A
AG A: [citat] Om jag hade jobbat med att sanera asbest, hade jag också sagt något liknande. Om folk blir rädda för ett byggnadsmaterial på sitt hus, vill de ju byta ut det. Vilket då leder till mer arbete. Jag tror därför att du behöver en annan källa för ditt påstående.
43 svar · 26,3k läst
·
Z
z_bumbi: Pelicase eller leta upp verktygslådor från någon annan tillverkare. Ta till rejält i storlek så skyddsutrustning och tillbehör får plats.
1 svar · 1,3k läst
·
M
Meatmanager: Hej. Jag har planerat att tillägsisolera stugan min, jag har haft en fuktbygg nisse här på besök som försäkrat mig om att det inte ska vara några problem, men vi hann aldrig på in på detalj kring byggutförandet mer än 50cm cellplast och 12mm plywood funkar bra på vägg och tak. Jag tänker på befintlig innervägg som idag består av något liknande en masonitskiva, ej stärkilt styv
0 svar · 581 läst
F
fribygg: Du bör nog behandla med tjära eller roslagsmahogny för ökad livslängd
1 svar · 759 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Montagelim och dyckertpistol. Sedan får du spackla spikhålen innan du målar. Det kommer fortfarande glappa lite mot vägg på sina ställen men drar du det med mjukfog kommer det inte synas efter målning.
1 svar · 4,0k läst
·
U
ulrikf: Jag planerar att bygga en ny ljudisolerande vägg mellan två rum. Det finns genomgående glespanel mellan rummen i både tak och snedtak. Takkonstruktionen är: Mineralull (170 mm i snedtak, 315 mm i tak) Diffspärr Glespanel 28x75 Takgips 9 mm (med ospacklad v-fog) Takgipset planerar jag att slitsa vid nya väggen, dvs mellan kantprofilernas gummilister (Gyproc ACOUnomic), men inte slitsa
0 svar · 1,4k läst
N
NatBat: Hej Jag planerar att bygga igen ett dörrhål i en 50-tals lägenhet med murad vägg. Jag läste då att för murad väg rekommenderas inte träreglar med gips utan med bla. reverteringsnät och cellplast. Då blir jag nyfiken varför är det inte rekommenderat att ha gips i en dörröppning med murad vägg? Är det pga olika rörelser i materialen eller dylikt? Vidare söker jag tips på bra
0 svar · 1,9k läst
T
torptorp: Nog underskattar jag jobbet men tänker att om det behövdes bytas kanske husleverantören gärna målar över och går vidare. Medans jag gärna får det fixat.
2 svar · 1,1k läst
·
T
Tacobob: Då kör vi på det! Tänkte om det fanns något sätt man ”brukar” göra det på.
8 svar · 3,1k läst
·
useless
useless: Om det är tillräckligt högt i tak så kan man regla på tvären. Men det kanske räcker att ta bort/byta några av brädorna som är i vägen.
1 svar · 963 läst
·
N
newbee: Risk finns för mögel och fukt. Hur stor? Svårt att svara på. Kan tänka mig att det även handlar om markförhållanden, bärlager under plattan, växtlighet runt huset, dränering etcetera etcetera. Sannolikt är det cellplast som ligger direkt på betongen och med spånskiva som underlag för golvet. Inte den värsta formen av flytande golv. Syllen är med största sannolikhet inte
1 svar · 1,5k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Men vafan det var ju det jag skrev i inlägg två.
16 svar · 4,8k läst
·
H
Henrik Vamos: Jag har problem med att putsen släpper enligt bild. Vi putsade förra året och nu börjar det släppa igen, framförallt hörnen. Nån som har något tips inför nästa putsning? :)
0 svar · 914 läst
·
raveper
raveper: Bästa svaret... Han säger också att ”så länge du inte ska ha en grävmaskin på övervåningen så är det bra”
13 svar · 2,5k läst
·
D
Dissonans: HIttade något som kallas pallningsbrick som verkar enkel att använda, men det går ju inte limma. Blir golvreglarna 45x70 stabila med pallningsbrickor under och sedan fastskruvade i underlaget?
