Bygglov
Bhombina: Antar att det är detsamma som med vägar. Kontakta kommunen också - de har information om vilka bullernivåer som är acceptabla för sovrum, uteplatser m.m.
arny: En god idé är att specificera väl vad man tänkt bygga i ansökan om förhandsbesked. Oftast krävs inte någon specificering alls, men man kan välja att skicka med ett "husförslag". Ofta skrivs det in luddigt specificerade krav i förhandsbeskedet, i stil med "byggnaden skall passa in i det omgivande kulturlandskapet". Meningen om vad som passar in kan gå isär åtskilligt. Har man bifogat
Bhombina: Vad kul att läsa om såna toppendagar!! ;D Ska till HusExpo själv nu. De flesta inlägg verkar mest vara om problem och bekymmer (men mycket lärorikt) så det var inspirerande att läsa Ditt positiva inlägg. GRATTIS och Stort Lycka Till!
Bhombina: Det finns enligt kommunen tydligen regler om hur många dB det får vara i sovrum och på uteplats. Om man inte har bullerplank, kan man få samma effekt med 3-glas fönster, mer isolering i ytterväggarna som är närmast vägen etc? Någon föreslog en granhäck, men det tycker inte vi verkar vara så roligt. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge oss lite idéer? ::)
Pillan: Till ert område finns förmodligen områdesbestämmelser eller liknande. I dessa regleras vad som får byggas o hur mycket. I denna kan det stå att en avvikelse på 10% kan tillåtas. Be att få läsa bestämmelserna är mitt tips. F.ö tycker jag det är för j...t att man gör skillnad på folk o folk... Börjar man en gång "släppa" på bestämmelserna så måste man räkna med att det ska
sollentuna: För vår del räckte det med att rita in en ramp, men vi behövde inte bygga den. Det krävde ändå lite extra omplanering för att rampen skulle få plats så det kändes ganska onödigt. Sen löste det sig istället så att vi i vår sovrumsdel (en del av huset utan nivåskillnad och med en altandörr) där det finns badrum drog upp ett extra avloppsrör som vi bygger in i en vägg. Om någon
kalleanka70: Efter en diger erfarenhet i problemet kan jag säga att bebyggelse utanför plan måste vara sammanhängande med annan annars är det kört. Vänta tills efter 1/1 2005 - då försvinner problem med gåvo och arvsskatt. Häpnadsväckande men sant.
Familjen_Bygg: Generellt gäller att bygglov krävs om det är omgivningspåverkande åtgärder eller väsentlig ändring av det som byggnaden sist gavs bygglov för. Enklaste sättet är att ringa till kommunens förvaltning för dessa frågor (byggnadskontoret/stadsbyggnadskontoret/miljö- och stadsbyggnadskontoret eller vad kommunen nu valt att kalla det.) Lycka till! :)
kalleanka70: [citat] Nej det är sant. Faan bygger du operahuset i Sydney? Kollade på om din hemsida var uppdaterad med det senaste men ack nej.....
Strixx: Nja.. det är lite olika varje gång... Dom säger att dom bara godkänner en mindre avvikelse från planen, taklutningen på bostadshuset, dvs.... Men ibland har dom gått med på att vi får ställa garaget en meter från tomtgränsen, men det är ju också en avvikelse, eftersom det står 2 meter på planen (men det kan vi ju inte göra, för då går garaget in i huset)... Men grannarna har
pleximaster: River du en vägg i taget på det ena och bygger upp den igen med delar från den andra är det en renovering. River du all och ställer upp det andra behövs lov. Om du går på den första linjen måste fönster och dörrar hamna "rätt" och så lika är väl inte husen? Rivningslov och Bygglov är nog det enda rätta i detta läge
mvh plexi
DragonLady: [citat] Nä, jag menade inte heller ett helt hus..... ::) Skämta.... moi.... aldrig ;D
masler: Vi befinner oss i liknande situation i Nacka, Stockholm. Gammalt fritidsområde som håller på att detaljplaneras. Tiden går och ännu har inte kommunen presenterat något förslag. Har fått höra om en regel i Plan- och Bygglagen 8 kap 23§ enligt följande: Begärs tillstånd att expropriera den byggnad eller mark som en ansökan om lov avser eller påbörjas arbete för att anta, ändra
kalleanka70: Follow up på ovan. Lyssna på det här: Byggnadsnämnden hade tappat bort den tredje grannens delgivningsbevis. Fel skrivbord hade det hamnat på. Nu har alltså alla delgivits och tiden för överklagande går ut på måndag. Spännande!
