M
mopedhead: jo, då får man ju helt klart svar;) Grejen är att kommunen kan ställa till med massa pappers- och besiktningsprojekt som gör att jag inte kan bo där. Det blir för dyrt och för stort projekt just nu. Blandar jag inte in kommunen så kan jag bo där som laglös i något år, känna efter om det värt att satsa tiden och pengarna på huset. Därför tänkte kolla runt lite om vilka krav som
2 svar · 5,3k läst
H
hempularen: Det fanns ju ett intressant fall med stor publicitet här i Stockholm för ett antal år sedan. En kille som byggde till en flygel på sit hus på Djurgården för ca 10 milnoner. Alla (även stadsb. kontoret) var överens om att det var smakfullt, passade in i miljön och gjorde huset mer symetriskt. problemet var att det råder totalt byggstopp i området, så han beordrades riva, han
4 svar · 2,6k läst
E
ecke: har vänta sedan November iof utanför plan men ändå! kommunen verkar göra allt för att det ska ta tid och kosta så mycket pengar som möjligt! totalt oförmögen att vara det minsta serviceinriktad, efter ett samtal idag så blev dagen förstörd, handläggaren har tappat bort synpunkter från miljökontorer så man får ringa dit osv osv mm mm!! -ja ni förstår ju på vilken nivå det
10 svar · 3,3k läst
S
suua: Hej Calle, Ja 50" var kanske att ta i. Jag jämför bara med vad bygglov och KA kostade till huset. Sannolikt så blir det billigare, hoppas verkligen det blir betydligt billigare. Det gör ont med alla dessa avgifter till höger och vänster. Granskningsavgift: 5760:- Bygganmälan: 6624:- Planavgift: 13910:- Nybygg. karta: 5529:- Radon mätning: 4100:- Riv lov: 2736:- KA (bygg & VA):
4 svar · 1,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Jo det kanske vore något, får i alla falla aldrig sitta ifred pga ungarna. Var det inte Micke Persbrandt som byggde ihop sina två hus på tomten, utan bygglov, och sedan åkte dit.... Tanken är att det inte skall vara för långt till kaffebryggaren... ;) Vi kanske kommer i gång snart nu....men det har jag sagt förr! Enplan blir det i alla fall. Har gjort skissen ikväll och träffar
13 svar · 7,1k läst
S
suua: Ja, det verkar ju onekligen smidigt att bara gräva ned en detektor 1m, såvida man inte har berg som i vårt fall... Att låta radondetektorn ligga i källaren istället, är väl förutom en samvetsfråga, en kalkylerad framtida risk. Dels pgr. av att radon är skadligt, och ev. problem vid en framtida försäljning om det faktiskt skulle visa sig vara ett riskområde.
3 svar · 4,1k läst
S
sirbo: Ring kommunen de järnkoll och är dessutom de som utfärdar bygglovet. Det är olika i olika kommuner och olika beroende på vart i kommunen man bygger. Bygger man på landet brukar det inte vara så hårda regler, långtifrån alla som frågar om lov.
1 svar · 1,3k läst
H
husmyran: Jag kan svara på en liten del av frågan i alla fall, understrukna höjder brukar betyda ny höjd och de som icke är understrukna är befintliga. Jag tror att när det gäller nya höjder så är det olika mellan kommuner och även beroende på detaljplanen. Om du bara ska förändra höjden lite är det nog ingen fara men om det handlar om stora justeringar kan det till och med krävas marklov
1 svar · 3,5k läst
A
arny: Det bästa borde vara att prata med stadsbyggnadskontoret om vad de tycker ni skall ändra för att de skall kunna bevilja bygglov. Förvarnade de inte om avslaget innan ärendet togs upp? Vi hade en liknande situation för något år sedan. Stadsbyggnadskontoret bereder ju ärendet, och de ringde upp innan ärendet gick vidare till byggnadsnämnden och sade att de inte kunde tillstyrka bygglov
2 svar · 4,3k läst
L
LageoPetra: Jovisst går en del av deras hus att få med förhöjt väggliv men tyvärr inte det hus vi vill ha och som passar överlägset bäst med tanke på läge och tomt. Vad gäller husets utseende så är ju lyckligtvis smaken som baken. Vi tycker att det är ett fint hus och med tanke på priset har vi även mer utrymme i budgeten för att lyxa till det där vi tycker att det är av större vikt!
2 svar · 3,2k läst
S
Sara_B: Nej, det är inte säkert att det är ok! Du får inte skada fast fornlämning, oavsett vad kommunen sagt eller inte sagt. Nu vet jag inte var du bor, men jag vet att vissa kommuner i vissa län har mkt dålig koll på det här med fornlämningar (trots att det ingår i deras jobb av bevaka kulturmiljön i vissa ärenden). Jag skulle inte sätta spaden i backen utan att ha kollat upp detta
1 svar · 1,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har en tomt på Hisingen i Göteborgs Kommun som ligger utanför detaljplan och som ej har områdesbestämmelser. På frågan till statsbyggnadskontoret, om vad jag får göra och inte göra, blev svaret: - Du får göra vad du vill så länge dina grannar (1 granne) är med på det. Gött! Jag placerade därför husets ena sida på tomtgränsen (helt OK) och byggde ett uthus på 18m2 och
11 svar · 3,8k läst
F
fiddeli: När vi målade våra fönster gula, ringde jag och frågade först. Då undrade han hur de andra i det området vi bor i hade färgsatt... Mao, om man gör ett avsteg från den gängse färgsättningen (stilen) i området är det problem. MVH F
2 svar · 2,3k läst
J
jimata: Denna fråga är nog inte en bygglovsfråga. Preskiberingstiden för bygglov är 10 år. Kan ni/kommunen bevisa att detta har gjorts för mer än 10 år sedan? Anläggnings- och brukningsavgift har inget med bygglov att göra. Du får kolla vad de har för regler. Finns det två kök i stugan? Finns det bygglov för två kök?
