Håller på med husbygge och har en limträbalk som i ena änden står på två spiklimmade 45x95 och i andra änden på tre spiklimmade 45x95.
Var igår och tittade hur det såg ut och ser att reglarna som är spiklimmade inte är kapade i ett rakt snitt. Vilket gör att reglarna som då blir bärande pelare egentligen bara har anläggnings yta mot typ en 45x95 i vardera ände.
Se bilder i inlägget på hur det ser ut.
Bör jag kräva att detta görs om eller är jag bara överdrivet petig?
Snickaren säger att det räcker med att slå i en kil som att den får anlag mot alla stolpar. Räcker det verkligen?
Han säger också att ”så länge du inte ska ha en grävmaskin på övervåningen så är det bra”.
Vad bör jag göra?
Var igår och tittade hur det såg ut och ser att reglarna som är spiklimmade inte är kapade i ett rakt snitt. Vilket gör att reglarna som då blir bärande pelare egentligen bara har anläggnings yta mot typ en 45x95 i vardera ände.
Se bilder i inlägget på hur det ser ut.
Bör jag kräva att detta görs om eller är jag bara överdrivet petig?
Snickaren säger att det räcker med att slå i en kil som att den får anlag mot alla stolpar. Räcker det verkligen?
Han säger också att ”så länge du inte ska ha en grävmaskin på övervåningen så är det bra”.
Vad bör jag göra?
Det där är inget problem.
När det blir tryck på det där så blir det slätt.
Tusen tack för så många snabba svar! Nu kan jag känna mig lugn! Detta forum är fantastisk på det sättet ☺️
Snickaren låter så arrogant när jag har pratat med honom om det. Låter som att han blev irriterad bara för att jag ens frågade.. Därmed så blev jag lite skeptisk.
Kan jag också vara lugn med kilarna dom satt under golvbjälkarna mot en bärande vägg?
Hammarbandet i väggen har blivit samma höjd som underkant av limträbalken, men den ska egentligen vara 10 mm högre.
Därför har dom slagit in kilar av trä som är 10 mm, det känns som det sitter riktigt tajt och bra.
Det är också ok sätt att göra det på?
Snickaren låter så arrogant när jag har pratat med honom om det. Låter som att han blev irriterad bara för att jag ens frågade.. Därmed så blev jag lite skeptisk.
Kan jag också vara lugn med kilarna dom satt under golvbjälkarna mot en bärande vägg?
Hammarbandet i väggen har blivit samma höjd som underkant av limträbalken, men den ska egentligen vara 10 mm högre.
Därför har dom slagit in kilar av trä som är 10 mm, det känns som det sitter riktigt tajt och bra.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
svårt att säga utan bildHenrik_z skrev:Tusen tack för så många snabba svar! Nu kan jag känna mig lugn! Detta forum är fantastisk på det sättet ☺️
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
Ja det där är inte heller något problem. Jag skulle dock använt plastmellanlägg eller liknande för att det inte ska finnas risk att den spricker. Men jag skulle inte göra om det där, det ser ändå bra ut 
Klicka här för att svara