S
Snickarkirre: Kan du inte limma fast en stålskena med typ pl800 eller motsvarande? Tror inte att bruket biter så bra på en blankstålskena. Du får nog bara se till att dammsuga ordentligt så lecan är dammfri så limmet hugger fast.
7 svar · 2,1k läst
G
Gabsson: [citat] Nej ingen primer eftersom underlaget (lättbetongen) är sugande. Dock så måste man förvattna underlaget innan, annars är risken gipsputsen släpper när det torkar. Om underlaget däremot är väldigt glatt eller måste dammbindas så måste du ha primer. Enligt Finjas råd.
10 svar · 1,9k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Och jag tycker det är underbart att kunna hänga upp relativt tunga saker på en knappnål eller en tavla på en smal dyckert och när det ska flyttas runt så drar man ur spik eller nål och snyggar till med baksidan på en skruvmejsel så syns inte skadan på tapeten. Men visst skruvar man nått tungt på väggen så blir det oftast klämmärken efteråt men styrkan står ju inte
9 svar · 6,3k läst
S
SnickareHobb: Tackar! Ska kolla upp alternativen.
3 svar · 1,6k läst
E
eppeee: Jag ska byta ut golvet på balkongen till något nyare, det är massa sprickor och fult, mossigt och dant. Frågan jag ställs inför nu, behöver/borde jag även byta reglarna? De är 150x45 och sitter cc60. Har känt med kniv och de verkar intakta sånär som på översta lagret(1-2mm). Bifogar bild.
0 svar · 1,4k läst
·
1
127.0.0.1: Jag håller på och gör hemmakontor av vårt fd pannrum i källaren. Efter 60 år av eldning var tak och väggar inte direkt rena och för att få bort sotet har jag skrubbat med såpa och sköljt av med vatten, fördelen med att ha kran + avlopp i rummet. Jag har inte använd högtryckstvätt utan vanlig vattenslang med lågt tryck. Väggar och tak är till största delen täckta med färg av
0 svar · 604 läst
B
bompa: Hej Rivit ut källargolvet. Är fukt efter står i månader i sanden under. Vad bör man göra för att bygga det åter Vad skall man använda?
0 svar · 694 läst
C
Christer Bill: Tjo! Har en knäckstensmur 4stenar hög som har blivit förskjuten, jag grävde och rätade upp muren. Men det känns som den kommer glida igen, går det att motverka? Nu rätade jag upp den och justerade ca 5cm som mest... Plocka ner,tvätta stenarna och limma på något sätt?
0 svar · 1,7k läst
·
raveper
raveper: Känns det som det sitter fast kan du nog vara lugn även om dina funderingar på längre skruv stämmer. Det man kan tänka sig är att det lossnar med tiden om det används och dras i väldigt mycket men troligen inte.
1 svar · 2,1k läst
·
I
iceman-eklund: Vill bara tillägga att det tips jag fått innan är att använda saltsyra (typ Biltemas eller motsvarande i Spanien) och sedan ev. roterande högtryckstvätt och/eller borste och vatten. Handskar och oömma kläder, ev glasögon och munskydd. Polermaskin låter intressant och snällare...
3 svar · 3,1k läst
·
MVJK
MVJK: Gjorde såhär: liggande 70x45 med lite kortlingar under. På så sätt kunde jag få allt jämnt och vågrätt. Högskåpen kommer sitta fast i skena på väggen så vikten bör inte vara något problem. Tack för all input! [bild]
15 svar · 4,4k läst
·
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Hej Håller på sätta budget för vårt nya hus. En fråga vi har, är Ytong kontra ICF. Vi har begärt offert på Ytong och väntar på svar. Vi har har offert på ICF block. För att komplettera måste jag veta vad betong kostar. Vi behöver 25 ton. På internet finns massor av priser,,,, inte,,,, alla vill de jag ska kontakta dem. Är det någon som har hyfsat aktuella priser att dela med
0 svar · 1,1k läst
optimum
optimum: Är det att fälla ur pelaren för balkar som ska in i urtag? I så fall gjorde jag det med en cirkelsåg i mina pelare till uterummet. Ställ in djupet på cirkelsågen och såga massa lameller. Jag provade djupet på en provbit så det blev rätt djup. Dessa lameller slår man bort med hammare och sedan jämnar man till med stämjärn och slutligen slipar ytan så den blir jämn. Här är en
7 svar · 3,4k läst
mexitegel
mexitegel: Röret kommer inte spricka. Betong krymper tom något när den brinner. Se bara till att konstruktionen inte kan välta eller skivan lossna om tex ett barn klättrar upp och hoppar på kanten.
