3 429 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bärlina för altantak i takstolar?
Har hus med fasadtegel så jag varken kan eller vill skruva en bärlina till taket i teglet. Ett alternativ är att hitta reglar bakom, men eftersom det är en luftspalt mellan så är det något jag inte känner mig bekväm med att göra själv, så jag vill hitta en annan lösning.
Har fackverkstakstolar på CC 120 och jag tänker mig två alternativ och ett tredje som jag helst undviker.
1. Balkskor i takfotsbrädan (som är spikad i takstolarna) och lägga altantakets takstolar i
2. Ta bort takfotsbrädan och ersätta med en regel (120x45?) som skruvas i takstolarna, sen balkskor i den?
3. Hänga altantakets takstolar under husets, fäst med spikplåt. Det här alternativet har jag sett på andra hus här på forumet, men jag vill helst inte ha CC 120 för då lär jag gå upp så mycket i dimension på altantakets takstolar, samt att de inte kommer precis där jag vill ha dem och jag får mindre lutning på taket.
Någon som gjort något liknande eller kan komma med tips?
Har fackverkstakstolar på CC 120 och jag tänker mig två alternativ och ett tredje som jag helst undviker.
1. Balkskor i takfotsbrädan (som är spikad i takstolarna) och lägga altantakets takstolar i
2. Ta bort takfotsbrädan och ersätta med en regel (120x45?) som skruvas i takstolarna, sen balkskor i den?
3. Hänga altantakets takstolar under husets, fäst med spikplåt. Det här alternativet har jag sett på andra hus här på forumet, men jag vill helst inte ha CC 120 för då lär jag gå upp så mycket i dimension på altantakets takstolar, samt att de inte kommer precis där jag vill ha dem och jag får mindre lutning på taket.
Någon som gjort något liknande eller kan komma med tips?
Kom på att jag läste en annan tråd tidigare där man fäst en bärlina i änden på takstolarna och limskruvat en 45x45 regel i underkant för altantakets takstolar att vila på, lät som en smidig lösning men då får jag gå upp i storlek på bärlinan men det är ok.
Men med vilken skruv fäster man den då i änden på takstolarna?
Men med vilken skruv fäster man den då i änden på takstolarna?
Innan vi renovera och gjorde om altan så satt de befintliga altantaket med 45x120 reglar som var fästa ”på sidan” av varje takstol, alltså nästan som alternativ 3 men bredvid istället för under. Tvärs över dem satt 45x45. I framkant satt en 45x170 bärlina på stolpar som 120 reglarna vila på.
Var ganska brant lutning för att vara ett altantak, var bara 2,2 meter djupt och 15 meter brett
Var ganska brant lutning för att vara ett altantak, var bara 2,2 meter djupt och 15 meter brett
Var ut och kikade lite mer nu och det blir nog för tight att skruva mot ändarna tyvärr, lurades av att fotbrädan är lite högre så det ser ut att finnas mer att skruva i. Så det får nog bli alternativ 3 eller som du säger lägga dem bredvid och skruva parallellt. Eller har du något annat tips sen din renovering, om du hittade en bättre lösning? 
Klicka här för att svara