R
RichardRR: [citat] Hej Använde du Sika Anchorfix 1 och blev resultatet bra?
13 svar · 18,5k läst
Gustaf.P
Gustaf.P: [citat] Blir vanligt hederligt plasttak.
9 svar · 2,4k läst
·
M
mister555: [citat] Det är en friliggande villa. Tänkte bygga in det andra med, den går till värmeväxlaren
2 svar · 2,0k läst
·
L
Lenza: Vanlig armering i kolstål skall inte ligga oskyddat utan betong omkring, enbart i mark räcker inte för att skydda det. Det är det höga pH värdet i betong som utgör korrosionsskyddet. Alla andra abrovinkers leder till förkortad livslängd på konstruktionen med avseende på armeringens funktion.
1 svar · 1,1k läst
F
Funcadelic: Skönt att höra, tackar!
6 svar · 2,3k läst
·
H
Håkan035: Har insett att det är s k kloasong både vägg och tak. jag funderar om jag ska: 1) fräsa spår i taket för att dölja ledningar och därefter täcka spår och ev laga skador med gipsputs. Därefter laga och Bredspackla väggar. 2) sätta norgips flex stålregelverk och därefter montera gipsskivor. Undviker helst pga leverans och allmänt bökigt. själv skulle jag hellre prova alt. 1) då
3 svar · 2,2k läst
·
H
herregud: [citat] Gjutit, 80 respektive 60kg betong i varje stolpe med stolpjärn samt fixerat i regeln (170) i altanen. Sitter väldigt stabilt.
6 svar · 1,8k läst
·
D
dennis_f: [citat] Jag har inte stenkoll på alla priser men plasten brukar kosta lika mycket eller mer beroende på vad man väljer för glas/plast. Köp en laminerad skiva glas, så tjock som du tycker är ekonomiskt försvarbart men minst 6mm. Den kommer inte att gå sönder även om du bankar på den i dagar med frityrkorgen. :) fråga glasmästaren i din närhet om du inte tror mig, de säljer ju både
8 svar · 1,2k läst
·
S
Snekke: Alltså tusen tack!! Jag tror vi kör på trävarianten, det ser riktigt bra ut. Har läst en blogg som gjort något liknande lösning för en annan ställning men jag förstod inte hur jag skulle få till det i denna. Tack för att du tog dig tid med ett så förklarande svar. Har nyligen fått tvillingar så det tar ett tag innan den är uppe men jag lägger upp bilder här sen!
2 svar · 2,2k läst
·
T
tergo: [citat] JA
3 svar · 3,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Byggregler är (tack och lov) inte retroaktiva. De regler som gäller idag kan inte användas för att kräva förändringar på gamla, befintliga hus.
8 svar · 4,0k läst
P
praame: Här hittade vi en bra produkt, som också gick att beställa: https://www.sekelskifte.se/product/golvsockel-1920-tal-120-mm Frakten kostar dock 900.-, så om någon har andra tips, så vore det toppen.
1 svar · 1,8k läst
Z
z_bumbi: Beställaren formar kontraktet. Uppfylls inte kontraktet så anlitade aldrig den firman igen. Nästa firma lär ha hört talas om detta i förväg och hanterar situationen annorlunda. Funkar bäst för större företag. Stickprov och priskoll mot vanliga priser på bygghandeln visar ganska snart på vilka företag som är a) usla på att förhandla b) döljer rabatter. Ger man 100 kr för en vara
1 svar · 894 läst
·
alexander___
alexander___: En fråga till: har du haft vagnen där året om i två år? Eller bara sommar?