4 svar · 2,1k läst
E
Erik9005: Hej! Har ni några bra tips på böcker eller video som avhandlar invändiga moment? Ångspärr, isolering, gips, regla upp väggar, badrum, kök, ventilation m.m. Så praktiskt det kan gå med förklaringar steg för steg hur saker ska göras. Kanske någon kursbok för Byggprogrammet kan funka? Husets ABC kändes som mer inriktat mot renovering för husägare. Mvh
0 svar · 989 läst
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Ja
9 svar · 2,3k läst
B
billyby: [citat] Snyggt! Jag hade funderingar på microcement mest för att slippa skarven som du skriver. men var lite för terazzo-sugen och körde grovbetong. Lärde mig förresten en läxa denna gång och tejpade alla skruvar.
38 svar · 7,1k läst
·
M
mickimike: Ska dränera så är det skillnad för utom priset på typ byggmax eller dom välkända firmorna. Både dräneringsrör och dagvatten rör behövs. Tips på vart det är prisvärt att köpa.
0 svar · 658 läst
T
TH-huset: Hej, jag försöker bygga ett tak med låg vikt, ca 2.5x6.3m. Väldigt enkelt pulpettak på ett attefallshus med 3° vinkel. Tänkte köra på plåt då detta väger minst. Men sen kommer problemet med kondensen som bildas under. Här tänkte jag att jag limmar fast 30mm xps isolering under ett plåttak som är korrigerat på ena sidan och slät på andra, för att bryta köldbryggan utan rum
0 svar · 784 läst
K
Kojfabriken: Kanske kan denna illustration kan göra det tydligare. Man har alltså dessutom läktat ut dessa 95or för att få platts med ett mycket tunt skickt med isolering emellan. Tycker det känns konstigt att man skulle göra så om det var del i en märande konstruktion, men vad vet jag. Ett till skäl till att få bort dem är för att enklare kunna göra det något sånär lufttätt (eller
5 svar · 1,3k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Då får du definiera mindre. Borra hål - JA, sätta in fönster - Beror på storlek så klart. 1: prata med styrelsen 2: anlita konstruktör 3: Få godkänt av styrelen och kommun (bygganmälan) 4: utför ändringen.
7 svar · 2,7k läst
·
F
fredrik_pe: [citat] hej! Hur valde du att göra? :)
2 svar · 6,9k läst
·
J
jora2957: Stort tack för era svar!
9 svar · 1,9k läst
·
B
bighenk: [citat] men självaste plinten bör jag väll vänta med kanske 1 dag innan den gjuts ? så foten får härda en stund
3 svar · 1,8k läst
K
KjellTimell: Lyfter min gamla tråd.. [citat] Lyfter min 4år gamla tråd då ämnet blivit högaktuellt igen. Putsen slår bomt här och var och jag är inte sugen på att putsa om så central del av huset, utan vill kunna bli klar med jobbet snabbt. Är inne på panel idén igen, denna gång en kombination av PL600 och 16ga/60mm dyckert i lättbetongen. Tanken är rakspontat, den skjuter man med 45 grader
4 svar · 1,6k läst
F
fribygg: [citat] BRÄDA finsågad, furu eller gran 1X3" 48 dm bör kosta 90kr/st, plankor är nått helt annat
8 svar · 3,0k läst
Z
z_bumbi: Som den fast att vinkeln mellan kanterna är större. Det är möjligt att det inte finns i standardsortiment
15 svar · 13,1k läst
A
Anderscurl: Eller varför inte ta en Ikea fyrtur / kadrilj gardin och byt ut tyget mot myggnät. Batteridriven, fjärrkontroll eller appstyrd, alternativt via google home. Finns det ingen lämplig bredd så går det att kapa ner dem. Det går säkert även att bredda i och med att du ändå byter tyg.
2 svar · 1,3k läst
T
TH-huset: [citat] aha, då förstår jag. Tack för snabbt svar!
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.