Får man göra något som helst ingrepp i en bärande vägg? Att riva är väl inte på tanke pga kostnad.
Men kan man göra ”fönster” i väggen utan att förstärka upp? Utgår från att väggen är bärande.
Bor högst upp i en lgh 70 tals betonghus.
Väggen är 290x240.
Men kan man göra ”fönster” i väggen utan att förstärka upp? Utgår från att väggen är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor högst upp i en lgh 70 tals betonghus.
Väggen är 290x240.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Alla ingrepp i bärande konstruktioner kan leda till att förstärkningar (avväxling etc.) behövs. Du behöver dels tillstånd från föreningen och dels en godkänd bygganmälan från kommunen. Om föreningen fungerar som den bör fungera kommer de att kräva att du anlitar en byggkonstruktör som får räkna på vad för sorts förstärkning som behövs.
En del styrelser vet vilka väggar som är bärande i fastigheten.
En del styrelser vet vilka väggar som är bärande i fastigheten.
Tack för återkopplingen, hade någon vag förhoppning att man kunde göra ”mindre ingrepp” men icke då. TBirgitS skrev:
Alla ingrepp i bärande konstruktioner kan leda till att förstärkningar (avväxling etc.) behövs. Du behöver dels tillstånd från föreningen och dels en godkänd bygganmälan från kommunen. Om föreningen fungerar som den bör fungera kommer de att kräva att du anlitar en byggkonstruktör som får räkna på vad för sorts förstärkning som behövs.
En del styrelser vet vilka väggar som är bärande i fastigheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Då får du definiera mindre. Borra hål - JA, sätta in fönster - Beror på storlek så klart.H Herrman5 skrev:
1: prata med styrelsen
2: anlita konstruktör
3: Få godkänt av styrelen och kommun (bygganmälan)
4: utför ändringen.
Klicka här för att svara