1 628 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Innerpanel i trapphus av lättbetong!
Leker med tanken på spontad panel i trapphuset som idag är puts på lättbetong. Jag har ungefär 25mm av vangstyckerna synliga och vill gärna få på en kvartsstav för att dölja övergången. Det finns således ingen plats att sätta upp ströläkt bakom panelen
Det smidigaste vore ju att spika dyckert i fjädern för dolt montage, men dyckert lär ju inte fästa nämvärt.
Det andra alternativet är att skruva i fjädern, fabrikanten rekommenderar typ Grabber PTS 28, och det hade nog funkat om det inte vore för den självborrande spetsen. Hade skruven haft samma egenskaper men inte borrspetsen hade den nog nypt tillräckligt bra i lättbetongen.
Tredje alternativet är Essves lättbetongskruv, rätt in i panelen och sedan spackla och slipa, vilket känns som onödigt merarbete (hade vart toppen till ströläkten, om sådan fått plats).
Fjärde alternativet är att limma och stödskruva, vilket jag vill undvika. Vill kunna ta ner panelen utan att fördärva underliggande puts.
Finns det några fler alternativ än ovan att ta i beaktande? Tänkta panelen är 15mm tjock.
Det smidigaste vore ju att spika dyckert i fjädern för dolt montage, men dyckert lär ju inte fästa nämvärt.
Det andra alternativet är att skruva i fjädern, fabrikanten rekommenderar typ Grabber PTS 28, och det hade nog funkat om det inte vore för den självborrande spetsen. Hade skruven haft samma egenskaper men inte borrspetsen hade den nog nypt tillräckligt bra i lättbetongen.
Tredje alternativet är Essves lättbetongskruv, rätt in i panelen och sedan spackla och slipa, vilket känns som onödigt merarbete (hade vart toppen till ströläkten, om sådan fått plats).
Fjärde alternativet är att limma och stödskruva, vilket jag vill undvika. Vill kunna ta ner panelen utan att fördärva underliggande puts.
Finns det några fler alternativ än ovan att ta i beaktande? Tänkta panelen är 15mm tjock.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ser man det utrymmesmässigt tycker jag inte det är en bra idé. Man har nytta av de extra centimetrarna som trapphuset är bredare än trappan. 25 mm kvar av vangstycket tycker jag är ett minimum. Annars ser det ansträngt ut. Ljudmässigt är väl panel i trappan heller inte optimalt. Går det inte att fräscha upp putsen?
Panelen är en av många olika idéer, tanken är att dra igång projektet till hösten om allt annat går enligt planerna.
Det är minst 1 lager tapet över putsen, det slår dock bomt på sina håll efter 65 år, men inte så farligt mycket tror jag. Det går definitivt att laga och bredspackla/måla.
Att trapphuset krymper lite är jag inte så orolig för, det är en U-trappa och stegena är cirka 130cm. Men jag håller med om att det kan se ansträngt ut om man käkar upp det sista av vangstyckena, bra synpunkt!
Det är minst 1 lager tapet över putsen, det slår dock bomt på sina håll efter 65 år, men inte så farligt mycket tror jag. Det går definitivt att laga och bredspackla/måla.
Att trapphuset krymper lite är jag inte så orolig för, det är en U-trappa och stegena är cirka 130cm. Men jag håller med om att det kan se ansträngt ut om man käkar upp det sista av vangstyckena, bra synpunkt!
Lyfter min gamla tråd..
Putsen slår bomt här och var och jag är inte sugen på att putsa om så central del av huset, utan vill kunna bli klar med jobbet snabbt.
Är inne på panel idén igen, denna gång en kombination av PL600 och 16ga/60mm dyckert i lättbetongen.
Tanken är rakspontat, den skjuter man med 45 grader ner i fjädern, det borde ge en bra hängande effekt FFA i kombination med PL600.
Har skjutit lite 8ga 30mm dycket i socklar och dom har sugit fast otroligt bra, tänker att 16ga och tätare borde klara jobbet galant?
Lyfter min 4år gamla tråd då ämnet blivit högaktuellt igen.K KjellTimell skrev:
Putsen slår bomt här och var och jag är inte sugen på att putsa om så central del av huset, utan vill kunna bli klar med jobbet snabbt.
Är inne på panel idén igen, denna gång en kombination av PL600 och 16ga/60mm dyckert i lättbetongen.
Tanken är rakspontat, den skjuter man med 45 grader ner i fjädern, det borde ge en bra hängande effekt FFA i kombination med PL600.
Har skjutit lite 8ga 30mm dycket i socklar och dom har sugit fast otroligt bra, tänker att 16ga och tätare borde klara jobbet galant?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
