Hej roligt att du kör hela biten med egen skog .Det är mycket men även riktigt tillfredställande.
Du frågar om hur många stockar du behöver . Det är ju topp måttet i varje träd /dvs den ändan som har minsta diametern som bestämmer hur mycket virke de ger du ser varje stock ända i fyrkant = det blir bra virke utan vankant . Du måste ju bestämma några saker tex vilken stomme du ha 45x145 mm är ju en vanlig stolpe och 45x 45 mm som liggande ev på utsidan eller el även på insidan ,jag tänker nu endast stående panel tex 120+ 120 mm lock panel detta beror kanske hur huset ser ut ,många har ju även 145mm lock och 45 mm ribb.

Du frågar om tabeller det finns på nätet sök på ”bygga i trä ” regeln vid cc 60 cm som är det vanligaste när man bygger tex garage , formeln är 1,67 löpmeter per kvm . Om en vägg är 10 meter lång och 250 cm hög .
10 x1,67 = 16,7 stycken + en extra i början och ta gärna ev en extra till slutet /hörnet = 19 stycken multiplicera med väg höjden =2,5 meter då får du mängden i meter .
Du behöver till 10 meter väg även 10 met syll (botten )+ 20 meter hammarband på de väggar som skall bära takstolarna,gavlarna brukar inte jag göra ” hammarband ” på .
Det behövs lite extra längd på virket du hugger själv för ,snedkapning ,torrsprickor mm + 15 -20 cm extra är nog ett rätt bra mått . En färdig vägg som skall vara 250 cm kapas den torra färdiga regeln 240 cm men då får du inte en färdig takhöjd på 250 så du vet det . Taket bygges neråt från takstolarna tex 35x70m. takreglar plus 12,5 mm gips gör ju nästan 50 mm som sänker innertaket . Den största glädjen med eget sågat virke att du kan planera och såga de virkeslängder du själv behöver . Lycka till !

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Hej roligt att du kör hela biten med egen skog .Det är mycket men även riktigt tillfredställande.
Du frågar om hur många stockar du behöver . Det är ju topp måttet i varje träd /dvs den ändan som har minsta diametern som bestämmer hur mycket virke de ger du ser varje stock ända i fyrkant = det blir bra virke utan vankant . Du måste ju bestämma några saker tex vilken stomme du ha 45x145 mm är ju en vanlig stolpe och 45x 45 mm som liggande ev på utsidan eller el även på insidan ,jag tänker nu endast stående panel tex 120+ 120 mm lock panel detta beror kanske hur huset ser ut ,många har ju även 145mm lock och 45 mm ribb.

Du frågar om tabeller det finns på nätet sök på ”bygga i trä ” regeln vid cc 60 cm som är det vanligaste när man bygger tex garage , formeln är 1,67 löpmeter per kvm . Om en vägg är 10 meter lång och 250 cm hög .
10 x1,67 = 16,7 stycken + en extra i början och ta gärna ev en extra till slutet /hörnet = 19 stycken multiplicera med väg höjden =2,5 meter då får du mängden i meter .
Du behöver till 10 meter väg även 10 met syll (botten )+ 20 meter hammarband på de väggar som skall bära takstolarna,gavlarna brukar inte jag göra ” hammarband ” på .
Det behövs lite extra längd på virket du hugger själv för ,snedkapning ,torrsprickor mm + 15 -20 cm extra är nog ett rätt bra mått . En färdig vägg som skall vara 250 cm kapas den torra färdiga regeln 240 cm men då får du inte en färdig takhöjd på 250 så du vet det . Taket bygges neråt från takstolarna tex 35x70m. takreglar plus 12,5 mm gips gör ju nästan 50 mm som sänker innertaket . Den största glädjen med eget sågat virke att du kan planera och såga de virkeslängder du själv behöver . Lycka till !

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Vinterfäller du är träden som torrast. Sen gäller det att komma igång och såga så man hinner med i torkperioden på våren.

Gran torde väl gå utmärkt , panel bör vara gran anser jag.

Jag har sågat en del i vår på en logosol F2. Räknade ut ca 350 kr / h efter skatt på att såga själv mot för att köpa.
Jag har en stuga från 1860-talet med furupanel som så vitt jag vet är original. Jag vet att ytveden på furu under vissa omständigheter kan vara högst förgänglig, vet ej om det beror på moderna torkningsprocesser, fel avverkningstid eller "omogna" träd. Nämnda panel är okantade bräder så ytveden är med. Till saken hör också att väggarna skyddas av ett rejält takutsprång. Har talat med en gammal snaickare, nu över 90 som höll med om att furu nog ofta är hållbarare och att det är problem med bygghandlarnas ensidiga inriktning på gran.
Om du ska ha 8-10 m spännvidd utan stöd och med norrländsk snölast får du se till att få tag på en vederhäftig konstruktionsbeskrivning för takstolar (och troligen för de bärande väggarna). Måste kanske bli fackverkstakstolar som försvårar utnyttjandet av vindsutrymmet.

