Byggmaterial & Byggteknik
pennybridge: Tänkte ge mig på att bygga ihop en trappa i till sidoentrén men är lite kluven över vilken design jag ska välja. Står just nu och funderar över två val: [bild] Höjd upp till tröskeln är 40 cm Djupet jag tänkt mig är totalt 80 cm (50 cm för övre trappsteg + 30 cm för nedre trappsteg) (då återstår ca 30 cm av stenplattor innan gruset kommer). Bredden tänkte jag hålla till
Hälva: Efter lite om och men så lades taket om med ny papp. Snickaren gjorde om och gjorde rätt. (;
sepani: Vi har s k L-stöd runt tomten och dessa är ganska fula. Min tanke är att blanda lite (väldigt) småsten i puts och slamma på L-stöden. Vad tror ni, kommer det att fästa? Något att tänka på?
fribygg: Jag skulle välja vanlig Örnpapp, det är enkelt, bra och billigt
sandos: Har mexitegel och har köpt en "slangvinda" som väger nästan 15kg och går ganska långt ut från väggen. Är jag bara nojjig som får för mig att det är en dum ide att fästa i tegelväggen enbart? Känns som att med hävstångseffekt så blir det väldigt mycket drag ut från väggen i övre delen. Har tom. funderat på om jag ska försöka dra något genom heela väggen. Det är ett
Lajta: Har själv funderat på detta då det är massa bök med skydd som man måste ta av o på. Om man har 2 stolpar på var sida o sen lyftar det o förankrar på något sätt. Har du lyckats fått till ett tak som även är skydd vintertid?
Byggfuskarn: [citat] Sniffa mig till vad som är gran eller fur! Självklart! Det ska jag lära mig. (y)
Bosse63: Hej Har en fundering kring golvbjälklag. Jag har tagit bort ett golv som låg direkt på bjälklaget (22 mm, spånskiva med tunn parkett ovanpå, det var alltså en enhet lagt flytande). Därefter har jag kottlat lite, bättrat på isoleringen och ska på med spånskivor och sedan parkett. Nu till frågan; behöver jag kottla upp längs med ytterväggen för att få stödet för spånskiva? Det
Ole Utne: Jag ska bygga skåpstommar och skåpluckor till ett förrådsliknande utrymme. Oisolerat och delvis öppet (dock skyddat från direkt regn. Vad skulle ni rekommendera för material? Våtrumsplywood är en idé jag har. Men jag har sett hur översta skivan i stapeln hos Beijer vrider sig, och jag är skeptisk till att den kommer bete sig bättre när den hänger där och ska vara skåplucka.
bellman83: Att fräsa och lägga i en bit känns mest proffsigt men idén med trälim och slipspån är nog mest troligt för min ambitionsnivå.
Pelle81: Hej brukar man behöva efterfukta husfix när det härdar? Jag har lagat några skador i putsen. Men ser att jag fått flera små krackeleringar när det härdat? Står inget på påsen att man behöver efterfukta och jag applicerade det iofs i solsken. Tanken är att slipa o lägga på ett tunt lager till. Nybörjare på detta så tacksam för svar. Mvh
Rillehouse: Hej! Jag har en massa paroc stenullskivor kvar som jag funderar vad jag ska göra med. Jag funderar på om det är en bra idé att placera ut de i vinden ovanför lösullen? Eller är det byggtekniskt dåligt att lägga stenullskivor på lösull?
TypRätt: Tjenare, är i farten med liknande bygge. Vill också bygga trappa från balkong till altan under, har inte uteslutit spiraltrappa men rädd att det kanske känns som en nödtrapp mer än att det blir ett naturligt inslag i husbilden. Hur gick det för dig, fick du till någon trapp?
Pappa1986: [citat] Ska det vara 3.5 meter mellan stolparna så kommer du få en nedböjning om du använder 70×70 eller 45×95. Jag skulle föreslå att skruvlimma 2 st 45×145 istället men inte speciellt snyggt. Annars får du gå upp till limträ 130×130mm men blir kanske nedböjning där med
Peter787: [citat] Det finns visst NTR-M, men enbart för professionellt bruk för byggnationer vid vatten som är svåra eller dyra att byta.
Pasjostrom: Höjden på regeln beror såklart också på hur högt du vill att trallen ska ligga. Jag skulle rekommendera trall som är 28x120, det är den vanligaste dimensionen och sviktar inte om du reglar cc60cm.
cpalm: [citat] Återstår väl att se hur dyrt och krångligt det blir. Finns så klart en gräns. Men kan ju inte undgå att notera hur extremt prisvärt det är med tryckt från hyllan (t.o.m. billigare än otryckt). Befintligt golv är så klart oljat, men tvivlar på att det tillför så mycket vad gäller livslängden. Kosmetiskt har det gjort att ytan hållt sig fräsch, men rötan kommer några
Magnus Ar: [citat] Ok, verkar lite omständigt. Har hittat denna på bauhaus, kanske funkar? https://www.bauhaus.se/kalkfarg-rust-oleum-400ml-klar?gclid=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-c2H6TVTlTNNTzrHeY7xG6XtEm5cEGSarQuRARbJqMk9Zs07U1yefdRoC39QQAvD_BwE#yotpo-recension
Andreas Andersson6: Hej Visste inte hur jag skulle formulera rubriken men jag har en altan där de behöver uppdateras med nytt räcke och stolpar på annan cc vilket gör att tidigare urtagningar i plåten blir helt blottade. Och måste väl åtgärdas på något smart sätt? Sen har haft en fotplåt som de klippt ur vid varje stolpe, är de så man gör? Eller finns de bättre sätt? De ska upp 5 stolpar på den
doctormirabilis: [citat] EDIT: aha det är lättbetong. ja det låter som gips isf. känns som det också.
AndersS: Räcker med vanlig tejp att snurra några varv av, krångligare än så är det inte;)
toolman77: Ser ut som snabbhärdande gipsbinda. Frågan är varför du tycker att du behöver den. Vad har du för väggar i lägenheten? När är lägenheten byggd? Är det ljust pulver och lättborrat är det antagligen bara putsen du är inne i och du behöver då borra djupare. Är det svart pulver som färgar är det antagligen slaggblock. Då funkar grov träskruv utan plugg eller förborrning bra.
Kattisarna: [citat] Kanon, ska prova ringa och höra med dom imorgon! Tack för svar
bjornhallberg: Tyvärr har jag redan spikat upp vindskivorna, men det vart ju iaf inte sämre än de s.k. snickare som byggde huset en gång då. Jag kan säga så mycket som att det absolut finns spår av läckage orsakat av den illa tillpassade blyplåten, såg det nu när jag flyttade mig uppåt och tog bort lite pannor ovanpå takkupan. Det ska fixas förstås, men hann inte med det idag heller. Nåt annat
Huddingebo: Spänn ut gavlarna på plåtarna så de spänner mot trät och måla lite. Fungerar utmärkt.
Swebfn: Min pergola står kvar ett år senare. Har lite drygt 360 mellan stolparna och bärlinan ytterst är 45x145. ”Takreglarna” är 45x120 och sen har jag rätt så mycket extra vikt i form av snedkapade 28x120 brädor.