S
Stargazer: [citat] Just det, helt i händerna är man ... kan kanske hota med att byta kommun. Vi passerar snart 60 000 kr :o varav 29 000 kr i planavgift. Det känns ju så gôtt när man vet vilka man sponsrar ... åhhh nu fick jag en sån där adrenalintopp igen ... :P
14 svar · 5,3k läst
P
Pure: Utanför detaljplan skall alltid grannar ges möjlighet att yttra sig, och då har man de 3 veckorna på sig att överklaga.
2 svar · 2,8k läst
G
General_Failure: Ja, det går bra.
1 svar · 1,8k läst
B
bergbyggarn: ...klassas som nybyggnation. Handläggaren tyckte det var en större ombyggnation eftersom grunden också var källare. Hur kan kommunets definition skilja sig från skattemyndighetens? bara för att det är olika handläggare igjen?
4 svar · 6,4k läst
B
bergbyggarn: Vår situation var exakt samma. Vårt hus är tre plan, men vi får bara bygga två. Jag vände på frågan till händläggaren: Hur mycket måste jag fylla på kring bottenplan för att den skall klassas som källare. Hon drog sedan några sträck på fasadritningarna. Sedan var det klart! Ditt fall är klockrent! Bottenplan är redan klassad som källare, och alltså ingen våning. Enligt
5 svar · 1,9k läst
P
pleximaster: Vårt bygglov för två takkupor (Homejor) tog 2,5 månader… :-/ men det gick igenom! :) Gjorde ett par ritningar i några Adobe program samt en 3d version i ett Cad insticksprogram i photoshop! Det tog nog så lång tid med lovet då de blev så tagna av mina vackra ritningar!;D ;D ;D plexi
2 svar · 3,0k läst
DragonLady
DragonLady: Bland annat så blir det ett bättre konsumentskydd. Fr.o.m. 2005-01-01 kommer en ny lag "Lag om byggfelsförsäkring m.m." att ersätta den nuvarande lagen om byggfelsförsäkring. Enligt denna nya lag kommer alltid en färdigställandeförsäkring att krävas vid småhusentreprenader.
5 svar · 3,4k läst
T
torparnorpan: på en sådan kåk finns alltid folk som är villiga att jobba...jag tex :-) Nej seriöst...skulle ett sådant bygge i stil med det där bli av så vill vi självklart se hur det går.Inte många ggr man ser sådana byggas! Sist jag såg något ballt var Foppas hus i Övik..*skratt* Hang in there! Klart du skall bygga!!!!!
14 svar · 1,4k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] Då har den ramlat ner ;D
6 svar · 4,4k läst
P
Pillan: Du behöver säkerligen bygglov, det blir ju även en fasadändring. Min erfarenhet av kommunernas handläggare är bra, så de ger dig säkert lov i efterhand. Kan ju vara bäst att ringa direkt innan nån avundsjuk granne ringer...
1 svar · 3,4k läst
K
kluddaren: Hej!!! har kollat upp lite..... 2 år gäller bygglov med undantag beroende på vad man ska bygga.... 4,5m från tomtgränsen får en friggebod upprättas. med undantag för om medgivande fås av grannen.
15 svar · 6,7k läst
P
ParkaKungen: Har precis mejlat dom. Bör väl räcka med att ange fastighetsbeteckning och be om detaljplanen och vad/hurmycket och var man får bygga till/nytt?:) Får väl svar om en vecka.:)
2 svar · 1,2k läst
I
IFK: Känns ändå mycket bättre än att ingå i de frustrerades skara... :)
16 svar · 2,4k läst
R
R_E: Hej ! Vi gjorde likande i vår kommun Kungälv. Skillnaden var att vi gjorde ett separat papper för grannarna att skriva under. Detta gjorde att den exakta ritningen behövde vi inte visa upp för grannarna. Detta för att slippa tjat om detaljer på ritningen. Fungerade för oss Lycka till :)
1 svar · 1,5k läst
R
R_E: Hej ! I vår kommun Kungälv är det byggsamrådet på kommunen som räknas som byggstart. :)
4 svar · 4,3k läst
P
Pillan: [quote author=Calle Anka link=board=Bygglov;num=1100260296;start=0#2 date=11/12/04 kl 13:44:39 Annars är det väl 10 kvm per år som gäller va? 10 kvm per år???? 10 kvm totalt ska det väl vara...? Och en friggebod ska vara fristående, annars räknas det som en tillbyggnad.
