4 132 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
900kr för en nybyggnadskarta ?
Sida 1 av 2
Billigt
Karlshamns kommun tog 5000 för en nybyggnadskarta för ett bygge på befintlig tomt som redan fanns karta på.
Karlshamns kommun tog 5000 för en nybyggnadskarta för ett bygge på befintlig tomt som redan fanns karta på.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Klappa er om bägge låren för att ni bor där dom är så billiga
Vår karta kostade bara..... 8236
Sammanlagt gick vårat bygglov på 39593:- >
Vår karta kostade bara..... 8236
Sammanlagt gick vårat bygglov på 39593:- >
Oj då !!
Men komunen nöjer sig med en situationsplan på avstyckningskartan , men för att få den måste jag skaffa ett förhandsbesked först innan Lantmäteriet fixar kartan, men som jag har fattat det behöver jag inte köpa nybyggnadskartan för att få det slutgiltiga bygglovet... :-/
Men komunen nöjer sig med en situationsplan på avstyckningskartan , men för att få den måste jag skaffa ett förhandsbesked först innan Lantmäteriet fixar kartan, men som jag har fattat det behöver jag inte köpa nybyggnadskartan för att få det slutgiltiga bygglovet... :-/
Nybyggnadskartan behövs som sagt för bygglovet. Men jag tror inte det finns något som säger att man måste köpa den av kommunen. Kan man få tag på den på något annat sätt så borde det gå bra.
I vårt fall visade det sig att våran hustillverkare redan hade en nybyggnadskarta som täckte våran tomt. Det var en av grannarna som hade hunnit före. Tyvär så upptäckte vi detta först efter det att vi beställt våran karta.
Ett tips kan alltså vara att kolla om man kan tjuvåka på grannarnas karta.
I vårt fall visade det sig att våran hustillverkare redan hade en nybyggnadskarta som täckte våran tomt. Det var en av grannarna som hade hunnit före. Tyvär så upptäckte vi detta först efter det att vi beställt våran karta.
Ett tips kan alltså vara att kolla om man kan tjuvåka på grannarnas karta.
Fick idag ett urklipp av en karta från Lantmäteriet , men tror nog inte den är tillräckligt detaljerad för att räcka som en nybygnadskarta . Någon som kan visa en bit av sin nybyggnadskarta ? (tjejen på komunen visste inte om jag var tvungen att beställa en från dom) så jag behöver en referens att jämföra med .
Så här ser våran nybyggnadskarta ut:

Det är ju inte hela ritningen men i alla fall den del som täcker tomten.

Det är ju inte hela ritningen men i alla fall den del som täcker tomten.
Men? Ska det tänkta huset vara ditritat på en nybyggandskarta? Nu har inte jag sett nybyggnadskartan för vår tomt än, men eftersom vi inte har bestämt hus än, så blir det ju lite konstigt om det redan är ett bestämt hus på kartan..?
Eller är husplaceringen bara ett förslag?
Eller är husplaceringen bara ett förslag?
När man fått ritningen av kommunen är där inget hus på tomten. Man ritar sedan in huset på tomten så som man vill ha det och hoppas att kommunen godkänner det sedan när de får bygglovsansökan.Lowzie skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Kartan är av plast, ett tips är att kopiera denna och sedan skissa på hur man vill ha huset samt inte skicka in orginalet utan en kopia.
Fast den kan lika gärna vara gjord av papper eller vara digital. Och de flesta behöver inte bry så mycket om hur huset fastnar på ritningen för det fixar husleverantören.DragonLady skrev: