11 317 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
Undvika hus med eternittak?
Mina barn leker nästan jämt med varsin vinkelslip på taket, så jag håller med, det kan verkligen vara ett problem.BiFuel skrev:
BiFuel skrev:
En sak att tänka på är att eternit vittrar lite med tiden så det kan samlas asbestfibrer i jord närmast huset. Så man kanske inte ska ha barnen dammande runt i jorden i rabatterna där... eller låta dem köra vinkelslip på taket. I övrigt gör eterniten ingen skada så länge den sitter där den sitter. Ska inte vara något större problem att plocka ner heller om du gör det själv men att anlita någon som tar hand om den kan bli dyrt.
Men sluta sitta och gissa och att hitta på att det skulle hamna skit i jorden
Om du går en sväng i en Europeisk storstad eller går ner i tunnelbanan i Sthlm så får du större dos med asbest än du får av det där taket under en livstid
Ja asbest kan vara farligt om du exponeras mkt i miljö där det finns i dammet
Man dör tex inte av att borra en gång i asbestskiva
Har jobbat nästan dagligen med asbest i 15 års tid, årliga kontroller ….
Till TS
Köp huset och lev och må bra, det finns INGET att oroa sig över så länge du inte ska såga eller borra så det dammar
Jag gissar inte, detta är information jag fått från en saneringsfirma som utbildar inom asbest.J javlaandersson skrev:Men sluta sitta och gissa och att hitta på att det skulle hamna skit i jorden
Om du går en sväng i en Europeisk storstad eller går ner i tunnelbanan i Sthlm så får du större dos med asbest än du får av det där taket under en livstid
Ja asbest kan vara farligt om du exponeras mkt i miljö där det finns i dammet
Man dör tex inte av att borra en gång i asbestskiva
Har jobbat nästan dagligen med asbest i 15 års tid, årliga kontroller ….
Till TS
Köp huset och lev och må bra, det finns INGET att oroa sig över så länge du inte ska såga eller borra så det dammar
Det har inte med saken att göra. Det handlade om påståendet att jag gissar, vilket jag inte gör. Sen lägger jag ingen värdering i hur rädda eller inte rädda folk är för sin asbest. Har själv både eternit och rörböjar i källaren och de bekommer mig inte.M maria01 skrev:
Kanske kan tillföra lite på ämnet.
Vi bytte tak förra året på vårat hus. tidigare tak var plåt, ni vet sådana ark som ska imitera pannor. Under detta var det ett eternittak. Eterniten var i form av plattor ca 20x30 alla spikade indeviduellt.
Fick offert av takfirman för rivning av eterniten, ca 50000 skulle det kosta.
köpte ett antal ordentliga p3 ansiktsmasker och bad lite kompisar om hjälp ist och slängde skiten i en hyrd sluten container. deponeringen kostade ca 7500 ink containerhyra.
Huset är ca 110 m2 och lutningen på taket har jag inte riktigt koll på.
Vi bytte tak förra året på vårat hus. tidigare tak var plåt, ni vet sådana ark som ska imitera pannor. Under detta var det ett eternittak. Eterniten var i form av plattor ca 20x30 alla spikade indeviduellt.
Fick offert av takfirman för rivning av eterniten, ca 50000 skulle det kosta.
köpte ett antal ordentliga p3 ansiktsmasker och bad lite kompisar om hjälp ist och slängde skiten i en hyrd sluten container. deponeringen kostade ca 7500 ink containerhyra.
Huset är ca 110 m2 och lutningen på taket har jag inte riktigt koll på.
Vi har eternittak från -78. Som skrivits tidigare verkar eterniten hålla i 40 år till. Men det som har tagit kål på vårt tak är kanterna på taket. En alldeles för enkel konstruktion så att vatten ibland rinner utanför kanten på taket (sidan på taket alltså) och har gjort så att råsponten tagit skada. Delvis pga att mossa styrt om vattenavrinningen på taket. Vi har 23 graders tak. Även läkten, takpapp och fotplåt är rätt slitna efter 44 år, men eterniten är hel!
Om jag hade jobbat med att sanera asbest, hade jag också sagt något liknande. Om folk blir rädda för ett byggnadsmaterial på sitt hus, vill de ju byta ut det. Vilket då leder till mer arbete.BiFuel skrev:
Jag tror därför att du behöver en annan källa för ditt påstående.
Liknande trådar
-
Träd med tjock gren över hustak - hur kan man undvika skador vid fällning?
Trädgård allmänt -
Konstruktion uppvärmt förråd mot husvägg, undvika tre täta skikt i väggen...?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur undvika kondens igen i källartak (ovansidan är utomhus)?
Isolering -
Grundkonstruktion för ett lättbetonghus - undvika risk för krympdeformation?
Stenhus -
Sofies kaos med VårgårdaHus – så hade det kunnat undvikas
Artikelkommentarer