Hej! Är i full gång med carport bygget denna sommar. Men va lite fundersam angående armeringen i plintarna.

Håller på gräva ca 1,6meter djupa hål för att lägga i 20-30cm makadam som packas å sedan hälla i grovbetong ca 10-15 cm som en fot sula innan gjutformen tar plats.

Gjutformen är 20cm diameter 1,2meter djup

Planen är att använda 3 armerings järn som en triangel, dessa kommer troligen svetsas lite enkelt för att hålla formen när man placerar ner dom och sedan bocka nedre delen till ett L på varje järn som sedan gjuts fast i betong foten

Så mina frågor är dessa.

1. Vilken dimension på armeringen bör man använda?

2. Räcker det med 3 armeringsjärn svetsad som en triangel med någon cm ifrån varandra så de håller formen?

3. Ska stolpskon fysiskt sitta fast med armeringsjärnet eller räcker de att dom gjuts ihop med någon cm mellanrum ? Så jag alltså her stolpskon i mitten av armerings triangeln?

4. Hur länge ska man vänta efter man gjutit foten tills dess att man kan lägga på gjutformen och gjuta resterande plint ?

5. Hur är enklast sätt att se till att armeringsjärnet inte hamnar för djupt så de ligger i mitten av betongen i foten?

Tack i förhand ! Mvh Henke

Lyckats få fram svar på frågorna 1, 2 och 5.
Någon vänlig själ som kan svara på de andra?

4 Sätt formen i den blöta betongen dvs vänta inte alls.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
4 Sätt formen i den blöta betongen dvs vänta inte alls.
men självaste plinten bör jag väll vänta med kanske 1 dag innan den gjuts ? så foten får härda en stund

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.