på olika typer av CC mått.
I manualen hittade jag bara allmänna anvisningar för isolering inget om saxade reglar. Har du hittat något om det?

För stålreglar iof. Close-up av text som beskriver skivor anpassade för saxad stålregelstomme vid isoleringsarbete.

Tror det går utmärkt som du tänkt.

• Gilla
Stenko
  • Laddar…
En fråga (<-) är om det inte bara är att snitta vid varje regel? Jag skulle testa med ett snitt mitt för regeln och om det inte funkar så två snitt och ev ta bort några centimeter isolering.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En fråga (<-) är om det inte bara är att snitta vid varje regel? Jag skulle testa med ett snitt mitt för regeln och om det inte funkar så två snitt och ev ta bort några centimeter isolering.
Smart, i så fall slipper man kapa upp isolering ytterligare i facken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.