1 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Grattis, Myran!
11 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Om det kan var vägledning, så vet jag ett fall där en släkting har en liten hyresfastighet 3 våningar. Den brann ned och när den skulle byggas upp igen exteriört identiskt, så visade det sig att planen föreskrev 2 våningshus i området. Detta trots att hela området flera kvarter var bebyggt med nästan identiska 3 våningshus från 30-40 talet. Det räknades som en planavvilkelse att
2 svar · 1,5k läst
H
husmyran: kolla på www.karf.org där finns en heldel info.
7 svar · 1,7k läst
J
jimata: Det står fel i den länken. Gå in på den här länken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM Under kapitel 8 §1 kan du läsa om bygglov och under 9 §2 om bygganmälan. Att riva en bärande vägg kräver inte bygglov, du kan mao inte bli "påkommen". Det du diskuterar med kommunen vid en bygganmälan är hur du ska lösa det tekniska. Hur/vad ska du göra för att taket inte ska rasa
4 svar · 3,4k läst
J
johannes100: Precis...det känns inte helt bra,vi får se vad som händer :-/
7 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Jag tror faktiskt din husfirma är lite överoptimistisk. Tyvärr... Inom område med detaljplan räcker det att uppfylla planföreskrifterna. Utomplans gäller i första hand att markägaren har rätt att hävda "pågående markanvändning". Om tomten är helt obebyggd kan du faktiskt skatta dig lycklig om du överhuvudtaget får göra något alls där (förutom att odla potatis). Om det redan
2 svar · 2,9k läst
S
SKEDEN: Jag skall uppdatera mitt tidigare inlägg.Ringde till Lantmätaren på måndag och frågade om det skulle ta så här lång tid, han svarade att han trodde inte det var så bråttom med detta. Vi vill gärna komma igång så fort som möjligt sa vi.Då säger han " Jag kommer på torsdag kl 10 :00 så fixar vi det". Han kom i torsdags och mätte ut två tomter på ca 3 timmar ;D. Efter
3 svar · 2,1k läst
B
Broadview: Hej! Jag menade ju inte vanliga höjdkurvor, sådanna har vi ju fullt av på nybyggnadskartan... Jag menade speciella släntlinjer. Nu vet jag i alla fall hur de ser ut :) Dock lite svårt att förklara (sammanhängande boxar/kvadrater med en kortare linje från släntens överkant mot mitten på boxen ELLER hela raka sammanlänkand linjer mellan två höjdkurvor med en kort linje från den övre
2 svar · 1,3k läst
B
Brajanbrain: Vad gäller skillnad mellan bygglov / bygganmälan se tråden "Behövs verkligen bygglov?? http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1106566278
4 svar · 3,9k läst
J
jimata: Om du inte tar upp frågan med kommunen så blir du kanske tvungen att måla om huset. Och det strulet verkar besvärligare än att fråga först och måla sen! Falurödfärg är förresten en mycket bra färg ;) Lycka till!
1 svar · 3,8k läst
J
jimata: Du måste fråga kommunen vad dom säger. Men jag tror det blir ett nej.
1 svar · 2,4k läst
Z
zankan: [citat] Man kan tycka att det ä'r storebror fasoner. Men sen kommer nästa pilsner. Buller är ohälsosamt och har man då byggt enligt gällande regelverk och byggt det fel så är man ansvarig för de felen. SÅ länge man själv bor i kåken så är det ingen fara. Men dina barn? Senast i Torsdags va det på nyheterna att buller är en av de största hälsoproblemen hos barn. Sedan när du
4 svar · 3,9k läst
M
MrMagic: AutoCad rules !! I särklass det bästa för konstruktionsritningar, accepterat av alla som kan behöva en ritning sedan. Dock dyrt att köpa den"rätta vägen".
6 svar · 15,8k läst
S
stenhus05: [citat] Där vi bygger räknas också medelmarknivå. Bara för att krångla till det lite extra så rör man sig dessutom med två höjdbegrepp för olika tomter alldeles intill varandra på detaljplanen: "bygghöjd" och "total bygghöjd" (bygghöjd räknas upp till punkten där taket möter väggen och "total..." räknas upp till nocken). Naturligtvis räknade man på vår tomt upp till
7 svar · 6,1k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] LANDSTINGET? ??? ??? Nä vettuva, jag är anställd av KOMMUNEN!!! ;D ;D ;D Och den kommunen jag bor i (inte samma som jag jobbar i) är lite lilastyrd, så det kanske GÅR att få måla om huset till riktigt tjusigt kornblått... Äh, bäst å fråga med andra ord! :)
4 svar · 5,7k läst
B
Brajanbrain: Från http://www.bygglankguiden.se/ordlista.htm) : "Med byggnadsarea BYA avses den area som en byggnad upptar på marken. Den utgörs av horisontalprojektionen av byggnadens fasadliv omedelbart ovan sockel och sådan överbyggnad som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark. Vid överbyggnad som t.ex. skärmtak, balkong o d tas måtten från konstruktionens utsida. Läs mer:
4 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.