Jag har borrat upp en stålskena (från Ikea) till takupphängda gardiner. Tanken var att skenan skulle löpa efter hela väggen där mina fönster finns. Tyvärr gick det inte att borra hål för plugg och skruv längst ut på den v sidan av taket (sista 30 cm).
I det hörnet går det även två smala värmerör som är kopplade till elementen under mina fönster. Det kan vara sidan material, en stålbalk???
Jag borrade för övrigt med en kraftfull borrhammare som inte hade ngt som helst problem i betongtaket.
Kan jag limma upp den sista listdelen och med vilken typ av lim i så fall? Elisabet
I det hörnet går det även två smala värmerör som är kopplade till elementen under mina fönster. Det kan vara sidan material, en stålbalk???
Jag borrade för övrigt med en kraftfull borrhammare som inte hade ngt som helst problem i betongtaket.
Kan jag limma upp den sista listdelen och med vilken typ av lim i så fall? Elisabet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 082 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 082 inlägg
Välkommen till forumet!
Kan du ladda upp en bild på hur det ser ut i det hörnet för det var lite svårt att förstå hur värmerören påverkar?
Gärna rita in på bilden var det inte går att göra hål.
Skulle det gå att sätta en krok/ögla i väggen där och spänna upp sista delen av garden med hjälp av den i stället för att ha skenan hela vägen?
Det går ju då inte att flytta den delen av gardinen men det är ju inte alltid som det behövs.
Kan du ladda upp en bild på hur det ser ut i det hörnet för det var lite svårt att förstå hur värmerören påverkar?
Gärna rita in på bilden var det inte går att göra hål.
Skulle det gå att sätta en krok/ögla i väggen där och spänna upp sista delen av garden med hjälp av den i stället för att ha skenan hela vägen?
Det går ju då inte att flytta den delen av gardinen men det är ju inte alltid som det behövs.
Prova att borra med en metallborr där du misstänker att det är metall. Börja med en liten diameter och gå upp i steg. Du ska inte använda hammarfunktion i metall.
S Svante Svenson skrev:
Den ena bilden är en översikt. Bilden i hörnet visar den sista biten som sitter ”dåligt” eftersom jag har tvingats borra för grunt!
Det är skenan som sitter närmast fönsterväggen som problemet. Den andra var det inget problem att borra upp i hörnet.
jag var inne på din tanke men blev rädd att jag skulle borra i ngt som har med värmerör eller annat?
Det är skenan som sitter närmast fönsterväggen som problemet. Den andra var det inget problem att borra upp i hörnet.
jag var inne på din tanke men blev rädd att jag skulle borra i ngt som har med värmerör eller annat?
Ser ut att vara ett äldre hus, typ 60-tal. De där värmerören ser ut som lite grövre och matar nog fler än en radiator på våningen ovanför. De går sannolikt rakt igenom, men de kan ju också böja sig en bit i själva bjälklaget/inuti taket. Kan du se det uppifrån? Alltså om de kommer ut på samma ställe och där med går rakt igenom. Går de rakt igenom har du förmodligen stött på ett armeringsjärn, borrar du med en ordentlig slagborrmaskin och ett betongborr av god kvalitet så har du snart borrat sönder armeringsjärnet.
Edit: Kollade på bilderna och såg att du bor i lägenhet. De går förmodligen rakt igenom men kanske att du kan få komma in och kolla hos grannen.
Edit: Kollade på bilderna och såg att du bor i lägenhet. De går förmodligen rakt igenom men kanske att du kan få komma in och kolla hos grannen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 082 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 082 inlägg
Du skulle kunna pröva med dubbelhäftande tjock tejp med skumplast: https://www.biltema.se/bygg/tejp/dubbelhaftande-tejp/
Lim låter inte så bra den dagen du vill ta ner gardinskenorna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-dubbelhaeftande-tejp.417436/#post-4255594
Lim låter inte så bra den dagen du vill ta ner gardinskenorna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-dubbelhaeftande-tejp.417436/#post-4255594
Har du sett detta inlägg om att borra i armeringsjärn, om du nu vill det? https://www.byggahus.se/forum/threa...nom-armeringsjaern.114449/page-2#post-2702309
Själv skulle jag undvika att borra i armeringsjärn då man försvagar konstruktionen, men det är knappast kritiskt förrän en massa järn är avborrade. Skulle istället testa montagelim, PL400 e.d., tas bort med rakblad eller stämjärn.
Själv skulle jag undvika att borra i armeringsjärn då man försvagar konstruktionen, men det är knappast kritiskt förrän en massa järn är avborrade. Skulle istället testa montagelim, PL400 e.d., tas bort med rakblad eller stämjärn.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
TaJ Johan456 skrev:Ser ut att vara ett äldre hus, typ 60-tal. De där värmerören ser ut som lite grövre och matar nog fler än en radiator på våningen ovanför. De går sannolikt rakt igenom, men de kan ju också böja sig en bit i själva bjälklaget/inuti taket. Kan du se det uppifrån? Alltså om de kommer ut på samma ställe och där med går rakt igenom. Går de rakt igenom har du förmodligen stött på ett armeringsjärn, borrar du med en ordentlig slagborrmaskin och ett betongborr av god kvalitet så har du snart borrat sönder armeringsjärnet.
J Johan456 skrev:Ser ut att vara ett äldre hus, typ 60-tal. De där värmerören ser ut som lite grövre och matar nog fler än en radiator på våningen ovanför. De går sannolikt rakt igenom, men de kan ju också böja sig en bit i själva bjälklaget/inuti taket. Kan du se det uppifrån? Alltså om de kommer ut på samma ställe och där med går rakt igenom. Går de rakt igenom har du förmodligen stött på ett armeringsjärn, borrar du med en ordentlig slagborrmaskin och ett betongborr av god kvalitet så har du snart borrat sönder armeringsjärnet.
Tack…jag bor i ett hus fr 1976..kan kolla med grannen ovanförJ Johan456 skrev:Ser ut att vara ett äldre hus, typ 60-tal. De där värmerören ser ut som lite grövre och matar nog fler än en radiator på våningen ovanför. De går sannolikt rakt igenom, men de kan ju också böja sig en bit i själva bjälklaget/inuti taket. Kan du se det uppifrån? Alltså om de kommer ut på samma ställe och där med går rakt igenom. Går de rakt igenom har du förmodligen stött på ett armeringsjärn, borrar du med en ordentlig slagborrmaskin och ett betongborr av god kvalitet så har du snart borrat sönder armeringsjärnet.
Jag är försiktig så att jag inte ställer till ngt i huset!
Nu läste jag din länk och där var mycket matnyttigt…känner att jag har koll på det mesta men inte nu när jag i slutet av borrandet möttes av en stålbalk. Testade att göra ett nytt försök 10 cm till v med samma resultat.B byabin skrev:Har du sett detta inlägg om att borra i armeringsjärn, om du nu vill det? [länk]
Jag ska läsa på lite mer om montagelim! I kväll rasade min provisoriska uppsättning…det är ingen ide att försöka fuska!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden