Hej.
Jag har planerat att tillägsisolera stugan min, jag har haft en fuktbygg nisse här på besök som försäkrat mig om att det inte ska vara några problem, men vi hann aldrig på in på detalj kring byggutförandet mer än 50cm cellplast och 12mm plywood funkar bra på vägg och tak.
Jag tänker på befintlig innervägg som idag består av något liknande en masonitskiva, ej stärkilt styv och ca en mm tjock kanske 1.5. limma på 50 mm cellplast med stenlim sen limma 12mm plywood på det.
Jag tänker att både cellplasten och plywoden bär sen egen vikt på väggen då de kommer stå mot golvet plus att jag kan skruva den ner i golvet sen gömma det med list. Men i taket ska där inte vara någon list, vågar jag lita på limmet här eller ska man ändå försänka två långa skruvar högst upp som går igen allt in till väggregel?
Men är lite orolig för taket också där jag tänkt göra samma sak, Borde jag skruva någon läkt upp i takreglarna och sen klämma cellplasten när jag skruvar upp plywooden. Kommer den luftspalten utgöra något problem i framtiden?
Vore ju guld om ni anser att det är gör bart att limma upp allt i taket men, skönt o ha kvar taket i taket också.
Väggen är 2mhög
Taket är snedtak och spänner från vägg till nock 1.85 på från vardera sida.
Skivorna är 1.22 x 2.44 m