P
Söker sågat virke till vårt staket med måtten 25x75 mm. Bytte halva för 13 år sedan då en lastbil körde sönder det och nu håller andra sidan på att falla sönder men det verkar inte vara så lätt att få tag i.

P
Kanske funkar med panelbräda 22x70 ? Undrar om man ser skillnaden då det är en grindöppning på 3 meter mellan staketen.

Du bör kunna hitta 25x75 (är ju vad som traditionellt kallas för 1 tum x 3 tum) på en lokal såg/hyvleri.

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
25x75 mm (1x3 tum) är ju en äldre standard som har fasats ut till förmån för en modern (för att passa sågverken) 22x70 mm. Vill du absolut ha 25x75 så måste du gå till en såg eller ett specialsnickeri. I vissa sammanhang är skillnaden betydelsefull, i andra inte. Det avgör du bäst själv.

P
Det går att få tag på men enligt Woody skulle kostnaden bli ganska så hög. Tror jag provar med 22x70 och ser hur det blir

P
GoForIt GoForIt skrev:
Du bör kunna hitta 25x75 (är ju vad som traditionellt kallas för 1 tum x 3 tum) på en lokal såg/hyvleri.
Bor man i Stockholm så är det långt till en såg tyvärr.

H
Finns flera sågverk på landsbygden som sågar det du vill billigt.
Även i Karlstad trakten finns det en bygghandel som säljer gamla dimensionerna.
Eller om du är nära Norge så kolla där då de har gamla standarden där borta.

P Peter_K skrev:
Det går att få tag på men enligt Woody skulle kostnaden bli ganska så hög. Tror jag provar med 22x70 och ser hur det blir
Hej. Vet någon vad det kostar? jag tänkte på 4,8 meters plankor. Mvh

AVEkh AVEkh skrev:
Hej. Vet någon vad det kostar? jag tänkte på 4,8 meters plankor. Mvh
BRÄDA finsågad, furu eller gran 1X3" 48 dm bör kosta 90kr/st, plankor är nått helt annat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.