• Gilla
Arvid Stålsträng och 1 till
  • Laddar…
Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng skrev:
Tack för svaret. Är intresserade av "torkperioden". Så vitt jag förstår kan man fälla och såga virket nästan direkt på våren - men hur länge skall det torka innan man kan använda det?
Jag har läst att det ska gå bra att fälla under senhöst också. Kan säkert vara praktiskt ibland om man inte är beroende av vinterföre eller kan vänta lite med själva utkörningen. Man behöver nog inte vänta t våren med sågning, snarare är det väl så att den ska göras senast under våren.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Tack för svaret. Är intresserade av "torkperioden". Så vitt jag förstår kan man fälla och såga virket nästan direkt på våren - men hur länge skall det torka innan man kan använda det?
Inne i isolerade väggar måste virket vara helt torrt, gran och fur torkar ca 1" per år dvs en bräda som är vinteravverkad och sågad nu kan vara tillräckligt torr att byggas in om ett år, en 2"regel borde torka två vårar innan man kan använda den i ett tätt isolerat hus.

Det som jag sågat 2" föregående månad kan jag i bästa fall bygga in i tätahus i maj/juni nästa år om det går väl med lufttorkningen.

Om man bygger oisolerade uthus och som botten bräder till luftade fasader på bostadshus kan man ofta använda virket samma höst om man avverkar i jan/feb, sågar i mars (senast april) och strö lägger med grovt torrt strö och lufttorkar på ett blåsigt ställe i smala höga stabbar under enkelt tak från april och till sept.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Det vore fint om du skickade med en beskrivning av vad länken innehåller och vad av det du anser vara väsentligt då hela skogsforum är för mycket att läsa.

• Gilla
Arvid Stålsträng och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har enbart önskat mig ett eget sågverk och ofta hamnat på skogsforumet .
Har absolut noll erfarenhet ang att såga eget virke .
Mer än det jag sågat till hus/garage bygge , köpt från brädgård :D

Hittade en tråd här https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ deras förstasida har en sökfunktion ;)

Redigerat:
  • Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Ber om ursäkt för sent svar. Tack alla för svaren och insikterna, mycket bra info och saker som får en att ställa fler relevanta frågor.

Har pratat med en lokal såg och de tar 1000 pix i timmen exkl. moms. Där kan de köra "10 rejäla stockar i timmen". Det, vs. om jag köper en egen liten minisåg för 60-70 lax känns kanske värt det. Får dock räkna med transportkostnad 2 mil till/från sågen.

Jag har även fått uppfattningen att gran är ypperligt att bygga stomme med. Det är tydligen toppvalet, vilket är kul.

Är nu klart för mig att träden kan fällas allt mellan höst och vår - därefter skall de sågas. Var jag befinner mig uppe i Norrbotten avstannar torktiden ungefär i slutet på juni. Skall det byggas och "inneslutas" skall virket inte ha mer än 13% i fukt absolut max.

Så, för mitt nybygge är planen nu:
1) Vänta på snickarn som jag skickat ritning till, att få en kalkyl för allt jag behöver
2) Räkna ut från datan i #1 hur stora och många träd jag behöver
3) Fäll, kapa, transportera till såg
4) Såga enligt plan från #1
5) Transport hem för tork och chill
6) Bygg!

Synpunkter?

Ber om ursäkt för sent svar. Tack alla för svaren och insikterna, mycket bra info och saker som får en att ställa fler relevanta frågor.

Har pratat med en lokal såg och de tar 1000 pix i timmen exkl. moms. Där kan de köra "10 rejäla stockar i timmen". Det, vs. om jag köper en egen liten minisåg för 60-70 lax känns kanske värt det. Får dock räkna med transportkostnad 2 mil till/från sågen.

Jag har även fått klart att gran är ypperligt att bygga stomme med. Det är tydligen toppvalet, vilket är kul.

Är nu klart för mig att träden kan fällas allt mellan höst och vår - därefter skall de sågas. Var jag befinner mig uppe i Norrbotten avstannar torktiden ungefär i slutet på juni. Skall det byggas och "inneslutas" skall virket inte ha mer än 13% i fukt absolut max.

Så, för mitt nybygge är planen nu:
1) Vänta på snickarn som jag skickat ritning till, att få en kalkyl för allt jag behöver
2) Räkna ut från datan i #1 hur stora och många träd jag behöver
3) Fäll, kapa, transportera till såg
4) Såga enligt plan från #1
5) Transport hem för tork och chill
6) Bygg!

Synpunkter?
Du behöver avverka och såga mer än vad "kaplistan", ritningen och snickaren säger, allt lyckas inte och det blir alltid någon felmätning eller felsågning i såväl sönderdelningsskedet som i byggskedet. Ska du torka virket själv får du räkna med att en del slår sig.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.