4 svar · 4,6k läst
P
Pure: [citat] Som vanligt får man olika svar angående detta beroende på kommun (konsekvens hos myndigheter är nåt jag hade värdesatt). Håller på med ett projekt i jobbet med hus som överskrider max BTA med 30 kvm på ett plan. Totala BTA håller sig inom de 250 kvm.(Maxytan är 125 kvm/plan) Detta vill de inte se som en OK avvikelse; 250 kvm är för dem ingen rekommendation utan max yta. För
23 svar · 27,2k läst
A
AndreasW: Stort tack för alla råd. Jag ringde miljöförvaltningen och frågade lite generellt vad som gäller. Det visade sig att det inte är några problem varken nu eller den dag jag ev. vill borra. Grannen skulle tydligen egentligen ha någon form av tillåtelse/överenskommelse med mig. Självklart vill jag inte/tänker inte anmäla utan blev mest orolig eftersom vi börjat fundera i
7 svar · 5,5k läst
R
Rythm: visst är det så. I min kommun så krävs det Bygganmälan för installation eller vesäntlig ändring av eldstad och/eller rökkanal. Dessutom kan det hela beläggas med eldningsförbud om olägenheter uppstår för människors hälsa. Kolla på din kommuns hemsida, där brukar det stå en hel del matnyttigt.
7 svar · 3,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: [bild] ... ....så det var väl inte så svårt....
45 svar · 10,3k läst
D
dymlingen: Jag har själv planer på att bygga en stor brygga som ska fungera som altan. Det här kan ju sticka lite i ögonen på de som inte har sjötomt och därför vågar jag inte göra något svartbygge. Om någon blir avundssjuk kanske han anmäler mig. Alltså ringde jag till byggnadsnämden för att kolla upp hur stor en brygga får vara och när det krävs bygglov. Svaret jag fick var att det inte
14 svar · 6,7k läst
D
dymlingen: Jag bor själv vid en sjö där vi inte heller äger de sista metrarna till sjön. Som jag ser det är det mer en fråga om det är ett naturskyddat område som hindrar röjning samt att kunna övertyga markägaren om det. När det gäller allemansrätten så måste folk få gå runt sjön längs stranden så man kan inte sätta upp staket ända ner till vattnet. För oss är det inget problem
2 svar · 8,2k läst
P
pajen: Tyvärr är det så att inget är klart innan du har lovet i handen. I slutändan är det nämnden som tar beslut och de är politiker och då kan saker och ting sluta hur som helst.
0 svar · 1,0k läst
A
AAA: Kontrollera väldigt noga med kommunen och ta det via epost så att du har något på pränt. Vi hade liknande Lowzies, max 30 grader taklutning och max 4 meter i yttervägg. MEN det stod också "1-plans med inredd vind", om biten mellan golvet på övervåningen och skärningen med taket är mer än 70 cm blir det 2-plans. I vårt fall betydde alltså de 4 metrarna att vi kunde ha 70 cm i
2 svar · 6,4k läst
T
thcn: Idag fick jag räkningen på min nybyggnadskarta som jag fick i början av förra veckan. Den kostade 6.500 kronor!! Då fick jag 2 papperskopior, en genomskinlig "smörpappers"-kopia och digitalt i olika format, bla CAD. Innan de gjorde kartan hade jag placerat ut 12 pinnar på olika ställen på tomten, dessa fick jag inritade på kartan med höjdangivelser. Hade jag inte beställt digitala
20 svar · 4,1k läst
E
Erik_D: Ja vad säger man, man kan juh hoppas att dessa byråkrater läste en del av vad som skrivs här på forumet. Eller rättare sagt att deras chefer läste lite här. Det är fanimej tragiskt att så många verkar tillhöra den sista döende delen av stalinismen på bygglovskontoret.
43 svar · 4,7k läst
kalleanka70
kalleanka70: Håller med! I vårt fall tog det 3 månader men sedan har grannarna överklagat så nu är vi snart uppe i 6 månader....segt! Absolut bör du stämma av husformen/arkitektur med handläggaren och deras sakkunniga. Det gjorde vi i ett tidigt skede och något funkishus på landet går t ex inte. Klassiskt måste det vara vilket vi nu har ritat fast med lite moderna drag. Glöm inte att diskutera
2 svar · 1,7k läst
I
IFK: Det finns kanske ibland en del fall då man skulle önska att det fanns iallafall några restriktioner vad gäller färgval... Ett hus i vårt område var "superblått" (med detta menar jag veeeerkligen blått) med svarta knutar, svarta altanräcken osv. Nu är det "supergrått" och svart. Det var faktiskt svårt att tro att grått skulle kunna sticka i ögonen. Samtidigt är det lite skoj att de
4 svar · 1,8k läst
B
Bygget: Hej Grattis till att ni får bygga på prickmark! Vad jag har hört så beror prickmark, i alla fall mot gatan, mest på att man inte skall kunna bygga ett garage för nära så att bilen inte få plats på uppfarten utan sticker ut en bit på gatan. Om man hör med gatukontoret och kan visa på att det inte blir en sådan effekt kan det var OK. Klart, detta beror säkert på kommun och hur
5 svar · 2,8k läst
L
Lowzie: Vi kommer köpa tomten! Har tittat på massor med planlösningar och vi har hittat flera stycken som vi gillar. Carport/garage är inte så viktigt även om det är en önskan. Skulle vi sedan vara missnöjda så kan man ju alltid sälja. Fast jag tror att vi kommer bli supernöjda ;) Tänk på att: "Det man inte gör, kanske man ångrar resten av livet..."
5 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.