Byggmaterial & Byggteknik
Perry88: Tjena, Har köpt två pallar med walls2paint dånjag renoverar huset. Nu har jag kommit till trappgången, om man kan kalla det för de. Där är det ca 3,5 meter högt. Är det någon med erfarenhet av att sätta två delar ovanpå varandra? Om det funkar att spackla det ? mvh
Nörden: [citat] Inomhus skulle jag säga kör, det funkar. Hacka lite i lättbetongen så att leran har lite skrovlig yta att fästa på. Jag vet fler som lerklinat lättbetonghus med bra resultat. Ute funkar också men är känsligare och kommer behövas lagas med jämna mellanrum. [citat] Skall inte vara några problem [citat]
anders07: Min lösning för väggen mer "fattigmans - Nivell" var mest för att jag inte kan få tilluft på något sätt så jag suger in det från huset istället.
Vanagon: Spara! Tänkte direkt på denna scenen :cool: [MEDIA=youtube]nEIs9fgUTeA[/MEDIA]
b8q: [citat] Och jag är tveksam till om en separat muff ens behövs. I vanliga fall slutar nämligen markavloppsröret uppåt (där renstratten sitter) bara som en avsågad s.k. slätända (ingen muff), så om man vill förlänga det röret säg 40 cm uppåt, så borde det räcka att köpa en vanlig 110 mm rörstump som har en muff i ena änden, vända den muffen nedåt för att sätta på den
Workingclasshero: [citat] Bra val. Försök att lagra den veden utomhus, speciellt om någon har känsliga luftvägar. En bra brasa inne och hämta den veden direkt utifrån och in i brasan. Lagra den under tak så den är så torr som möjligt.
pokasd: [citat] Tack, du råkar inte ha en länk till valfritt byggvaruhus? :)
martinradbo: [citat] Ja, jag kan inte heller se något problem med detta. Hållfastigheten går ju att teroretiskt diskutera, med golvreglar som vilar på en liggande syll, kontra balkskor med små ankarskruvar. Med syll-konceptet så skruvar man ju fast golvregeln både i syllen underifrån, samt i ändträet genom bärlinan. Å syllen skruvas underifrån ihop med bärlinan. Skulle tro att detta håller
Corsair: Tjena! Jag har en källare med gjutet tak. Vi har nu rivit ut 4m2 golv på ovanvåningen och det var isolerat med sågspån och sand direkt på betongen. Vad och hur kan man ersätta sågspånet med så man inte behöver damma med det och hälla tillbaka. Att tillägga är att det inte verkade vara några som helst fuktproblem med sand och sågspån enbart.
TechChad: [citat] Skulle det bli ett "problem" men att fogen blir ful eller mot förmodan spricker så kan du ju slänga på en list senare :p
stalf: Borrade bort den och sen var det inga problem att skruva ner karmen.
Oldboy: Absolut inte spackla igen glipor mellan träskivor. Trä rör sig med luftfuktigheten och måste så kunna göra. Spackla över psss med gipsskivor med pappremsa (ej glasfiberväv) och spackel, alt pappa över med pappremsor som man gör med pappspända väggar och tak.
KJD: Hej, inser det här inte var igår, men har ni några erfarenheter från era löningar hör! Har själv en gammal källarväggsom har luftspalt enl modell, och som klarat sig bra, men som jag nu får lite andra utmaningar med. S3 separat tråd från idag.
KJD: Hej, har i ett 60-talshus ventilerad källarvägg (betonghålsten + luftspalt + lättbetongisolering/innervägg. Innerväggen står på klossar vid skarvarna cc 60 cm, med en springa in till luftspalten, antar ventilation var tanken här. (Ytterväggen har senare isolerats på utsidan i samband med dränering). (Vi har en betongplatta på mar som är oisolerad, därav ventilationsgolvet). vi ska
Jonatan79: [citat] Om du inte ska borra hundratals hål kommer dammsugaren inte sprida dammet överallt…
Bulten37: Tack för svar. Använde gipsbruk och funkade riktigt bra att täcka igen håligheterna.
växelventil: Hej behöver lite råd.Som bilden visar så funderar jag att fylla en bit med sprängsten för att sedan lägga 0-32 och sista lagret 0-4 dumt eller?För sprängsten har jag gått om och det är för dom L-stöden ska ställas dit som en hörna och återfyllnad med morän
Jerald Stuartson: Det beror på vilket avtal ni skriver. Det handlar dels om arbetmiljöansvaret men även om produktgarantin. Angående den bärande strukturen i byggnaden skulle jag tydligt specificera vilken vikt/last den måste klara och sedan bolla över ansvaret för att säkerställa detta till kunden.
z_bumbi: Ett par reglar på mitten för att hålla ihop ramen. Snedsträvor eller kryss på de sidor som är mot väggar. Skyddsräcke saknas helt. Sätt dit! Skiva beror på vad och/eller hur många.
hscn: ="Jonte Karlsson, post: 4770535, member: 480076"]En icke bärande innervägg kan vara stabiliserande för en bärande yttervägg.[/QUOTE] Beror på hur gammalt och snett huset är. Har ett gammalt timmerhus där delar av två ytterväggar på övervåningen lutar ca sju centimeter från golv till tak, takhöjd 203 cm. Föregående ägare hade riktat invändigt med 2”x 4” reglar, rummet blev
pjkw: Sätt dubbelexpander i hålet, kör träskruv för resten. Har du bara borrat igenom gipsen kan du ioförsig sätta träskruv där med, med eller utan spackling beroende på om konsollen täcker hålet
tensiden: [citat] Tillfällig lösning är helt ok. Men vill helst undvika polyuretan och andra liknande material om det går.
ChrisCornell: [citat] Hej, Det nöttes bort med tiden, gick ganska snabbt.
Jiji: Vad består väggen av egentligen? Jag hade använt gipsbruk på den lilla biten. Men så har jag ju återuppbyggt ett halvt hus med det också.:rofl:
Växthuslena: [citat] Tack jag lägger blocken mot mitten
SnickareHobb: Det borde kunna fungera. Ska höra med någon plåtverkstad om dom kan fixa. Tänkte det kanske fanns något färdigt att köpa. :-)