Får man göra något som helst ingrepp i en bärande vägg? Att riva är väl inte på tanke pga kostnad.

Men kan man göra ”fönster” i väggen utan att förstärka upp? Utgår från att väggen är bärande. Skadad del av en betongvägg med blottad armering och omkringliggande trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utsågad bärande vägg med synlig betong och armering, nära parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en bärande grå vägg i ett hem, nära ett vardagsrum med TV och en vit köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med grå vägg visande taveltriptyk, möbler och dörröppning som kan vara bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bor högst upp i en lgh 70 tals betonghus.



Väggen är 290x240.
 
BirgitS
Alla ingrepp i bärande konstruktioner kan leda till att förstärkningar (avväxling etc.) behövs. Du behöver dels tillstånd från föreningen och dels en godkänd bygganmälan från kommunen. Om föreningen fungerar som den bör fungera kommer de att kräva att du anlitar en byggkonstruktör som får räkna på vad för sorts förstärkning som behövs.

En del styrelser vet vilka väggar som är bärande i fastigheten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alla ingrepp i bärande konstruktioner kan leda till att förstärkningar (avväxling etc.) behövs. Du behöver dels tillstånd från föreningen och dels en godkänd bygganmälan från kommunen. Om föreningen fungerar som den bör fungera kommer de att kräva att du anlitar en byggkonstruktör som får räkna på vad för sorts förstärkning som behövs.

En del styrelser vet vilka väggar som är bärande i fastigheten.
Tack för återkopplingen, hade någon vag förhoppning att man kunde göra ”mindre ingrepp” men icke då. T
 
Heij83
Jag fick göra liknade ingrepp i min lägenhet med styrelsens godkännande, något mer behövdes inte då. Också högst upp.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag fick göra liknade ingrepp i min lägenhet med styrelsens godkännande, något mer behövdes inte då. Också högst upp.
Du rev en bärande vägg utan bygglov från kommun? Hade du firma där eller hur gick du till väga?
 
Heij83
Jag gjorde ett fönster i en bärande betongvägg.
Meddelade styrelsen vart det skulle sitta och hur stort det skulle vara och fick ok.
Använde mig av en firma som gjorde jobbet.
 
BirgitS
Heij83 Heij83 skrev:
Jag gjorde ett fönster i en bärande betongvägg.
Meddelade styrelsen vart det skulle sitta och hur stort det skulle vara och fick ok.
Använde mig av en firma som gjorde jobbet.
Utan godkänd bygganmälan kan det bli problem.
 
H Herrman5 skrev:
Tack för återkopplingen, hade någon vag förhoppning att man kunde göra ”mindre ingrepp” men icke då. T
Då får du definiera mindre. Borra hål - JA, sätta in fönster - Beror på storlek så klart.

1: prata med styrelsen
2: anlita konstruktör
3: Få godkänt av styrelen och kommun (bygganmälan)
4: utför ändringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.