Byggahus.se

Grannens svartbygge

1. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem
    Hej allihopa.

Vår blivande granne har ett gigantiskt redskapsskjul precis i tomtgränsen med ett tak som sticker in typ 40cm på vår tomt samt lutningen är givetvis mot oss.....

Detta är ett svartbygge då jag kontrollerat grannens eventuella bygglov. Hur löser man detta utan att bli ovänner innan vi ens flyttat in?

Hejs Stefan å Jenny

2. N
    Medlem · 542 inlägg

Nybyggare

Medlem

Re: Grannens svartbygge

Som du beskriver det skall det väl inte finnas någon anledning för grannen att bli upprörd om du frågar om detta. Man kan ju bara ställa en vänlig fråga om hur boden står i förhållande till tomtgränsen.

3. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Jaha så har man konfronterat grannen. Bara frugan i huset var hemma och hon trodde inte att det gick att riva delarna som stack in på vår tomt, men hon skulle prata med sin man.... Jag sa till henne att nu får ni en ärlig chans att riva taket själva eller blir det anmälan till kommunen! Då blev hon upprörd för att vårt hus stod närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, och visst det gör det men det är inget som jag är inblandad i, det ät ju inte jag som ritat in huset på tomten.
    Så nu får vi se vad som händer, byggstart den 9:e augusti......

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

fattar inte? ska du bygga nytt hus som kommer vara närmare än 4½ meter mot deras tomt utan deras tillstånd?

och sen har du åsikter om deras skjul som sticker in en bit på din?

5. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Har du redan fått bygglov att bygga närmare än 4.5 meter? Isåfall har dom nog nyligen skrivit på ett papper som ger dig tillstånd att göra det...och hade jag varit dom hade jag känt mig ganska blåst och omedelbart ringt kommunen och dragit tillbaka mitt medgivande.

Har dom inte redan skrivit på så får du nog ändra dina planer.

Vore kanske bättre att prata vänligt med grannen?

Berit

6. M
    Medlem · 22 inlägg

Mannus

Medlem

Jag fattar inte heller hur du tänker.....vad skulle det göra med det där förrådet då? Nu finns risken att ni blir ovänner för alltid istället.

7. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Hejhopp, huset var inritat på tomten när jag skrev kontrakt och det är ju lantmäteriet som ritar tillsammans med byggnadsnämden i kommunen. Grannen måste ju ha blivit tillfrågad innan huset ritades in på tomten eller?

Jag har ju inte bestämt var huset ska stå men grannen har själv byggt sitt fula skjul!

Förrådstaket av plast sticker in ca 45 cm på min tomt och lutar mot dessutom mot min tomt så vid regn öser det in vatten till mig. Dagvattnet måste man ta hand om själv och inte skicka in till grannen.

Hejs

8. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Vid ett regn på 10mm kommer det in 100 liter vatten på tomten från ett tak på 10 kvm.

Sedan kan man skala det upp och ner efter behag, och själv bilda sig en uppfattning om vad som är mycket och lite.

Men om taket är 30 kvm, och det kommer ett riktigt dagsskyfall på 50 mm, så blir det 100*5*3=1500 liter vatten extra att ta hand om...

Å andra sidan så händer väl det kanske en gång var tjugonde år eller så.

Jag lutar nog mer åt att skippa grannfejden.

9. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Måste inte ett skjul eller garage oxå ligga från ett visst avstånd ifrån tomtgränsen?

Ett tips om du inte vill se det ´fula´ taket är o plantera pilträd framför, dom gillar mycket vatten. ;)

Sätt oxå ner en spärr för rötterna mot din tomt så du inte får pilrötter i hela gräsmattan, om dom förstör skjulet... tja......... e grannen snäll kan du ju byta pil mot nåt annat ;D

10. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

När det gäller avstånd till tomtgräns är det planen som bestämmer. Har du fått bygglov på ett avstånd på 1 meter från tomtgräns är det bara att köra. Det är kommunens uppgift att ta hänsyn till alla aspekter.

Hur gammalt är skjulet? Då ett bygge funnits uppfört i 10 år upphör det att vara svartbygge - oavsett hur fel det är. (Enligt PBL.)

Gransämjan är något att vara rädd om, men enligt min åsikt så får alla parter bjuda till - dvs även skjulägaren. Har stött på allt för många som bara kör sitt race även om de VET det är fel och litar på att folk inte ska orka/våga bråka. Så'nt gör mig såååå förbannad.

11. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Skjulet är egentligen ett plank med ett plasttak ovanpå, jag ska ta ett foto så fort kameran är inhandlad. Taket är hyffsat nytt. Planket kan jag leva med men inte taket som sticker in till oss.....

Stefan

12. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

har du provat att prata med dem än?

+ som sagt... ser det gammalt ut och är över 10 år så är det ju inget svartbygge...

och går du bakvägen så riskerar du bara osämja och bråk och det vill man absolut inte ha  ???

mina 0,02$ (yabb tar inte euro tecken)

13. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Hur har det gått? Pratar du och grannarna med varandra än eller är fejden igång?

14. O
    Medlem · 350 inlägg

ompalompa

Medlem

Ärendet ligger hos kommunen just nu. Vi har fotat eländet men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att visa er! Husleverans den 9:e augusti.....

Hejs Stefan å Jenny

15. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Maila bilden till mig, så kan jag lägga upp den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.