DragonLady: [citat] Dom måste väl ge tillstånd för sina egna regler eller ;D ;D ;D
DragonLady: ´´´´ Som jag för står det hela så måste mina grannar på andra sidan vägen (NÄSTAN TIO METER BORT!) rådfrågas om mina takkupor 1,2 m stora då dessa ligger inom 4,5 meter från min tomtgräns. Deras hus ligger inte så nära vägen som mitt så deras hus är mist 16-17 meter ifrån mina takkupor. Det vill säga vägens bredd räknas bort som om tomterna låg kloss intill. ´´´´
mankan72: Vart räcknas sockelhöjden på ett souterräng hus?Antar att förkortningen SH=33,15 på Nybyggnadskartan betyder det. Någon som vet? Magnus
FreddyMan: Hej Jag funderar lite över var gränsen går mellan att kraftigt renovera (i stort sätt spara murstock...) och bygga nytt? Jag vet inte om jag har fattat rätt, men finns det inte en himla massa regler för hur ett nybyggt hus måste handikapps anpassas, energi besparingar mm. som inte göller för gammla hus???
Jesca_j: [bild] [bild] [bild] Gör en bildsökning på "krypgrund" i GOOGLE så hittar du massor av bilder. http://images.google.se/images?q=krypgrund&ie=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning
Jesca_j: Jag tolkar det som att huset får vara max 150kvm oavsett om det är en eller två våningar, samt ett garage/motsv på max 40kvm.
Broadview: Söker en bra Kvalitetsansvarig till vårt husbygge i Trollbäcken, Tyresö. Kan någon som byggt/bygger i trakterna rekommendera sin KA till oss? Var har dennes prislapp legat, ungefär? /Maggan
Jesca_j: Ja, plus att vi får vårat bygglov baserat på dessa skisser gjorda i MS-paint.
pleximaster: Minst två månader sa dom i Lund. Bad dom snabba på då jag vill byta ut två par 130 år gamla oisolerade snedtaksfönster i gjutjärn till små takkupor med halvrunda fönster. De gamla fönstren släpper ut all värme och släpper in allt regn. Vill komma iordning med renoveringen på ovanvåningen
mvh plexi
bebben: Om ni nu inte vill göra ett servitut utav överenskommelsen så kan ni ju alltid låna formuleringarna ifrån ett sådant "SERVITUTSAVTAL" Mellan ägaren av fastigheten
.. (Härskande fastighet), nedan kallad rättighetshavaren, och ägaren av fastigheten
. (tjänande fastighet), nedan kallad upplåtaren, har följande servitutsavtal träffats. §1
Pillan: Allt med tak räknas som byggnad, i vissa fall även trädkojor och hundkojor... Och eftersom du bygger den mot en befintlig byggnad är det därför risk att det räknas som tillbyggnad. Står den fristående räknas det förmodligen som friggebod o då får du ju bygga 10 kvm utan lov. Men, som vanligt, ring din kommun o fråga, alla bedömer olika...
Gunntorp: Mitt tips är att du pratar med kommunen dom vet ! Oftast är dom trevliga och hjälpsamma om man själv är trevlig I annat fall är det inte så dyrt eller krångligt med bygglov heller och det är ju bättre å göra rätt ifrån början, så slipper man kostsamma överaskningar.
Fredrik_J: Möjligen kan ju föreningen ha synpunkter att icke fackfolk installerar badrum i deras lägenhet. Skulle det sedan bli ett läckage ligger du illa till då skadorna i ett flerfamiljhus kan bli omfattande. Rent praktiskt tror jag du kan skriva dig själv som kvalitetsansvarig. Så gjorde jag när jag skulle bygga om en bit av en helt enorm altan till trädgårdsförråd. Det är ju dock inte lika
NickeNybygg: [citat] Vadå, så jag får inte ställa min friggebod närmare huset än 4,5m ??? Å inte närmare tomtgräns än 4,5m. Om jag har mindre än 9m från hus till tomtgräns så är det alltså kört?!
Bob_the_builder: ... och hos en annan handläggare är det kanske precis likadant, dock med skillnaden att hans prioordning är den omvända... :P
Strixx: Hejsan.... Jag har redan en KA på gång, men efter att ha kollat o läst lite här på forumet så är jag inte så säker på att jag vill ha min "billiga" KA längre.... ??? Det är inte så att jag har hört något negativt om honom, men jag har nörjat fundera i banorna att billigast kanske inte är bäst.. ;D Någon som har lust att rekomendera en duktig KA i Nordvästra Skåne... :)