Byggmaterial & Byggteknik
BirgitS: [citat] Ja, precis som det nuvarande fönstret är avväxlat, ju längre avstånd desto kraftigare balk (liggande) och pelare (stående regel) behövs. Ingrepp i bärande konstruktion kräver normalt att man har skickat in en bygganmälan till kommunen och fått den godkänd innan man börjar.
Kurtivan: [citat] Jag målade med flyggers mur- och grundfärg., sitter kvar på ytterväggarna 7 år senare.
barfoo: Hej, och tack! Då har man lärt sig nåt nytt idag med. Plankväggen blev jag rejält förvånad när den kom i dagen. Jag tycker den är ganska fin, så kanske att jag frilägger den och målar/betsar... Spännpappen; fint att jag fick namnet på detta. Nu kan jag googla vidare kring om hur man ev. gör för att laga/ytbegandla spännpapp, fanns en del att läsa.
SMBSMB: Följde en annan tråd kring behandling av betongskiva till utekök som var rätt givande men den är sedan 2009 och jag tänker med alla DIYare så har tipsen och erfarenheterna av vad som lämpar sig bäst för behandling av en betongskiva för utomhuskök :) Så, vad säger gänget? Fortfarande Vattenglas som står sig högst? I tråden som jag läste så hade några kört med Osmos
Hobbybyggare Anders: Om jag försöker på mig lite egentolkning så hittar jag på träguiden.se en tabell för dimensioner av en yttervägg och maximal längd på huset där de försa värdena ger för 145*45 virke i yttervägg vilket skulle kunna göra att jag kan bygga 9,8 m långt hus. (om jag tolkar tabellen rätt) https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/ Då
TH-huset: [citat] ja, första tanken var att skita i luftspalten men risken är ju att min limning inte kommer vara 100% tät, dvs små luftbubblor där det kanske bildas kondens. men för att svara på första frågan så tänkte jag xps mellan reglarna men att jag har ganska få reglar, så att det kanske vore lämpligt att fästa plyfan i xps en för att undvika svikt
Linkan90: Hej, fick gå med en rad lecablock på garageplattan då lutningen på tomten gjorde att fasaden kom för nära marknivå. Vad ska jag fästa träsyllen med för material på lecablocket? Originalritning är baserad på endast betongplatta och då skulle expanderspik 8,0x90 användas, vad rekommenderas ihop med lecablock och vilken dimension. Tack på förhand
Noramasen: [citat] Bild vore bra för att få en uppfattning. Men timmer är lite speciellt ändå. Med vänlig hälsning, Masen
FalleFantom: [citat] Har du koll på var glesen sitter skulle jag dra ny stor gipps skiva för att slippa spackla så mycket och få ett slätt tak då blir det dubbel gips och duktigt dött.
Docno: Har någon provat concrete fix 549 för att laga fogsprickor i tegelfasaden? Hur blev resultatet? https://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/fogmassor-proff/concrete-fix-549
Lilllen: En sak som troligen alla i tråden känner till men som jag inte ser någon nämnt är att en anledning att man inte vill att det blir varmt är att järnet då härdar och blir mycket svårare att borra igenom. Så börjar man med en slö 10mm borr på högt varvtal och inte trycker hårt så är det inte så lätt sedan trotts att man köpt rätt borr.
Claes Sörmland: [citat] Jag tror på den första lösningen, ungefär det jag tänkte mig i mitt svar.
nisseb123: [citat] Gick det bra? Funderar också på att sänka med kortlingar men hittar inte så många som gjort så
Düsseldorff: [citat] Ok, då missförstod jag. Men det är ju hur enkelt som helst att lösa. Skruva fast skiljeväggen i fasaden. Men inte med 23 skruv. Tre eller fyra med tillräcklig dimension bör räcka.
krvi: Tack för bra råd! Införskaffat no more nails och ska testa med det. Lät smidigt att slippa pluggen med lättbetongsskruv, ska kika på det nästa gång.
Workingclasshero: Det där vore fint att köra genom rikt och planhyveln för att se skicket :-)
Styrtekniker: Hej. Har en special hyvlad planka som slagit sig. Vet att båt byggare kan forma trä. Hoppas på goda råd innan jag gör något dumt. Har en fundering att dränka plankan i vatten en viss tid och sedan skruva dit den på rätt plats. Så sen får torka fixerad på plats. Tror ni att det går att göra så?
mlkjhr: Det var ju inte bra men om du ber dem (kräver) knacka in och limma en bit som passar trångt i spåret så ska det inte vara någon fara.
Rolma245: Började med att dra stuprör från tillbyggnad får gå direkt ned i marken, verkar fungera bättre vid första sommarregnen!
billyby: [citat] Det har gått fint! bygger köket nu, så kaklingen får vänta lite. saneringensfräsen i en industridammsugare som jag hyrde på ramirent gjorde jobbet på 30min.
Hmo89: [citat] Där har vi det. Tack! Jag ska ta mig till Horbach och se vad de har.
kniv: [citat] Lägg en grövre träbit ovanpå stolpen att slå på? Räddar oftast änden på trästolpar åtminstone
L A Axelsson: [citat] HEA 140 tål mer belastning än en fyrskäring150*150, ruttnar inte och är den galvad rostar den inte häller men inte nödvändigt. Finns ofta att köpa begagnad på skroten. Nu skall man inte förstås ha så hög luftfuktighet i en grund att trävirket ruttnar. Om det nu var det fyrskäringen gjorde.
Dr Benz: Gipsbruket vi använde i lägenheten kändes väldigt sprött. Nu i huset så kör vi med KC C istället och det känns som att det håller bättre. Så jag skulle rekommendera KC men någon annan får nog avgöra vad som är lämpligast för er.
BengtH: Borde väl funka med helt vanliga portgångjärn? Edit: finns också en bockad variant som kan passa bättre på en tjockare port [bild]
halj: [citat] Men lugn. Har svårt att se att fyra block blåbetong ska ge förhöjda värden i ett hus. Har själv alla ytterväggar och delvis innerväggar i blåbetong. Hade ca 300 Bq/m3 innan ny ventilation. Förövrigt så är väl inte radongas i sig farligt det är de ämnen som radon sönderfaller till så kallade radondöttrar som avger skadlig strålning.
e02jr: https://www.cutlistoptimizer.com/ Finns som hemsida och app, man listar material och vad man vill ha för bitar och kan välja sågbladsbredd etc. Är egentligen till skivor men man kan göra materialet vilken form man vill så det fungerar för lister också.