1 svar · 1,2k läst
D
doroni: [citat] det finns ju hål i hängskena också så jag kan ju skruva 1-2 skruvar per skena också så blir det extra säkert.
11 svar · 2,9k läst
·
P
projektetthem: Går att se lite fler bilder om ni följer oss på IG _villalyckan. Gällande konstruktionsuppbyggnad kommer det troligen ett reportage senare i år på nätet och i magasin.
8 svar · 6,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: Kanske detta passar? https://www.byggahus.se/forum/threads/baenkbord-ritning-och-maengdlista.372829/
2 svar · 1,4k läst
P
Posetiv: Ska ha en vägg på 40 kvadrat med Lecablock målad och vill ha det så billigt som möjligt för jag ser väggen 1 gång var 10e år. Tänkte måla direkt på väggen men blocken suger färg så måste ha någon puts på. Går det att blanda ihop en välling och pensla på och sen måla eller måste jag putsa på någon speciell tjocklek? Som sagt, ser väggen 1 gång var 10e år och använder
0 svar · 2,1k läst
N
nybyggarn3: Jag minns att huvudpersonen i dokumentärserien cowboykåken byggde en spiraltrappa med tillhörande räcke. Räcket gjordes genom att spänna och limma virke i flera laget runt trappen. Kul serie som finns på SVT. Själva räcket byggs närmare slutet.
1 svar · 1,4k läst
K
klub: Tack!!!
3 svar · 808 läst
·
K
3 svar · 808 läst
·
L
lindbloms_93: Vi ska bygga ett dubbelgarage 9x8,5 m med pulpettak. Takkonstruktionen består av en mittbalk av limträ 115x630 och sedan 45x170/45x220 tvärgående takåsar, och takpapp. Väggarna består av 250 mm leca. Mittbalken kommer vila på den väggdelen som är mellan garageportarna, och frågan är om lecaväggen i sig klarar av att bära limträbalken eller om vi behöver förstärka den delen av
0 svar · 1,4k läst
·
A
aanderrsson: [citat] Inga problem. Detta är bara en yta på cirka 1,6x1,6 meter i en öppen planlösning. Resten av planlösningen är öppen på cirka 40m² där det ligger golvvärme.
2 svar · 1,0k läst
Benny Hertz
Benny Hertz: [citat] Ni kan vara lugn det är inte asbest
3 svar · 2,9k läst
·
C
Christian Alkesjö: Har kört fast lite i mitt nuvarande projekt där kökets matplats skall få en annan placering mot tidigare och detta innebär att en bärande vägg hamnar i vägen och skall bort. Har försökt få kontakt med konstruktörer i sthlm men de jag lyckats nå jobbar enbart mot företag och ej intresserade av att göra ett undantag. Jag har tänkt att utföra jobbet själv men känner att någon som
0 svar · 959 läst
R
Rony Karlsson: [citat] Hej! Tusen tack för din utförliga feedack. Nej jag ska få hjälp av en hantverkare som hjälpa mig med monteringen.
11 svar · 3,9k läst
A
Andenzz: Hej! Rev idag ut en eldstad med tillhörande kassett. Tog bort två plattor i varsin ände av golvet som eldstaden stod på med fog och skicka på analys innan, iom att huset är från -65. Det visa negativt. Såg ut som dom satt plattorna i vanligt murbruk, såg inte ut som fix, men fogarna kan ju såklart innehålla asbest. När jag hade hade bilat bort den upphöjning som eldstaden stod på
0 svar · 776 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.