Byggahus.se

Bruttoarea??

1. C
    Medlem · Kronoberg · 107 inlägg

Cribo

Medlem
    Hej!
    Vad avses om det på detaljplanen står att max byggnadsarea är 200m2 brutto. Är det bottenplattans area som avses? Eller är det totala golvytan? Om jag bygger ett 1½-planshus med bottenarea 130m2 och övre plan 70m2 är det ok då?? eller?? :-/

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Bruttoarea??

I det fallet är det OK - ja!

I mitt exempel från en detaljplan står följande:
    Byggnadsrätten är angiven, med utgångspunkt från en minsta tomtyta på 800 m², till högst 200 m² bruttoarea per tomt. Med bruttoarea avses arean av ett våningsplan begränsat av ytterväggs utsida i golvnivå. Högst X våningar tillåts. För tomter över 1 000 m² tillåts en byggrätt på 250 m² bruttoarea per tomt.

Kolla vad byggnadsrätten ger och om det medger 2 plan.

3. C

Cribo

Medlem

Tjena Calle, snabb som vanligt! 8) Kommit igång med huset?
    Så det har inget att göra med husets ytterarea? Jag menar att om jag bygger ett 2-plans hus med 130m2 per plan = 260m2. Om jag däremot öppnar upp vissa delar så att övre plan blir 70m2 på grund av detta så är det ok? I båda dessa fall skulle husets volym vara lika stort??!! :-/

4. C

Cribo

Medlem

Skrev visst samtidigt som dig. Nu är det klarare. Tack! ;)

5. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Är inte bruttoarean = så många m2 som får bebyggas på tomten med hus, garage, bastu etc ?

6. C

Cribo

Medlem

På detaljplanen står det högst 2-planshus (inkl. ev. vind) med bruttoarea max 200m2. Därtill ävenkomplementbyggnad (garage?) om max 70m2

7. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Det låter som planen inte medger större hus än 200 kvm innerarea. Det finns olika begrepp som förvillar. Fråga en handläggaren vad de avser. Eller ring till planenheten för klargörande.

Byggnadrätt /byggyta brukar tala om hur stor grunden får vara. Dock kan byggytan vara lite större än grunden om man har utstickande partier etc.

Bruttoarea brukar tala om hur stort huset får vara inuti. Därför är det i ditt fall nog troligt att 130+120=250 inte går bra men fallet 130+70 funkar ju.

Återkom gärna när du kollat!

8. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Inte direkt! Väntar på högre instans avgörande.....alltså dessa grannar man har med att göra, de verkar inte ha speciellt mycket annat att bry sig om!

9. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Det är OK om din yta, som någon skrev, inkluderar ytterväggar på bägge planen. Bruttoarea (BTA) omfattar all "mätvärd" yta på samtliga våningsplan ovan mark (dvs om du har ett entresolplan mäter du inte öppningen i bjälklagshålet). Om du inte har ståhöjd ända ut till fasad på det övre planet gäller lite speciella regler: mät från där du har 1,90 i takhöjd+ lägg till 0,60 m (på golvyta). Krångligt kanske, jag kan skicka en länk om det skulle vara aktuellt.

"Bottenplattans area" brukar kallas byggnadsarea (BYA)
    :)

10. C

Cribo

Medlem

Har varit i kontakt med Norrköpings kommun. De lovade att återkomma i morgon. Lägger ut deras svar så snart det dimper ner.

11. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Norrköping? Trodde det var Linköpings kommun som gällde för dig?

Vilket område tänker du på? Kanske kan ge dig lite indikation, har gått igenom de flesta i stan i jakten på en tomt.

12. C

Cribo

Medlem

Har nu fått svar från Lars Hallkvist vid Mark- och Exploateringsenheten och inte blivit ett dugg klokare (vilket jag ärligt talat knappast hade förväntat mig ;D). Lars sa att "bruttoarean i princip är samma sak som boytan". Om detaljplanen medger ett 2-planshus med bruttoaren 200m2 så är det helt ok att bygga 100m2 per plan. Om man har snedtak på övre plan så ska (vilket någon har svarat i tidigare inlägg) endast den del av boytan som har en takhöjd >190cm räknas med. Några extra 60cm ville han dock inte kännas vid.

Nu kommer det konstiga !!??
    Jag frågade hur han ställde sig till om jag bygger ett hus med öppet bjälklag dvs öppet upp till nock från nederplan. Som exempel tog jag ett hus med nederplan på 120m2 och övre plan på 80m2. 40m2 av övre plan är således öppet upp till nock. Detta menade han "var nog inte ok efterom jag i framtiden skulle kunna bygga igen öppningen och få ett hus med en bruttoaren på 240m2 ???!!??!! Efter en stunds diskussion sa han att han skulle konsultera byggnämnden i detta ärende och återkomma. Väntar nu på svar därifrån. Det verkar således som om detta skulle kunna bli en lång följetong. Jag lovar att återkomma så snart som jag har fått svar. Någon som har erfarenheter från andra kommuner?

13. C

Cribo

Medlem

Letar tomt på cykelavstånd (krav från äkta hälften) från en stad eller åtminstone till pendelstation. Ej helt ute på slätten utan närhet till skog (jag vet, kraven är inte små ;D). Mantorp med omnejd, Kanske Vikingstad, Södra Linköping (Vidingsjö, Vårdsberg, Landeryd, Hackefors, Ullstämma med omnejd). Kanske ner mot Sturefors. I Norrköping känns västsidan mest aktuell. Jursla-Kvillinge med omnejd. Inte så långt som ute vid Svärtinge, kanske nedre Skriketorp om det är nära till Åby, Eksund är kanske tänkbart. Vet inte hur andra delen av stan är (Smedby, Ensjön?).

Några tips??

14. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Sanslöst! Här skapar de regler som de inte vet vad de betyder. Jag tycker det borde vara så att man reglerar byggytan mot mark och antal våningsplan, sedan om huset blir 200 kvm eller 300 kvm spelar väl inte så stor roll? Det som är viktigt är att huset passar in i omgivningen så att man inte får ett 800 kvm stort hus på en 1000 kvm stor tomt.

Jag fick i går reda på ett område i Norrköping som har standard 250 kvm byggarea och där kan man bygga 280 kvm om man vill.

15. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Det finns fastställda mätregler som SIS "underorgan" för byggande, Byggstandardiseringen (BST) har upprättat. http://www.bst.se. Det där om de 60 cm har jag läst i deras manual där de definierar alla typer av areor som finns. Ser inte att det skall kunna finnas några regionala tokningsföreträden eftersom det är fastställt

Kan inte det där om att de kan gardera sig för framtida byggprojekt på rak arm men kan kolla imorgon.

Man kan nog ringa BST och bedriva lite egna undersökningar också, föreslår att du gör det.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.