Hej!

Hoppas nu det är rätt underforum. Har sökt och letat rätt hårt både här och på andra forum men inte riktigt hittat nån tråd som passar in just, så jag skapar en ny tråd. Ber om ursäkt om jag missat nåt!

Tänkte bygga ett varmgarage, som ska stå snötyngden i norra Norrland, ca 8x10 meter, 2.5m invändig takhöjd, och använda så mycket av egen skog och arbetskraft som möjligt på grund av rådande priser och, ja, ni vet, den osäkra framtiden. (Har grottat nåt år i färdigställda elementbyggen osv men det har blivit så dyrt så jag vet inte ifall jag överlever den kostnaden).

Jag förstår att svaren kan bli komplicerade, och hur jag ställer problemen här är både grovt och gravt översimplifierade... men vi kör:

1) Hur många träd (x) i storlek (y) ska jag fälla för att få utsågat (z) materialet till bygget

..om z, bygget, är allt över gjuten plattan förutom takstolar. Då jag förmodar att takstolar ska man förmodligen beställa av nån som kan.

Finns det nån sorts ekvation eller mall för hur man ungefärligen kan räkna ut detta? Eller är det att anlita den lokala snickarn man litar på mest?

2) Funkar det med gran till allt det här? Det är mest gran jag har att fälla.

3) Beroende på om det är gran eller tall som skall fällas (hoppas fortfarande bara på gran) - vad är årstiden för momenten? (fällning, sågning, vila, osv)

Ber om ursäkt om det är en stökig post och frågeställning. Är mycket tacksam för input av den minsta detalj!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
50 fullstora granar.

fäll och kör ut timmer på vintern.
såga på våren.
torka vår-sommar bygg i höst.

/ATW

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar ArneTW!

Finns det någon anledning för själva timret och dess blivande kvalitet att fälla på vintern? Är enda tanken där för att minska skada på rötter för träd som står kvar, eller är det något mer för själva timret?

Tänker om man fäller typ nu, och sågar nästa vecka, istället för att vänta ett år?

• Gilla
_Tysken_
  • Laddar…
Fäller man på vintern får man längre tid på sig att hantera stockarna innan möglet kommer. Så trist att stå med svartmögel på virket. Det tar ett tag att såga. strölägga och taka virket. Sen beror det ju naturligtvis på vad du har för resurser att tillgå, men för mig som gör detta sällan och amatörmässigt är vintern enda vettiga alternativet.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Tack Bjober!

Bra info överlag av era två svar.

Har även ute några krokar hos lokala förmågor som verkar kunna det här också. Uppdaterar tråden i framtiden, som jag förhoppningsvis kommer att komma ihåg att göra :) - som tack för hjälpen alltså. Hoppas det uppskattas som "betalning".

En släkting till mig upplät skog för avverkning till ett företag mot att dom fick bra pris på virke.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
En släkting till mig upplät skog för avverkning till ett företag mot att dom fick bra pris på virke.
Den dealen är logisk och bra, men jag har tyvärr ingen post för slutavverkning just nu. Även om jag hade det, verkar det rätt vanligt för virkesuppköpare/skogsbolag att skriva ett flerårskontrakt på när det senast måste vara klart - så det är även där tyvärr mot min tidsram.

Vinterfäller du är träden som torrast. Sen gäller det att komma igång och såga så man hinner med i torkperioden på våren.

Gran torde väl gå utmärkt , panel bör vara gran anser jag.

Jag har sågat en del i vår på en logosol F2. Räknade ut ca 350 kr / h efter skatt på att såga själv mot för att köpa.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Vinterfäller du är träden som torrast. Sen gäller det att komma igång och såga så man hinner med i torkperioden på våren.

Gran torde väl gå utmärkt , panel bör vara gran anser jag.

Jag har sågat en del i vår på en logosol F2. Räknade ut ca 350 kr / h efter skatt på att såga själv mot för att köpa.
Tack för svaret. Är intresserade av "torkperioden". Så vitt jag förstår kan man fälla och såga virket nästan direkt på våren - men hur länge skall det torka innan man kan använda det?

3/4" Panel till ett uthus.

