Jag har idag sammanfogade underbleck och fönsterbleck på huset. Står inför jobbet att byta fönster och tänkte då samtidigt byta alla plåtar.

Hur gör sammanfogar jag ett fönsterbleck med ett underbleck på bästa sätt utan att behöva ringa plåtslagaren?
Bild på hur det ser ut idag.

Närbild av sammanfogning mellan underbleck och fönsterbleck på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sammanfogningen av ett underbleck och ett fönsterbleck på ett hus.
Skapa konto

Ingen som har fönsterbleck bredvid underbleck som kan ge några förslag?

• Gilla
Trasan3
  • Laddar…
Rickard.
Tänker du göra egna fönsterbleck med uppvik så kan du göra en hakfals, det är enkelt.

Annars kan du klippa plåtarna så man kan haka dom i nederkant och bara lägga omlott ett par cm. Med en sträng fog blir det minst lika tätt som en hakfals.

Förövrigt så har jag det senare på mitt hus fas utan fog. Gjort på 70-talet av en husfabrik helt utan kärlek, står på listan att göra om men jag skjuter nog på det tills jag målar om.

Bumpar upp den här tråden lite. Fönstren är bytta och alla gamla plåtar borttagna. Hur kan jag lösa detta bäst? Använder jag bleck som passar i fönstrets spår så livar det inte med spikläkten. Använder jag en separatplåt bakom panelen kommer inte den plåten och plåten under fönstret att liva. Avståndet som skiljer mellan spikläkt och spåret i fönstret är ungefär 20mm.
Tips???

Något oskarpt foto av ett hörn av ett nyinstallerat fönster som visar ett glapp mellan fönsterramen och husväggen.
Skapa konto
Närbild på ett fönster med nytt fönsterbleck och en spikläkt som visar ett 20mm glapp.
Skapa konto

Inga smarta förslag?

T Tacobob skrev:
Inga smarta förslag?
Svårt att se vad du menar, men det ska väl vara ett foder åxå?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Svårt att se vad du menar, men det ska väl vara ett foder åxå?
Absolut! Men om jag har det så som jag har nu hamnar ju inte plåten bakom panelen som den borde vara.

Rickard.
T Tacobob skrev:
Absolut! Men om jag har det så som jag har nu hamnar ju inte plåten bakom panelen som den borde vara.
Det får man väll leva med om man har fönstret monterat i liv med panelen :thinking:

• Gilla
Tacobob
  • Laddar…
Då kör vi på det! Tänkte om det fanns något sätt man ”brukar” göra det på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.