En fråga från en novis.

Funderar på att köpa en fastighet med ett litet hus på.

Tänker bygga till, kanske rent av bygga helt nytt.

Hur stor %del av tomten får man bygga på? Finns det sådana generella regler?
Finns det redan i kommunens detaljplan för varje fastighet hur mycket man får bygga till,bygga nytt? Alltså i procent?

Det jag menar är att dagens hus på fastigheten bara upptar ca9% av tomtytan. Tror jag har hört någonstans att maxytan man får bygga är 20-25% av tomten. Stämmer detta.
Tacksam för svar.
 
Kolla med din kommun de har svaren. ;)
 
Har precis mejlat dom.
Bör väl räcka med att ange fastighetsbeteckning och be om detaljplanen och vad/hurmycket och var man får bygga till/nytt?:)
Får väl svar om en vecka.:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.