Tänk igenom det hela innan du kapar så du får rätt längder. Du kommer säkert få lite torrsprickor i ändarna så lite marginal Stapel av 3/4 tums träpaneler på en vagn vid ett snöigt uthus, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
V Vardon skrev:
3/4" Panel till ett uthus.

Tänk igenom det hela innan du kapar så du får rätt längder. Du kommer säkert få lite torrsprickor i ändarna så lite marginal[bild]
Hur har du kapat i skogen? Kör 4,5m stockar hela vägen?

Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng skrev:
Hur har du kapat i skogen? Kör 4,5m stockar hela vägen?
Nej jag har ca 2,47 x2 så nästan 5 m som blir typ 2,30 panel är planen och sen var de typ 3,20 till gavlarna med nån lite längre utifall om att.

Annars brukar jag jag ta ca 4,5 m den passar ganska bra där jag lagrar virket etc

Det blev panelen och ca 20 2x8,25" och typ 30 1x8,25" samt nästa bild med "spill virke" från panelen

Panel räcker nog våren gott. Jag är alltid rädd att bygga in fukt så jag hade nog mätt och letat upp hur torrt det bör vara.

Golv ska man väl låta ligga inne ett år typ

Stapel av tjocka timmerstockar lagrat utomhus framför en röd stuga med vita knutar.
Skapa konto

Trave med sågade träpaneler staplade utomhus i snöigt landskap
Skapa konto

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Intressant, tack! Om man tänker rent i stocklängd, när jag ska kapa och frakta från skogen. Skulle du köra 4,5m längder på allt, eller nån annan längd? Tänker mest på effektiviteten. Vet bara att skogsbolagen diggar 4.5m, men det betyder ju inte att vi som "egenbyggare" måste ha samma mått..

Edit: den sista bilden där med virke och drivsnö. Vilken bild!

Virkeslängd väljer du efter vad du ska bygga, eventuellt lägger du till 'stötfot' om du vill ha möjlighet att renkapa virket och ta bort ev ändsprickor.
Dvs ska du ha 2,5m höjd på väggen väljer du minst 2,5 m stock längd ev. 2,8m ink stötfoten som senare i såg och byggprocessen kan justeras och kapas bort(spill)

Om du är duktig på avverkning, transport och sågning, torkning och förvaring kan du överväga att minska 'stötfoten' och därmed spillet du kanske kan såga stockarna till ytterpanel på 2,5m väggen 255cm i skogen.

Fndera på hur mycket kortare väggreglar än panelvirke du behöver, om väggarna ska byggas i 2 tum grovt virke kan du ev räkna av för syll och hammarband tjocklek och såga stockarna för väggreglarna 245cm i skogen.

Tycker du att virke som är så kort som ca2, 5m är svårhanterat kan du överväga att dubbla längderna på stockarna, dvs såga en 51dm stock i skogen och kalkylera med att få ut 1st ämne 51dm långt som du sedan delar till st 255cm långa bitar passande till 250cm hög ytterväggspanel när det är dax att spika upp den torkade panelen.

• Gilla
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Virkeslängd väljer du efter vad du ska bygga, eventuellt lägger du till 'stötfot' om du vill ha möjlighet att renkapa virket och ta bort ev ändsprickor.
Dvs ska du ha 2,5m höjd på väggen väljer du minst 2,5 m stock längd ev. 2,8m ink stötfoten som senare i såg och byggprocessen kan justeras och kapas bort(spill)

Om du är duktig på avverkning, transport och sågning, torkning och förvaring kan du överväga att minska 'stötfoten' och därmed spillet du kanske kan såga stockarna till ytterpanel på 2,5m väggen 255cm i skogen.

Fndera på hur mycket kortare väggreglar än panelvirke du behöver, om väggarna ska byggas i 2 tum grovt virke kan du ev räkna av för syll och hammarband tjocklek och såga stockarna för väggreglarna 245cm i skogen.

Tycker du att virke som är så kort som ca2, 5m är svårhanterat kan du överväga att dubbla längderna på stockarna, dvs såga en 51dm stock i skogen och kalkylera med att få ut 1st ämne 51dm långt som du sedan delar till st 255cm långa bitar passande till 250cm hög ytterväggspanel när det är dax att spika upp den torkade panelen.
Det är uppfattat!
F fribygg skrev:

Tusen tack för den infon. Det är uppfattat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.