3 svar · 1,8k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Blast from the past! Någon gillade precis ett av mina gamla inlägg i tråden (som varit inaktiv i 11 år), så jag började läsa för att se vad tråden handlade om och såg din kommentar. Hade mycket väl kunnat anta ditt erbjudande. Bangar inte för hårt kroppsarbete. Faktum är att jag gillar det, så tack för kommentaren. Till er andra som jag arguentede emot (eller med, det var
53 svar · 123,9k läst
A
AnnaDianaK: Ni har rätt. Jag släpper funderingarna på detta, det finns mycket annat också att fokusera på när en hel källare totalrenoveras. Stort tack för svar!
9 svar · 2,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Sant slarvade - +700 skall det ju vara på kortändarna :)
5 svar · 1,9k läst
·
C
Chippe: [citat] Jag har en bit 45x200 i garaget över och den är rak men riktigt skålformad faktiskt.
25 svar · 57,8k läst
Topsy67
Topsy67: [citat] Tack! Jag ska absolut kontakta konstruktören. Tänkte bara att jag skulle komma med lite konstruktiva förslag och inte bara gnäll:D,
3 svar · 3,8k läst
·
M
marp68: Dessa lim verkar ju sitta lika hårt som bygglim. Har bygglim hemma. Kan man kanske ta bort det lika enkelt med pianotråd också? Hade för mig att bygglim sitter för hårt. I så fall kanske jag kan använda det ändå.
11 svar · 5,5k läst
P
PerSaukko: Nåja, vi tog hjälp av en vuxen istället.:) Weber vetonit KRL kletade han på och sedan täckte med Tikkurila Yki Rouhepinnoite, grov sockel-och väggbeläggning.
4 svar · 2,0k läst
·
krillek
krillek: Ja, då lär du ju behöva något som håller bitarna på plats. Jag skulle kolla med någon stenfirma för att höra vad som är lämpligt men gissar på att vanligt cementbruk fungerar bra
3 svar · 1,1k läst
D
densomkanvet: Fick bort det jag ville under helgen! Det fick bli en provisorisk lösning på golvet tills vi ska lägga nytt golv.
12 svar · 2,1k läst
·
H
hennyli: [citat] Tusen tack för ett snabbt och tydligt svar!
3 svar · 1,1k läst
K
Kontoristen7: Jag byggde en låg mur med betongsten och stenlim, super enkelt att använda, lite som att spreja fogskum fast inte lika expanderande. körde på typ denna: https://stenbolaget.se/products/stenlim-pu-stonegrip-598-750ml Allt löst måste bort och det ska vara rent.
2 svar · 1,4k läst
·
K
Kallebo: Vi har en liknande ställning som står helt fritt. Om det är många som gungar samtidigt gungar det bra här med. Vi satte snedstävor som stabiliserar den övre delen mot stolparna. Alltså en regel som går tvärs över mellan stolparna och sen snedstävor mellan ben och denna regel. Gjorde underverk för vår ställning även om det inte blir helt stumt. De tar inte någon extra markyta i
7 svar · 4,6k läst
·
J
Joelbitar13: Helst 6% men har du inga hinder (skorsten, avluftning, takfönster m.m) och kan ha hela längder av plåt, funkar en lutning på 4%.
2 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack! Det var ca 180*17 mm. Minns inte så noga, och huset är sålt nu. Så här stod det på paketen: [bild] Hårdvaxoljan är lätt att stryka på, men kanske lite lurig att få helt jämn, om man inte är målarproffs. Men so what, efter två veckor blir man ju hemmablind :cool: Tyvärr har vi sålt och flyttat, men längtar ofta tillbaka!
34 svar · 18,7k läst
·
A
AG A: [citat] Om jag hade jobbat med att sanera asbest, hade jag också sagt något liknande. Om folk blir rädda för ett byggnadsmaterial på sitt hus, vill de ju byta ut det. Vilket då leder till mer arbete. Jag tror därför att du behöver en annan källa för ditt påstående.
43 svar · 26,3k läst
·
Z
z_bumbi: Pelicase eller leta upp verktygslådor från någon annan tillverkare. Ta till rejält i storlek så skyddsutrustning och tillbehör får plats.
1 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.